Scenariusz zajęć ruchowych: Gwiezdna Joga

Scenariusz zajęć ruchowych: Gwiezdna Joga
5.0
5 ocen
Oceń

Zajęcia z programu wspierającego rozwój emocjonalno-społeczny (Innowacja Pedagogiczna „WARTOŚCI WRAŻLIWOŚCI”)


Scenariusz można wykorzystać w grupie 5-latków

Temat:

Gwiezdna Joga

 

Uczestnicy:

Dzieci w wieku 5 lat

 

Cele

Cel ogólny:

Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego oraz rozwijanie oraz wykonywanie ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała.
Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • Rozwija wrażliwość emocjonalną i empatię
  • Uczy się rozumieć sygnały płynące z ciała
  • Koordynuje ruchy ciała i postawy
  • Wykonuje określone pozycje (assany) naśladując ruch nauczyciela
  • Koryguje własną postawę
  • Wykonuje ćwiczenia oddechowe
  • Ćwiczy koncentrowanie uwagi na zadaniu
  • Lepiej funkcjonuje w grupie rówieśniczej

Metody:

  • Pogadanka
  • Pokaz
  • Elementy metody Mindfullness
  • Joga dla dzieci – pokaz poszczególnych assan
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Relaksacja przy dźwięku instrumentu – dzwonek koshi

 

Środki:

Dzwonek koshi; projektor gwiazd, mata z tablicą numeryczną ; utwór: „Baba jaga joga”  - AIDA;

Przebieg zajęć:

 

ROZGRZEWKA: Dzieci rozgrzewają poszczególne części ciała zgodni z pokazem nauczyciela przy akompaniamencie utworu AIDA – „Baba Jaga – joga”

RĄCZKI PAJĄCZKI – automasaż. Dzieci dokonują automasażu poprzez przesuwanie rąk na odpowiednią część ciała, podążając za słowami nauczyciela:„Rączki pajączki idą na…. Ramiona, kolana, plecy, kostki itp.

ĆWICZENIA ODDECHOWE „LEW” – wprowadzenie do oddechu „ujjayi”Dzieci wykonują ćwiczenie zgodnie z pokazem nauczyciela – „Nabieramy powietrze głęboko do płuc… i wydychamy głośno rycząc. Ryczymy coraz ciszej, aż do zupełnej ciszy”.

POWITANIE SŁOŃCA – JOGA DYNAMICZNA
Dzieci przedstawiają poszczególne assany zgodnie z pokazem nauczyciela
•    Serce  - „W moim sercu witam…..”
•    Słońce – „ Pozdrawiam słońce”
•    Ziemia – „Witam ziemię”
•    Jaszczurka – „Jak jaszczurka prężę się”
•    Pies – „Jak pies wyciągam się”
•    Wąż – „Jak wąż wije się”
•    Jaszczurka –  „Jak jaszczurka prężę się”
•    Ziemia – „Witam ziemię”
•    Słońce – „ Pozdrawiam słońce”
•    Serce - „W moim sercu …. Radość jest…. Miłość jest itp.”

ĆWICZENIE UWAŻNOŚCI  - ŻABA SKACZE
Wybrane dziecko staje na środku maty z tablicą numeryczną. Nauczyciel mówi, czy „Żaba” skacze…. w przód, tył, prawo lub lewo – dziecko skacze wg instrukcji, na koniec instrukcji nauczyciela pozostaje na określonym numerze, wymawiając głośno na którym zakończył skoki.

ZABAWA RUCHOWA – RAZ, DWA, TRZY – JOGIN PATRZY
Dzieci stoją na linii w końcu sali, kiedy nauczyciel odwraca się do nich plecami, próbują zbliżyć się w jego stronę.
Kiedy nauczyciel odwraca się i mówi głośno „Raz, dwa, trzy, jogin patrzy”, dzieci przybierają pozę (assanę) wybraną z wcześniej poznanych assan: serce, słońce, ziemia, jaszczurka, pies, wąż….
Nauczyciel sprawdza prawidłowość wykonywanych przez dzieci assan

MEDYTACJA LATAJĄCY DYWAN
Dzieci kładą się na dywanie. Nauczyciel włącza projektor gwiazd, grając na dzwonku koshi -  rozpoczyna medytację kierowaną:
„Wyobraź sobie, ze leżysz na latającym dywanie.. Weź 5 głębokich wdechów i zamknij oczy.. Wyobraź sobie, że Twój dywan unosi się coraz wyżej i wyżej…

Twoje uwagi i pomysły

Dodane komentarze (1)

Tagi