Zabawy z mydłem - scenariusz dla dzieci 5-6 letnich
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

Zabawy z mydłem.
Komentarze (0)
CELE - dziecko:
- pozna zjawisko rozpuszczalności mydła w zależności od temperatury
- pozna zależność między wielkością baniek, a siłą dmuchania
- potrafi abstrahować poprzez wyróżnianie cech mydła i wyszukiwanie podobieństw miedzy mydłem, a innymi obiektami.
POMOCE:
- dwa szklane naczynia, kubeczki i słomki dla każdego dziecka, tacki z różnymi rodzajami mydła.
PRZEBIEG:
1. Wprowadzenie do tematu – rozwiązanie zagadki:
Gładkie i śliskie pachnie bardzo
ładnie, ale się rozpłynie,
gdy do wody wpadnie.
(mydło)
2. Praca dzieci grupach – każda grupa otrzymuje tacę na której znajdują się mydełka różnej wielkości, w różnych kształtach, kolorach, dwa mydełka tej samej marki nowe i używane, mydło szare, mydło w płynie. Dzieci przyglądają się mydełkom, porównują je, badają za pomocą zmysłu dotyku i węchu.
3. Zabawa „Lista atrybutów” – dzieci podają cechy mydła. Nauczycielka zapisuje je na tablicy; mydło jest białe, śliskie, kolorowe, prostokątne, okrągłe, płynne, matowe.
4. Zabawa „Podobieństwa” – dzieci wyszukują podobieństw między mydłem, a innymi obiektami.
- mydło jest śliskie jak lód
- mydło jest okrągłe jak opona
- mydło jest białe jak mleko
5. Badanie rozpuszczalności mydła w ciepłej i zimnej wodzie. Przekrojenie kostki mydła na dwie równe części i włożenie ich do szklanych naczyń z zimną i gorącą wodą (przyklejenie na naczyniach kółeczek w kolorze niebieskim i czerwonym.) W oczekiwaniu na wyniki doświadczenia nauczycielka czyta bajkę „U króla Baruby” – P. Szarzeca. (Miś 2/88)
Bardzo dawno temu pewien król, który nazywał się Baruba, postanowił: niech się zjawią przed moim zamkiem poddani, którzy potrafią robić bańki mydlane! Obiecał: kto wydmucha największą i najładniejszą bańkę, dostanie Złote Mydełko!
Przyszło bardzo wielu ludzi z całego kraju, a nawet z dalekiego świata. Każdy pragnął zrobić najpiękniejszą i najładniejszą bańkę mydlaną i dostać w nagrodę Złote Mydełko. Od rana do wieczora na dziedziniec zamku króla Baruby schodzili się młodzi i starzy. Każdy z garnuszkiem mydlin i ze słomką, przez którą wydmuchiwał babki . Król Baruba obejrzał ogromnie dużo różnych baniek. I małych i dużych, czerwonych, żółtych, niebieskich i zielonych. Dworzanie klaskali ! Ale król ciągle był niezadowolony. Fryzjerowi udało się wydmuchać bańkę bardzo dużą, ale król grymasił:
- jest za mało kolorowa, bez blasku słońca w środku!
Bańka krawca była kolorowa, ale król westchnął:
-jest mała jak poziomka!
Nagrodę – Złote Mydełko otrzyma tylko ta osoba, która zrobi bańkę i dużą i kolorową. Nadal przychodzili do zamku coraz to nowi ludzie. Wydmuchiwali bańki mydlane, aż się od tego dmuchania trzęsły drzewa, a ptaki pochowały się za kominem zamku. Trwało to długo, nim w całym królestwie króla Baruby zabrakło w końcu mydła do mycia i do prania. Nie mogło być inaczej, skoro było potrzebne na bańki mydlane! Królowie z sąsiednich krain zaczęli nazywać króla Barubę Brudnym, jego poddanych - Brudasami. Prawnuków króla Baruby można poznać jeszcze dzisiaj, bo zawsze mają brudne ręce i plamy na ubraniach. Zapomnieli do czego przede wszystkim służy mydło i nikim tego nie przypomniał.
Krótka rozmowa na temat utworu.
6. Puszczanie baniek mydlanych - zabawy w wydmuchiwanie i wypuszczanie baniek. Określanie ich wielkości i koloru. Wykrywanie związków przyczynowo – skutkowych (ćwiczenia oddechowe, regulowanie oddechu).
7. Sprawdzenie wyników doświadczenia z mydłem – wyciągnięcie wniosków.
Autor: Elżbieta Baracz