„Zabawy matematyczne z Panią Jesienią” - scenariusz zajęć dla 4-latków

„Zabawy matematyczne z Panią Jesienią” - scenariusz zajęć dla 4-latków
3.1
10 ocen
Oceń

Cele ogólne:

 

- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych;
- rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej;
- tworzenie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy;
- rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie dodawania, odejmowania, przeliczania, klasyfikowania;
- kształtowanie umiejętności dostrzegania rytmiczności w serii elementów.

Cele szczegółowe:

 

- przelicza elementy w dostępnym zakresie;
- dodaje i odejmuje przy użyciu liczmanów;
- dostrzega podany rytm i kontynuuje go;
- zna podstawowe figury geometryczne;
- posługuje się liczebnikami porządkowymi.

Metody: słowne - rozmowa; czynne - samodzielnych doświadczeń, aktywność własna, zadań stawianych dziecku do wykonania;

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: list od Pani Jesieni; dary jesieni: kasztany, żołędzie, szyszki, liście; sylwety muchomora; białe kropki; kartoniki z kropkami od 1 do 4; emblematy liści dębu, kasztanowca i klonu; makiety drzew; sznurek; kolorowe kółka; klej; nagranie piosenki „Kasztanki”.

Przebieg zajęcia:

 

1. Zabawa na powitanie przy piosence „Chodźcie dzieci”.

 

Chodźcie do mnie wszystkie dzieci i podajmy sobie ręce,

zaśpiewajmy kilka dźwięków, utworzymy z nich piosenkę.
Cztery kroki zrób do tyłu, teraz jeden w prawo w bok,
jeden mały w lewą stronę, na dwóch nogach w przód hop hop.

 

2. List od Pani Jesieni - nauczycielka informuje dzieci, iż znalazła w sali list i następnie odczytuje jego treść:

 

Kochane Dzieci!


Z przyjemnością obserwowałam was, jak się bawicie w przedszkolu, ile wiecie o przyrodzie jesienią i o tym, jakie dary wam przynoszę. Dlatego chciałabym was zaprosić do różnych zabaw. Mam nadzieję, że będziecie się dobrze bawić. Wasza pani przeczyta wam co macie robić.


Wesołej zabawy.

Pani Jesień

 

3. Zaczarowany worek - zagadki dotykowe. Każde dziecko kolejno poprzez dotyk rozpoznaje dary jesieni, wyjmuje z worka jeden z nich, podaje jego nazwę, określa wygląd.

 

4. Robimy wszystko po cztery razy - zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność liczenia. Dzieci otrzymują po 2 kasztany i wykonują polecenia nauczyciela, np.:

- uderz cztery razy kasztanami o siebie;
- podskocz cztery razy w miejscu trzymając kasztany w rękach;
- uderz cztery razy kasztanami o podłogę;
- zrób cztery skłony trzymając kasztany w rękach;

 

5. Muchomor - zabawa matematyczna doskonaląca umiejętność dodawania i odejmowania. Dzieci otrzymują sylwetę muchomora wraz z białymi kropkami. Dzieci układają na sylwecie muchomora ilość kropek wypowiedzianą przez nauczyciela. Następnie wykonują działania zgodnie z treścią wiersza:

 

Dziś muchomor nie w humorze: Czym się martwisz muchomorze? Wiatr mi zerwał plamkę białą, nie wiem ile mi zostało?

Dziś muchomor jest w humorze: Czym się cieszysz muchomorze? Wiatr mi oddał plamkę białą, policz czy ich nie za mało!

 

6. Jesienny taniec - zabawa ruchowa. Dzieci stoją w kole. Na dywanie leżą kartoniki z liczbą kropek od 1 do 4.  Jedno dziecko losuje kartonik i pokazuje pozostałym. Zadaniem wszystkich dzieci jest ustawić się w grupach liczących tyle samo osób ile kropek jest na kartoniku i zatańczyć w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce losowany jest kolejny karton.

 

7. Liście - zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność klasyfikowania i przeliczania. Dzieci otrzymują emblematy liści dębu, kasztanowca i klonu. Segregują je przypinając liście na makiecie drzewa. Następnie przeliczają, ile liści znajduje się na każdym drzewie. Porównują ilość liści używając określeń mniej, więcej, tyle samo.

 

8. Jesienne figury - układanie z kasztanów figur geometrycznych wypowiadanych przez nauczyciela.

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi