„Żabka” - scenariusz zajęć plastyczno-muzycznych
Cele ogólne:
- synchronizacja pracy mózgu z jednoczesnym równoważeniem lateralnym (rytmiczne kreślenie kresek),
- kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole, grupie,
- doskonalenie swobodnego wypowiadania się,
- integracja sensoryczna (spójność wykonywania czynności),
- uwrażliwienie na rytm i muzykę,
- wzbogacenie doświadczeń plastycznych poprzez wykonywanie pracy z zastosowaniem różnych technik plastycznych,
- rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci - ćwiczenia kompozycyjne,
- doskonalenie techniki origami.
Cele szczegółowe:
- zna technikę origami,
- wie jak posługiwać się wybranymi materiałami i narzędziami plastycznymi,
- zna zasady i normy obowiązujące w grupie podczas zajęć.
- potrafi w sposób logiczny odpowiadać na zadawane pytania dotyczące opowiadania,
- potrafi rytmicznie kreślić linie (kreski) na arkuszu papieru naprzemiennie prawą i lewą ręką oraz oburącz,
- potrafi odrysować szablon w kształcie liścia,
- potrafi dobrać odpowiednią wielkość i kolor kółek tak aby powstała sylwetka żabki,
- swobodnie składa papierowe żabki (komponuje, przykleja),
- prawidłowo posługuje się materiałami plastycznymi,
- bezpiecznie i sprawnie posługuje się nożyczkami, klejem,
- dba o porządek wokół swojego miejsca pracy.
- uważne słucha wskazówek nauczyciela,
- aktywnie i bezpiecznie uczestniczy w organizowanych sytuacjach edukacyjnych,
- doprowadza pracę do efektu końcowego,
- doskonali umiejętności negocjowania, kulturalnego wypowiadania swojego zdania.
Forma: indywidualna, z całą grupą.
Metody, techniki: metoda swobodnej ekspresji, technika systemu (Edukacja Przez Ruch - EPR) w odniesieniu do integracji sensorycznej D. Dziamskiej.
Środki dydaktyczne: historyjka obrazkowa (opowiadanie) „O kłopocie małej żabki”, arkusze szarego papieru, pastele olejne, szablony liści lilii wodnej, nożyczki, kleje, papierowe kółka (2x10cm, 3x6cm, 2x4,5cm, 2x2cm), niebieska bibuła, płyta EPR - (Walc kwiatów P. Czajkowski, Selvas Virgines, Carrantuohill „ Miss Rowan Davies” itd.), mokre chusteczki.
Przebieg zajęć:
1. Prezentacja historyjki obrazkowej (opowiadania) - „O kłopocie małej żabki”:
Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż rozmyślała.
- Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
- Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
- Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
- Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
- Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
- Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło.
- Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem - barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.
2. Krótka rozmowa nt. treści opowiadania - historyjki:
- Dlaczego żabka była smutna?
- Kogo żabka spotkała na łące?
- Kto chciał ją zjeść?
- Czy udało się bocianowi złapać żabkę?
- Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?
3. Omówienie sposobu wykonania pracy techniką edukacji przez ruch wg. D. Dziamskiej.
Przebieg pracy plastycznej: