Zabawy z mydłem - scenariusz dla dzieci 5-6 letnich

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Zabawy z mydłem - scenariusz dla dzieci 5-6 letnich
4.5
2 oceny
Oceń
{

Zabawy z mydłem.

CELE - dziecko:

  • pozna zjawisko rozpuszczalności mydła w zależności od temperatury
  • pozna zależność między wielkością baniek, a siłą dmuchania
  • potrafi abstrahować poprzez wyróżnianie cech mydła i wyszukiwanie podobieństw miedzy mydłem, a innymi obiektami.


POMOCE:

  • dwa szklane naczynia, kubeczki  i słomki dla każdego dziecka, tacki z różnymi rodzajami mydła.


PRZEBIEG:

1. Wprowadzenie do tematu – rozwiązanie zagadki:
Gładkie i śliskie  pachnie bardzo
ładnie, ale się rozpłynie,
gdy do wody wpadnie.                                          
(mydło)

2. Praca dzieci grupach – każda grupa otrzymuje tacę na której znajdują się mydełka różnej wielkości, w różnych kształtach, kolorach, dwa mydełka tej samej marki  nowe i używane, mydło szare, mydło w płynie. Dzieci przyglądają się mydełkom, porównują je, badają za pomocą zmysłu dotyku i węchu.

3. Zabawa „Lista atrybutów” – dzieci podają cechy mydła. Nauczycielka zapisuje je na tablicy; mydło jest białe, śliskie, kolorowe, prostokątne, okrągłe, płynne, matowe.
 
4. Zabawa „Podobieństwa” – dzieci wyszukują podobieństw między mydłem, a innymi obiektami.

  • mydło jest śliskie jak lód
  • mydło jest okrągłe jak opona
  • mydło jest  białe jak mleko


5. Badanie rozpuszczalności mydła w ciepłej i zimnej wodzie. Przekrojenie kostki mydła na dwie równe części i włożenie ich do szklanych naczyń z  zimną i gorącą wodą (przyklejenie na naczyniach kółeczek w kolorze niebieskim i czerwonym.) W oczekiwaniu na wyniki doświadczenia nauczycielka czyta bajkę „U króla Baruby” – P. Szarzeca. (Miś 2/88)
Bardzo dawno temu pewien król, który nazywał się Baruba, postanowił: niech się zjawią przed moim zamkiem poddani, którzy potrafią robić bańki mydlane! Obiecał: kto wydmucha największą i najładniejszą bańkę, dostanie Złote Mydełko!
Przyszło bardzo wielu ludzi z całego kraju, a nawet z dalekiego świata. Każdy pragnął zrobić najpiękniejszą i najładniejszą  bańkę mydlaną  i dostać w nagrodę Złote Mydełko. Od rana do wieczora na dziedziniec zamku króla Baruby schodzili się młodzi i starzy. Każdy z garnuszkiem mydlin i ze słomką, przez którą wydmuchiwał babki . Król Baruba obejrzał ogromnie dużo różnych baniek. I małych i dużych, czerwonych, żółtych, niebieskich i zielonych. Dworzanie klaskali ! Ale król ciągle był niezadowolony. Fryzjerowi udało się wydmuchać bańkę bardzo dużą, ale król grymasił:
- jest za mało kolorowa, bez blasku słońca w środku!
Bańka krawca była kolorowa, ale król westchnął:
-jest mała jak poziomka!
Nagrodę – Złote Mydełko otrzyma tylko ta osoba, która zrobi bańkę i dużą i kolorową. Nadal przychodzili do zamku coraz to nowi ludzie. Wydmuchiwali bańki mydlane, aż się od tego dmuchania trzęsły drzewa, a ptaki pochowały się za kominem zamku. Trwało to długo, nim w całym królestwie króla Baruby zabrakło w końcu mydła  do  mycia i do prania. Nie mogło być inaczej, skoro było potrzebne na bańki mydlane! Królowie z sąsiednich krain zaczęli nazywać króla Barubę Brudnym, jego poddanych  - Brudasami. Prawnuków króla Baruby można poznać jeszcze dzisiaj, bo zawsze mają brudne ręce i plamy na ubraniach. Zapomnieli do czego przede wszystkim służy mydło i nikim tego nie przypomniał.

 
Krótka rozmowa na temat utworu.

6. Puszczanie baniek mydlanych  - zabawy w wydmuchiwanie i wypuszczanie baniek. Określanie ich wielkości i koloru. Wykrywanie związków przyczynowo – skutkowych (ćwiczenia oddechowe, regulowanie oddechu).

7. Sprawdzenie wyników doświadczenia z mydłem – wyciągnięcie wniosków.

Autor: Elżbieta Baracz

Twoje uwagi i pomysły

Tagi