Zabawy kolorami - scenariusz zajęć otwartych dla dzieci 4-letnich
Cele ogólne:
- integracja rodziny i przedszkola w działaniach na rzecz dzieci;
- rozwijanie i wzmacnianie więzi emocjonalnej dziecka z matką i ojcem oraz kształtowanie więzi międzypokoleniowej;
- lepsze poznanie swojego dziecka przez rodzica;
- stwarzanie rodzicom możliwości poznania kolegów swego dziecka i ich rodzin;
- doskonalenie okazji do nawiązania bliższych znajomości z rodzicami;
- integracja grupy;
- wzbogacanie rodziców o nowe doświadczenia obcowania ze swoim dzieckiem, spędzania z nim wolnego czasu;
- rozwijanie wiary we własne siły i możliwości;
- tworzenie klimatu bliskości, miłości i akceptacji;
Cele operacyjne:
Dziecko:
- współdziała z rówieśnikami i rodzicami;
- bierze aktywny udział w zabawach integracyjnych;
Rodzic:
- poznaje środowisko przedszolne dziecka;
- współdziała z pozostałymi rodzicami;
- poszerza wiedzę na temat potrzeb i możliwości własnego dziecka;
- poznaje nowe sposoby spędzania wolnego czasu z dzieckiem;
Metody:
- czynne;
- oglądowe;
- słowne;
Formy:
- indywidualna;
- grupowa;
Środki dydaktyczne:
Magnetofon, płyta CD, kartony z kolorowymi literami tworzące napis Zabawy kolorami, chusta animacyjna, piłka, kolorwe kółka - emblematy, farby, kartony, pędzle, pachołki, kolorowe kartony (kulki), długopisy, ankiety;
Przebieg:
1. Powitanie piosenką „Wszyscy są...”
2. Witam osoby, które:
- przyjechały do przedszkola samochodem;
- mają brązowe oczy;
- mają jasne włosy;
- znajdą w swoim ubraniu coś niebieskiego;
- lubią kolor czerwony;
- mają ciemne włosy;
3. Wybór 24 osób (12 rodziców i 12 dzieci). Prowadząca prosi, aby poszczególne osoby (podaje imię dziecka) podniosły z podłogi karton z literą w danym kolorze i ustawiły się obok siebie.
Z - różowy
A - ciemny niebieski
B - czerwony
A - żółty neonowy
W - pomarańczowy
Y - brązowy
K - żółty
O - czarny
L - biały
O - błękitny, jasny niebieskiego
R - szary
A - ciemny zielony
M - pomarańczowy neonowy
I - zielony jasny
Wspólne odczytanie hasła Zabawy kolorami (temat dzisiejszego spotkania).
4. Podział na 4 drużyny - uczestnicy stają w kręgu i kolejno podają nazwy kolorów - czerwony, żółty, zielony, niebieski. W ten sposób wyłonimy członków 4 „kolorowych drużyn”.
Uczestnicy przypinają kolorowe emblematy.
5. Spotkanie w drużynach. Każda drużyna układa swój okrzyk – hasło i prezentuje je pozostałym zespołom.
6. „Odnajdź swój kolor” - każdy uczestnik zabawy musi odnaleźć w sali przedmiot w kolorze „swojej drużyny”.
7. „Bitwa na kolorowe kule” - w zabawie biorą udział dwie drużyny, a zwycięzca przechodzi do finału. Zadaniem uczestników jest przerzucanie papierowych kul na boisko przeciwnika. Po upływie 1 minuty wyłaniamy zwycięzcę - sprawdzając na którym boisku leży mniej kulek. Dwie zwycięskie drużyny „walczą” w finale.
8. „Na opak” - w zabawie mogą brać udział wszyscy uczestnicy lub tylko delegacje z każdego zespołu.
Prowadzący podaje polecenia, a uczestnicy wykonują je odwrotnie.
- zamknij usta;
- otwórz oczy;
- zrób smutną minę;
- wyprostuj nogę;
- zegnij rękę;
- bądź wielki;
- zrób wesołą minkę;
9. Chusta animacyjna - zadania dla drużyn - drużyna porusza chustą tak, aby umieścić piłkę na odpowiednim kolorze chusty.
10. Działalność plastyczna (zespołowa) - zespoły malują dowolną rzecz w kolorze swojej drużyny.
11. Podziękowanie. Ewaluacja.
Autor: Agata Szczepaniak - Masłowska