Zajęcia otwarte dla rodziców

Scenariusz zajęć dla rodziców w grupie wiekowej dla przedszkolaków 6 letnich.
Cele ogólne:
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
- Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 6.
Cele szczegółowe (dziecko):
- podejmuje próby czytania prostych słów w zakresie poznanych do tej pory liter;
- przelicza w zakresie 6 na konkretach;
- rozpoznaje wizytówkę ze swoim imieniem;
- stosuje się do ustalonych zasad podczas udziału w zabawie ruchowej;
- dzieli wyrazy na sylaby;
- wysłuchuje głoski w nagłosie i wygłosie;
- wykonuje pracę plastyczną wg instrukcji obrazkowej.
Środki dydaktyczne:
Plansza z tekstem opowiadania, koperty z wizytówkami, liczmany ( zdjęcia orzechów, kasztanów, żołędzi i szyszek), płyta CD, kolorowe chusteczki, puzzle ze zdjęciami darów jesieni, kleje, nożyczki, papierowe koła, liście
Przebieg zajęć
1. „ Jesienny park” - nauczyciel wspólnie z dziećmi odczytuje treść opowiadania zamieszczonego na tablicy.
Nadeszła jesień. W parku pojawiły się kolorowe liście, kasztany i żołędzie. Na jesienny spacer do parku wybrały się więc Ala i Ola. Dziewczynki zebrały do swoich koszyczków dary jesieni. Ala ma kasztany a Ola ma żołędzie. Jutro dziewczynki zaniosą te jesienne skarby do przedszkola.
2. Rozmowa na temat treści opowiadania kierowana pytaniami nauczyciela.
- Jaka pora roku pojawiła się w opowiadaniu?
- Jak miały na imię dziewczynki?
- Co zebrały dziewczynki do swoich koszyków?
3. „ Znajdź kopertę” – nauczyciel rozkłada na dywanie koperty z wizytówkami dzieci, każde dziecko odnajduje swoją kopertę, w której znajdują się liczmany (szyszki, żołędzie i kasztany) i wykonuje polecenia nauczyciela:
- ułóż tyle orzechów ile słyszysz uderzeń w bębenek;
- Zosia przyniosła z parku 3 kasztany, a jej brat Jacek przyniósł dwa kasztany. Ułóż tyle kasztanów ile razem dzieci przyniosły do domu;
- na drzewie było 6 szyszek, dwie spadły. Ułóż tyle szyszek ile zostało na drzewie;
4. „Mieszkańcy lasu” – zabawa ruchowa – dzieci maszerują w kole i reagują ruchem na hasło nauczyciela.
5. „Dary jesieni” – dzieci losują z worka paski w czterech kolorach i podchodzą do koperty w kolorze takim samym jak pasek, który wylosowały. Powstałe w ten sposób zespoły otwierają koperty i układają puzzle ze zdjęciem kasztana, orzecha, szyszki, żołędzia. Następnie dzieci z poszczególnych zespołów odpowiadają na pytania nauczyciela:
- ile sylab jest w słowie kasztan, żołądź, orzech, szyszka?
- co słyszycie na początku tych słów?
- co słyszycie na końcu tych słów?
- czy ktoś z Was potrafi podzielić na głoski któreś z tych słów?
5. „Jesienny kujawiaczek” – prezentacja jesiennego tańca.
6. „Wesoła wiewióreczka” – praca plastyczna według instrukcji obrazkowej.
7. Zakończenie zajęć
Opracowała: Edyta Babicz