Zapasy wiewiórki - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5-latków
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

Komentarze (0)
Temat kompleksowy:
- Jest coraz chłodniej, wszyscy przygotowują się do zimy.
Temat zajęć:
- Zapasy wiewiórki
Cele ogólne:
- Poznanie sposobu przygotowania się wiewiórki do zimy;
- Przeliczanie w zakresie 5;
- Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 5;
- Wprowadzanie radosnej atmosfery w grupie.
Cele szczegółowe (dziecko):
- Zna sposób przygotowania wiewiórki do zimy;
- Liczy w zakresie 5;
- Porównuje zbiory, które mają o 1 element więcej lub mniej;
- Wykonuje polecenia nauczyciela podczas wykonywania pracy plastycznej;
- Prawidłowo reaguje na sygnał dźwiękowy.
Środki dydaktyczne:
- Treść wiersza, sylwety żołędzi, szyszek, orzechów, dziupli, bębenek, sylwety 2 wiewiórek, nożyczki, klej, papier, kredki, sylweta drzewa, płyta CD, treść zagadki, opaski z wizerunkiem wiewiórki.
Przebieg zajęć:
1. „Deszczyk pada” – zabawa muzyczno-ruchowa w kole.
2. „Wiewiórki” – słuchanie wiersza Bronisławy Ostrowskiej recytowanego przez nauczycielkę i ilustrowanego sylwetami wiewiórek.
„Wiewiórki”
Wiewiórki młode dwie
na drzewie się spotkały:
Jak pani spędza dnie?
co robi przez dzień cały?
Ja skaczę cały dzień,
ciesząc się ciepłym słonkiem,
lub śpię zaszyta w cień,
nakrywszy się ogonkiem.
A proszę pani ja, gromadzę wciąż zapasy.
Na czas gdy zima zła,
pokryje śniegiem lasy.
3. Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza:
Jak wygląda wiewiórka?
W jaki sposób się porusza?
Ile wiewiórek występowało w wierszu?
Gdzie spotkały się wiewiórki?
Co robiła cały dzień pierwsza wiewiórka?
Czym zajmowała się druga wiewiórka?
4. Rozmowa z dziećmi na temat wyglądu, sposobu przygotowania się wiewiórki do zimy – gromadzenie zapasów.
5. „Wiewiórki w dziuplach” – zabawa ruchowa – dzieci dobierają się trójkami. Dwoje dzieci zwraca się przodem do siebie i podaje ręce tworząc dziuplę dla wiewiórki. Trzecie dziecko oznaczone opaską jest wiewiórką i wchodzi do środka. Na zapowiedź „wiewiórki z dziupli” dzieci oznaczone emblematem biegają po sali. Na hasło „wiewiórki do dziupli” – wiewiórki wracają do dziupli.
6. „Zapasy wiewiórki” – zabawa dydaktyczna – przed każdym dzieckiem znajdują się szyszki, orzechy i żołędzie każde dziecko otrzymuje sylwetę dziupli z zaznaczonymi półkami na zapasy i wykonuje następujące polecenia:
- Wybierz tyle szyszek ile usłyszysz uderzeń w bębenek i ułóż je na pierwszej półce od góry;
- Na drugiej półce ułóż tyle żołędzi aby było ich o jeden więcej niż szyszek;
- Ułóż na trzeciej półce tyle orzechów ile masz palców u jednej ręki.
7. „Wesoła wiewiórka” – wykonanie pracy plastycznej według polecenia nauczyciela: Samodzielne kolorowanie wiewiórki i przyklejanie ogona w postaci liścia.
8. Podsumowanie zajęć – rozwiązanie zagadki
Ma rude ubranie
I w dziupli mieszkanie,
Gromadzi zapasy na trudne czasy
(Wiewiórka)
9. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
Opracowanie: Edyta Babicz