Zapoznanie z literą e, E na podstawie opowiadania „List Eli” - scenariusz zajęć

Zapoznanie z literą e, E na podstawie opowiadania „List Eli” - Scenariusz zajęć dla dzieci 6-letnich - zajęcia koleżeńskie.
Temat zajęcia: Zapoznanie z literą e, E na podstawie opowiadania „List Eli”.
Cele ogólne:
poznanie obrazu graficznego litery e: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
zapoznanie z listem Eli.
Cele operacyjne:
- dziecko zna obraz graficzny litery e, E,
- potrafi określić kierunki na kartce papieru,
- dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo – ruchową,
- układa zdania, dzieli słowa na sylaby, głoski,
- z uwagą słucha opowiadań,
- uczestniczy w zajęciach ruchowych, ćwiczeniach oddechowych
- rozpoznaje litery „e,E” spośród innych liter,
- potrafi dopasowywać wyrazy do obrazków,
- układa wyraz z rozsypanki literowej ( hasło krzyżówki).
Środki dydaktyczne: list Eli, wyrazy podstawowe ekran, Ela, białe cegiełki, czerwone i niebieskie cegiełki, alfabet obrazowo-literowy, wstążki lub wełna, plastelina.
Przebieg zajęcia:
1. Zapoznanie dzieci z historią , która przytrafiła nauczycielce:
„Drogie dzieci, dzisiaj rano do naszego przedszkola listonosz i przyniósł list zaadresowany do grupy VII. Oto on. Nie mogłam się doczekać, aby razem z wami go otworzyć. Jesteście ciekawi od kogo mogliśmy ja dostać ? Otwieramy?
2. Czytanie listu.
„ Kochane dzieci! Mam na imię Ela, dawno temu chodziłam do Waszego przedszkola. Mieszkałam w Waszym mieście, w Poznaniu. Dzisiaj mam już 20 lat i mieszkam w Warszawie. Pracuję w telewizji. Jestem aktorką. Może kiedyś mnie widzieliście na ekranie telewizora. Przesyłam Wam moje zdjęcie. Często występuję w filmach, bajkach dla dzieci. Przebieram się wtedy w różne stroje. Ostatnio brałam udział w filmie „Jaś i Małgosia”. Słyszałam, że Wy także lubicie występować w teatrzykach, a teraz przygotowujecie przedstawienie o poznańskich koziołkach. Może ktoś z Was, jak dorośnie, zostanie aktorem lub aktorką, tak jak ja.
Pamiętam, że kiedy byłam mała, bardzo lubiłam zagadki. Mam nadzieję, że Wy też. Przesyłam Wam kilka.
Pozdrawiam Was serdecznie
Ela z Warszawy”
3. Koperta 1:
Zagadka: „ Musi być w kinie, lecz nie ma go w teatrze.
Gdy oglądasz film , to na niego patrzysz?
Ma go telewizor i komputer też? Powiedz teraz co, to jest?
Odpowiedź to EKRAN.
N. zawiesza na tablicy obrazek ekran.
4. Analiza i synteza wyrazu podstawowego:
- Wypowiadanie sylab (połączone z klaskaniem).
- Liczenie głosek w wyrazie podstawowym.
- Układanie schematu wyrazu z białych cegiełek.
- Określenie miejsca samogłosek i spółgłosek.
- Budowanie modelu głoskowego wyrazu za pomocą kolorowych kartoników (spółgłoski – kolor niebieski, samogłoski – kolor czerwony).
- Zastępowanie kartoników w modelu głoskowym poznanymi wcześniej literami ( tu tylko a ) .
- Wskazanie wprowadzanej litery i określenie czy jest to samogłoska, czy spółgłoska.
5. Zapoznanie z obrazem drukowanej, wielkiej i małej litery e
6. Uzupełnienie podpisu w wyrazie podstawowym ekran drukowaną literą e.
7. Zabawa „Deszcz imion”.
8. Wyszukiwanie nowej litery wśród napisów - imion znajdujących się w sali, wprowadzonych wcześniej do czytania globalnego.
9. Koperta 2:
„Rozpoznaj literę e, E ”.
Wybrane dzieci wyszukują litery e, E pośród innych liter z koperty.
10. Ćwiczenia wydłużające oddech na głosce e ( ziewanie, nucenie kołysanki ).