Zabawy na jesienną niepogodę - scenariusz zajęć dla 5-latków

Zabawy na jesienną niepogodę - scenariusz zajęć dla 5-latków
2.0
1 ocena
Oceń

Cel główny: Rozpoznawanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla danej pory roku.

 


Cele operacyjne:

- dziecko:

 

  • rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne,
  • spostrzega zmiany w przyrodzie jesienią,
  • liczy obiekty,
  • rozróżnia zbiory różnoliczne i równoliczne,
  • uczestniczy w zabawach muzycznych i działaniach twórczych.


Metody:

 

  • słowne- rozmowa, piosenka, opowiadanie;
  • oglądowa- inscenizacja, pokaz sylwet, plansz;
  • czynna- ruch, taniec, gest, aktywizacja z elementami met. Klanza.


Formy pracy: z całą grupą, w zespołach.


Pomoce:

 

  • rekwizyty do inscenizacji i piosenki opowiadania,
  • sylwety do zabawy matematycznej i ruchowej,
  • gazety,
  • pomoce do plastyki,
  • film edukacyjny.

 

Przebieg zajęć:

 

1. Kiedy kropla goni kroplę- inscenizacja piosenki wprowadzająca w tematykę zajęcia. Nauczycielka śpiewając piosenkę kolejno zakłada kolorowe kalosze, rozkłada kolorową parasolkę, manipuluje kroplami deszczu (nadmuchane niebieskie worki na śmieci) odpowiednio do słów piosenki.

2. Skąd się bierze deszcz?- rozmowa na temat obiegu wody w przyrodzie w oparciu o ilustrację ruchomą. Nauczycielka opowiadając posługuje się sylwetą kałuży, słońca, pary wodnej, chmury, chmyry z deszczem i powtarza tą scenkę.

3. Kolorowe krople - zabawa matematyczna rozwijającą umiejętność poprawnego liczenia i sensownego grupowania elementów. Dzieci segregują krople wg kolorów, przeliczają i porównują liczebność zbiorów.

4. Deszcz -  zabawa ruchowa, orientacyjno-porządkowa.

5. Parasolki - zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność uważnego słuchania oraz logicznego myślenia. Dobieranie elementów parasoli wg kodu np. parasol w trójkąty - rączka z trójkątem - wizytówka z imieniem dziecka, do którego należy ze znaczkiem trójkąta i tak samo z kwadratem i kółkami.

6. Zabawa twórcza z gazetami - usprawnianie aparatu mowy, odzwierciedlenie nastroju muzyki ruchem. Naśladowanie głosem, stukaniem w gazety deszczu, poruszanie gazetą do muzyki.

7. Kolorowe parasolki - wykonanie pracy plastycznej w zespołach wg własnego pomysłu. Duże arkusze szarego papieru z konturami parasoli oraz różnorodne materiały plastyczne.


8. Oglądanie filmu edukacyjnego - Deszcz, Chmury.

 

 

Autor: Łucja Gapska

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi