Zabawy badawcze małych odkrywców - scenariusz zajęcia hospitacyjnego

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Zabawy badawcze małych odkrywców - scenariusz zajęcia hospitacyjnego
2.5
4 oceny
Oceń
{

Treści z podstawy programowej:

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 

  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych (1.2.)
  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć (4.3.)
  • zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich (6.3.)

 

Cele ogólne:

 

  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych poprzez tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających:
  • doskonaleniu umiejętności współdziałania w grupie  podczas wykonywania doświadczeń
  • doskonaleniu umiejętności obserwowania i interpretowania ciekawych zjawisk z zakresu edukacji przyrodniczej
  • doskonaleniu umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa
  • Rozwijanie spostrzegawczości i uwagi

Cele operacyjne - dziecko:

 

  • w zakresie dostępnym dla siebie wykonuje z pomocą doświadczenia, analizuje zaobserwowane reakcje i wyciąga wnioski
  • aktywnie uczestniczy w eksperymentach i doświadczeniach zaproponowanych przez nauczyciela
  • zachowuje ostrożność w kontakcie z substancjami spożywczymi i chemicznymi wykorzystywanymi do wykonywania doświadczeń
  • zna zasady obowiązujące podczas prowadzenia doświadczeń
  • czerpie radość z doświadczania i eksperymentowania

 

Formy: grupowa, zbiorowa, indywidualna.

 

Metody: obserwacja, pokaz, eksperyment, praktycznego działania, samodzielnych doświadczeń.

 

Środki dydaktyczne: pudło małego naukowca: mleko, ocet, soda oczyszczająca, barwniki spożywcze, ciepła i zimna woda, 2 butelki plastikowe, płyn do mycia naczyń, piłeczka kauczukowa, mąka ziemniaczana, figurka, atrament, kwasek cytrynowy, jajko, proszek do prania, roztwór z czerwonej kapusty, pipety, menzurki, szklanki, miseczki, łyżki, głębokie talerze, próbówki, tacka, blacha, butelka szklana, chusta animacyjna, piłeczki, tablica z markerem.

 

Forma aktywności: badawcza.

 

Przebieg zajęcia:

 

„Mali Badacze” - rozmowa z dziećmi na temat zajęć. Wyjaśnienie dzieciom, iż zostaną odkrywcami nowych, ciekawych doświadczeń.  Zwrócenie uwagi na to, że zajęcia będą odbywały się w sali korekcyjnej, z wykorzystaniem różnorodnych substancji i przyborów laboratoryjnych sali - omówienie zasad bezpiecznego zachowania w trakcie prowadzonych doświadczeń.

„Pudełko małego naukowca” - w pudełku nauczycielka umieściła przybory badawcze i produkty niezbędne do wykorzystania w eksperymentach. Dzieci podchodzą do pudełka, wyciągają umieszczone w nim elementy, nazywają je. Po wyciągnięciu wszystkich rzeczy dzieci podają propozycje wykorzystania przedmiotów z pudełka. Nauczyciel zapisuje propozycje na tablicy.

Zabawy badawcze:

 

„Kolorowy wir” - małych grupach dzieci do głębokiego talerza wlewają mleko tak, by przykryło dno. Na wierzch wkraplają za pomocą pipet barwniki. Na środku talerza umieszczamy 1-2 krople płynu do mycia naczyń. Kolorowa powierzchnia szybciutko przemieści się w stronę brzegów talerza. Co to oznacza? W mleku poza wodą znajdują się różne cenne składniki odżywcze tj.: białko, sole mineralne i witaminy. Znajduje się w nim również tłuszcz i to on odpowiada za obserwowaną eksplozję kolorów. Na powierzchni cieczy występuje zjawisko zwane napięciem powierzchniowym. Dzieje się tak za sprawą sił działających wewnątrz płynu, które przyciągają się. Płyn do mycia naczyń znacznie osłabia napięcie powierzchniowe, dlatego w doświadczeniu zanika wypukła powierzchnia i barwna plama zsuwa się na bok.

 

Zabawy badawcze

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi