Zabawy z mamą i tatą - scenariusz zajęć otwartych
„Zabawy z mamą i tatą”- zabawy integracyjne, sprawnościowe i quizy.
Dzień Matki: 26 maja
Dzień Ojca: 23 czerwca
Światowy Dzień Rodziców: 1 czerwca
Cele:
- rozwijanie i wzmacnianie więzi emocjonalnej z matką i ojcem.
- kształtowanie więzi międzypokoleniowej.
- tworzenie klimatu bliskości, miłości i akceptacji.
- zachęcanie do wypowiedzi na temat swoich mam.
Środki dydaktyczne: płyta z muzyką, pięć szalików, gazety, karteczki z wypisanymi nazwami zwierząt, mis – pluszak, kosze, piłeczki, portrety mam, różne produkty spożywcze do pudełka niespodzianki.
I. ZABAWY INTEGRACYJNE I QUIZY:
1. Zabawa integracyjna „Dzieci – rodzice”
Dzieci i rodzice tańczą w parach przy akompaniamencie muzyki. Na przerwę w muzyce i hasło „pary” dzieci i rodzice dobierają się w inne pary i witają się ze sobą, np. rękami, nosami, czubkami butów, łokciami, policzkami, flamastry–pieczątki, naklejki.
2. Zabawa „Czy to dłonie mojej mamy?
Nauczycielka ustawia na dywanie pięć krzesełek i zaprasza pięć mam. Dzieciom mam zasłania oczy, a mamy zaprasza, aby zajęły dowolne miejsca na krzesełkach. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie mamy po dłoniach.
3. „Czy znasz swoją mamę?”- quiz.
- Ulubiony serial twojej mamy?
- Jaki jest kolor oczu twojej mamy?
- Jaką potrawę najbardziej lubi twoja mama?
- Najlepsza koleżanka mojej mamy ma na imię…?
- Jakie ciasto twoim zdaniem udaje się mamie najbardziej?
- W jakiej pracy domowej najczęściej pomagasz mamie?
Dzieci i mamy siedzą na krzesełkach, plecami do siebie, najpierw rodzic daje karteczkę z odpowiedzią a potem odpowiada dziecko.
4. „Taniec na gazecie”- zabawa przy muzyce.
Wszyscy, którzy dotrwają do końca otrzymują pieczątkę na rękę.
5. Zabawa integracyjna „Rzeźbiarz”
Rodzice są plasteliną, z której dzieci modelują różne figury. Mogą być one stojące, siedzące lub leżące. Rodzice poddają się działaniu dzieci. Na zakończenie pracy dzieci nadają tytuł swojej rzeźbie.
6. Zagadki
Podział na grupę dziewczynek i chłopców. Za każdą rozwiązaną zagadkę wszystkie dzieci w danej grupie otrzymują pieczątki.
7. Taniec i pantomima
Uczestnicy tańczą w kole do muzyki. W pewnej chwili prowadzący wyłącza muzykę, a ktoś z uczestników wyciąga z podanego pojemnika kartkę z nazwą zwierzęcia (dzieciom nauczycielka cicho czyta). Wybrana osoba naśladuje wylosowane zwierze (głosem i ruchami). Pozostali odgadują o jakie zwierze chodzi, po czym włączana jest muzyka i wszyscy wracają do tańca.
8. „Znajdźmy misia” – zabawa rozwijająca koncentrację uwagi.
Nauczyciel wybiera rodzica i dziecko. Dziecko ma zawiązane oczy, rodzic idzie za nim i słowami, oraz dotknięciem ramienia naprowadza na miejsce gdzie jest miś (nagrodą dla dziecka za dojście do celu jest naklejka).
II. ZABAWY SPRAWNOŚCIOWE I ZRĘCZNOŚCIOWE.
1. Rzucanie piłeczek do kosza.
Pojedynek miedzy rodzicem a dzieckiem (trzy rzuty dla każdej pary). Zwycięzca otrzymuje naklejkę.
2. Tunel
Rodzice siadają „po turecku” a z uniesionych rąk tworzą tunel, który pokonują dzieci.
3. „Czyj to portret?”
Nauczycielka rozkłada na dywanie portrety mam wykonane przez ich dzieci. Zadaniem mam jest odgadnięcie, który portret namalowało jej dziecko.
4. Zabawa „Zgadnij co to?”
Dzieci rozpoznają przez dotyk, to co przygotował im nauczyciel ( kiwi, cukierek, mandarynka, jabłko, orzech w łupinie itp. ), wszystkie produkty są w pudelku a dziecko ma zawiązane oczy.
W nagrodę za odgadnięcie zagadki mogą zjeść/zatrzymać wylosowaną rzecz.
5. Koniki
Rodzic wykonuje klęk podparty i bierze dziecko na barana i wozi je po sali.
6. Odklejanie od podłogi
Rodzic leży przyklejony do podłogi, dziecko stara się go oderwać - zmiana ról.
7. Pożegnanie rodziców, podziękowanie za wspólną zabawę.
Zagadki