Zalety głośnego czytania dzieciom

Zalety głośnego czytania dzieciom

GÅ‚oÅ›ne czytanie, to wspaniaÅ‚y wynalazek, jest proste, nie potrzebujemy tytuÅ‚ów naukowych ani drogiego sprzÄ™tu. Książki można wypożyczyć, wymienić z rodzicami starszych dzieci, kupić. Zawsze jednak powinniÅ›my zwrócić bacznÄ… uwagÄ™ na treść książki, przyjrzeć siÄ™ jej walorom jÄ™zykowym oraz przesÅ‚aniom, jakie niesie.

Pierwszy etap rozwoju naszych maÅ‚ych czytelników uzależniony jest od przemyÅ›lanej inicjatywy dorosÅ‚ych. MaÅ‚e dziecko pozostawione bez zabawki zrobi jÄ… sobie z każdego przedmiotu: kamienia, patyka, Å‚yżki. JeÅ›li natomiast dziecko nie zetknie siÄ™ z książkÄ…, nigdy nie bÄ™dzie jej potrzebowaÅ‚o, nie bÄ™dzie po niÄ… siÄ™gaÅ‚o. To doroÅ›li muszÄ… rozbudzić w dziecku potrzebÄ™ siÄ™gania po  książkÄ™ i umiejÄ™tnie jÄ… pielÄ™gnować. Trafne sÄ… tu sÅ‚owa SÅ‚awomira Mrożka: "Nikt nie rodzi siÄ™ z potrzebÄ… czytania, potrzebÄ™ tÄ™ siÄ™ nabywa, ale nie można jej nabywać bez pierwszej, drugiej i którejÅ› z kolei przeczytanej książki, która tÄ™ potrzebÄ™ najpierw rozbudzi, a potem rozwinie i odwrotnie: od czytania można siÄ™ odzwyczaić. Uniwersalne prawo "im bardziej, tym bardziej" i "im mniej, tym mniej" dziaÅ‚a także i w tej dziedzinie. Czytelnicy nieuleczalni, czytelnicy naÅ‚ogowcy zdarzajÄ… siÄ™ rzadziej niż tacy, którzy nigdy w naÅ‚óg nie popadnÄ…."

Kiedy udostÄ™pniamy dziecku pierwszÄ… książeczkÄ™, traktuje jÄ… jako zabawkÄ™, stÄ…d książeczki do kÄ…pieli, książeczki piankowe, ukÅ‚adanki, czy „gryzaczki”. Do poznania wÅ‚aÅ›ciwej funkcji książki jeszcze daleko. Pierwsze książki - rozkÅ‚adane harmonijki to zazwyczaj ilustracje znanych dziecku przedmiotów z bezpoÅ›redniego i poÅ›redniego otoczenia. "CzytajÄ…c" te książki, to my doroÅ›li snujemy opowieÅ›ci nawiÄ…zujÄ…ce do obrazków, nadajemy im nazwy, wskazujemy przedmioty w rzeczywistoÅ›ci. Nieco już później wytwarza siÄ™ swoista więź z tekstem literackim, jeszcze później zrozumienie ukÅ‚adów fabularnych, nastÄ™pstw zdarzeÅ„, relacji przyczynowo-skutkowych.

Kiedy w ofercie dla najmÅ‚odszych, obejmujÄ…cÄ… najprzeróżniejsze książki-zabawki, jest takie zróżnicowanie, czy nadal potrzebny jest dorosÅ‚y poÅ›rednik, który wprowadza dziecko w Å›wiat książki? Tak, ponieważ te książki-zabawki operujÄ… znakiem (graficznym, literackim) i zadaniem dorosÅ‚ego jest wprowadzenie malucha w Å›wiat jÄ™zyka znaków.

Wiek przedszkolny - to okres radoÅ›ci sÅ‚uchania bajek, baÅ›ni i legend. Z logiki przestawionych tam zdarzeÅ„ dziecko uczy siÄ™ wyciÄ…gania prawidÅ‚owych wniosków. W miarÄ™ dorastania zainteresowania czytelnicze przedszkolaka stajÄ… siÄ™ coraz rozleglejsze. ChÄ™tnie sÅ‚ucha "bajek Å‚aÅ„cuszkowych", Å‚aÅ„cuszkowych wierszyków, doskonali sobie umiejÄ™tność Å›ledzenia losów bohatera, rozumie sens użytych zwrotów. Wielokrotnie przeżywa, potrafi sÅ‚uchać ulubionych utworów codziennie, odkrywajÄ…c wciąż na nowo zaskakujÄ…ce historie, jeÅ›li tylko w otoczeniu znajdzie siÄ™ cierpliwy rodzic, brat, siostra czy nauczyciel.

Dla tych dzieci, które w domu nie zaznaÅ‚y przyjemnoÅ›ci sÅ‚uchania bajek na kolanach rodziców, dziadków czy starszego rodzeÅ„stwa, to wÅ‚aÅ›nie przedszkole stwarza szansÄ™ inicjacji czytelniczej. W warunkach gorszych, bo w grupie zamiast indywidualnie, bez silnych kontaktów emocjonalnych, które cechuje czytanie w domu. Odbiór w grupie ma jednak też zalety: buduje poczucie przynależnoÅ›ci, wzmacnia wspólne reakcje.

