Zabawy z liczeniem w zakresie 1-5. Scenariusz zajęć

Pomóż poznać dzieciom cyfry od 1 do 5. Krótki scenariusz zajęć dla przedszkolaków pozwoli zapoznać się z podstawowymi umiejętnościami liczenia.
Temat:
Zabawy zliczeniem w zakresie 1-5.
Czas trwania zajęć:
30 min.
Treść podstawy programowej:
IV. 15- przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego.
Cel główny:
- Doskonalenie umiejętności liczenia
- Rozpoznawanie zapisu graficznego cyfr 1-5
- Rozumienie cyfr 1-5 w aspekcie porządkowym i kardynalnym
Cele operacyjne: dziecko potrafi:
- Policzyć w zakresie 5 na palcach
- Rozpoznawać zapis graficzny cyfr 1-5
- Przyporządkować cyfry do danego zbioru
- Liczyć na zbiorach zastępczych
- Ćwiczy motorykę małą
Metody pracy:
zadań stawianych przez nauczyciela
Formy pracy:
indywidualna, grupowa, w parach
Środki dydaktyczne:
klamerki z cyframi, plansza kołowa dla każdego dziecka, obręcze, pendrive z muzyką, emblematy z cyframi 1-5, kasztany, żołędzie, orzechy, pestki dyni ,wiaderko, plansza do zabawy z darami jesieni, kostka do gry, karty do pracy w parach, instrukcja do zadania w parach, sznurki.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie „ Robimy koło”
2. Wprowadzenie: Wiersz „ 5 palców”
3. Rozpoznawanie cyfr 1-5 (pokazywanie emblematów z cyframi- dzieci głośno nazywają cyfrę)
4. Przyporządkowanie cyfr do danego zbioru za pomocą klamerek
5. Zabawa słuchowa- ile było dźwięków? (dzieci nasłuchują, ile kasztanów wrzuciła n-lka do wiaderka)
6. Zabawa ruchowa przy muzyce- (na przerwę w muzyce do obręczy wskakuje po tyle dzieci, ile wskazuje cyfra na danej obręczy)
7. Losowanie cyfr- wrzucenie żołędzi do pojemnika zgodnie z wylosowaną cyfrą
8. Dopasowywanie elementów wg podanego kodu- praca z planszą, kostką do gry i darami jesieni
9. Kolejność cyfr- wykonanie zadania wg instrukcji w parach
10. Zakończenie: ozdabianie cyfr kredkami.
Opracowała :
mgr Marta Potyrała