Zabawy matematyczne z bałwankami

Scenariusz zajęć prowadzonych w grupie dzieci czteroletnich.
Temat kompleksowy: Ciepłe ubrania mamy na biegun wyruszamy.
Temat zajęć: Zabawy matematyczne z bałwankami.
Cel ogólny:
doskonalenie umiejętności matematycznych i logicznego myślenia
Cele operacyjne:
· dziecko przelicza, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
· dziecko używa określeń największy, najmniejszy, układa elementy od największego do najmniejszego,
· dziecko potrafi wskazać, którego elementu brakuje,
· dziecko układa historyjkę obrazkową wg chronologii wydarzeń,
· dziecko opowiada historyjkę obrazkową,
· potrafi wypowiedzieć się na określony temat,
· dziecko chętnie bierze udział w zabawach ruchowych,
· dziecko wykonuje pracę plastyczną,
Formy pracy:
praca z całą grupą, praca indywidualna.
Metody:
"Dziecięca Matematyka" - elementy metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, stawianie zadań do wykonania, instrukcja.
Środki dydaktyczne:
płyta CD, chusty, bałwanki różnej wielkości, koperty z historyjkami obrazkowymi, wata, farba, klej, plastelina, kartki papieru.
Przebieg:
1. Zabawa na powitanie „Witam was”.
2. Zabawa matematyczna „Bałwanki” – przeliczanie bałwanków, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
3. Zabawa ruchowa „Zima, zima”
4. Zabawa matematyczna „Bałwanki małe i duże, największe” – układanie bałwanków od najmniejszego do największego.
5. Ćwiczenie spostrzegawczości „Którego bałwanka brakuje?”
6. Zabawa ruchowa „Gimnastyka bałwanków”
7. Układanie historyjki obrazkowej „Bałwanek” – opowiadanie i opisywanie poszczególnych elementów historyjki.
8. Wykonanie pracy plastycznej „Bałwanki”
Opracowała:
Bogumiła Pietryga