Żegnaj Marzanno, zimowa panno - scenariusz zajęć w grupie dzieci 5-6 letnich

Scenariusz zajęć przeprowadzonych w dniu 21.03.2011 r. w grupie dzieci 5-6 letnich.
Cykl zajęć: „Poznajemy nasz region”
Blok tematyczny: „Poznajemy tradycje i obrzędy ludowe”
Cele ogólne:
- zapoznanie z dawnymi obrzędami ludowymi – topienie Marzanny,
- zapoznanie dzieci z tradycyjnym sposobem wykonania kukły Marzanny,
- zapoznanie dzieci z wierszem „Marcowy deszczyk”,
- bogacenie czynnego i biernego słownika dzieci,
- wdrażanie do wypowiadania się całymi zdaniami,
- wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania podczas zajęć i spaceru.
Cele operacyjne (dziecko):
- potrafi wymienić obrzędy ludowe z nadejściem wiosny,
- potrafi zrobić kukłę Marzanny wg. własnego pomysłu,
- potrafi wypowiadać się na dany temat,
- potrafi budować całe zdania,
- potrafi śpiewać i bawić się do piosenki,
- potrafi malować farbą klejową,
- przestrzega umów ustalonych z nauczycielką.
Przebieg zajęć:
1.Zapoznanie z wierszem „Marcowy deszczyk” i krótka rozmowa na jego temat.
Marcowy deszczyk
Lecą krople na ulicę,
moczą ludzi głowy.
Dzieci taki deszczyk lubią,
Bo to deszcz marcowy.
Leci kropla jedna, druga-
dzieciom jest radośnie,
bo po deszczu, po marcowym
wszystko szybciej rośnie.
Więc biegają po kałużach:
chcą już być dorosłe
i o deszczyk czarodziejski
proszą Panią Wiosnę.
G.Małkowska
- O kim był wiersz?
- O jakiej porze roku opowiada wiersz?
- Co się dzieje z przyrodą, gdy nadchodzi wiosna?
2. Rozmowa na temat tradycji i obrzędów ludowych związanych z nadejściem wiosny.
3. Zapoznanie dzieci z wykonaniem kukły Marzanny wg. miejscowych tradycji.
4. Wykonanie przez dzieci kukły Marzanny wg. ich własnego pomysłu – wykorzystanie bibuły, kleju, nożyczek, plasteliny, flamastrów, patyków, kredek (praca w grupach).
5. Wyprowadzenie Marzanny z przedszkola przy wtórze piosenki „Kle, kle boćku”.
- dział w uroczystości topienia Marzanny,
- „Gaik” - przywitanie wiosny; zabawa ruchowa do piosenki „Gaiczek zielony”.
6. Powrót do przedszkola.
7. Malowanie farbą klejową na temat Marzanny – wydrapywanie dodatkowych efektów w mokrej klejówce - zwracanie uwagi na estetykę wykonywanych prac.
8. Ocena i zorganizowanie wystawy prac dzieci w sali zajęć.
Autor: Elżbieta Kowal
Biedny, cieniutki ten scenariusz, a do tego błędy. Po skrócie "wg" nie stawiamy kropki.
Świetny scenariusz.
Dziękuję.