PoczÄ…tek doÅ›wiadczeÅ„ czytelniczych nie jest jednak wyizolowanym procesem. RównoczeÅ›nie przecież, chcemy czy nie chcemy, trwa fascynacja telewizyjna i filmowa. Dlatego nie jest obojÄ™tne, po jakÄ… książkÄ™ siÄ™gamy i jak jÄ… czytamy dzieciom, jeÅ›li chcemy, by to książka, a nie agresywne filmy wywieraÅ‚a na dziecko decydujÄ…cy wpÅ‚yw. Ogromne znaczenie majÄ… tu jeszcze wzorce zachowaÅ„ dostarczane dziecku przez najbliższe rodzinne otoczenie oraz to czy istnieje w domu, chociaż najmniejszy ksiÄ™gozbiór nawet niezbyt bogaty, ale stanowiÄ…cy tradycje i kulturÄ™ domu.

Już od ponad dwóch lat majÄ…c na uwadze te cenne wskazówki my jako placówka publiczna angażujemy siÄ™ w dziaÅ‚ania na rzecz kampanii „CaÅ‚a Polska Czyta Dzieciom”. W roku szkolnym 2003/2004 przystÄ…piliÅ›my również do programu Klubu CzytajÄ…cych Przedszkoli. W ramach tego programu promujemy i realizujemy codzienne czytanie dzieciom w przedszkolu, przez co najmniej 20 min dziennie o staÅ‚ej porze. Regularnie zapraszamy rodziców, dziadków oraz innych dorosÅ‚ych, aby czytali dzieciom. ZorganizowaliÅ›my i doposażyliÅ›my bibliotekÄ™ przedszkolnÄ… „Sowy MÄ…drej GÅ‚owy”, z której chÄ™tnie korzystajÄ… dzieci i ich rodzice wypożyczajÄ…c książki do domu. Dzieci same wybierajÄ… sobie bajki, a rodzice zobligowani sÄ… w ten sposób do czytania w domu. PodjÄ™liÅ›my także wspóÅ‚pracÄ™ z pobliskÄ… BibliotekÄ™ PublicznÄ… Nr 38 i prowadzimy wyprawy do niej, gdzie dzieci uczÄ… siÄ™ zasad korzystania z biblioteki oraz biorÄ… udziaÅ‚ w rozlicznych imprezach: urodzinach „Kubusia Puchatka”, czy gÅ‚oÅ›nym czytaniu przez aktorów.

Czytaniu w naszym przedszkolu towarzyszy dzieciom wiele zajęć i imprez okolicznoÅ›ciowych inspirowanych lekturÄ…. Kiedy przystÄ…piliÅ›my do klubu dzieci zÅ‚ożyÅ‚y uroczystÄ… obietnice oraz trzymaÅ‚y okolicznoÅ›ciowe znaczki. OdbyÅ‚a siÄ™ impreza zatytuÅ‚owana „Topole czytajÄ… bajki”, czyli Å›rodowiskowe spotkanie, na którym nauczycielki przedstawiÅ‚y bajkÄ™ o „Czerwonym Kapturku” dla dzieci z caÅ‚ego osiedla. Dzieci z przedszkola przygotowaÅ‚y „Korowód bajek”, przebierajÄ…c siÄ™ za ulubione postacie. OdbyÅ‚a siÄ™ także impreza z okazji urodzin H. Ch. Andersena zatytuÅ‚owana „Andersenada”, gdzie każda z grup zainscenizowaÅ‚a jednÄ… bajkÄ™ tego autora, odbyÅ‚y siÄ™ liczne konkursy, zgadywanki oraz wieczorne czytanie bajek przy Å›wiecach. Podczas Dnia dziecka bawiliÅ›my siÄ™ nie jeden dzieÅ„, lecz caÅ‚y tydzieÅ„ pod hasÅ‚em „TydzieÅ„ z książkÄ…”, obdarowaliÅ›my dzieci książkami, przeprowadziliÅ›my konkursy i rywalizacje wspólnie z rodzicami.

Na co dzieÅ„ każda grupa w przedszkolu wyjÄ…tkowo dba o swój kÄ…cik książki, do którego dzieci zaglÄ…dajÄ… niezwykle chÄ™tnie. Rodzice sÄ… informowani o wydarzeniach i dziaÅ‚aniach, jakie podejmujemy, otrzymujÄ… od nas informatory, ulotki o celowoÅ›ci gÅ‚oÅ›nego czytania oraz doborze lektury.

Mamy również w swoim gronie pedagogicznym koordynatora Klubu CzytajÄ…cych Przedszkoli w Szczecinie, który wspiera nasze dziaÅ‚ania materiaÅ‚ami promocyjnymi.

Autor: Dorota Ćwiertnia

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi