Scenariusz zajęć - Zima tuż tuż
Scenariusz zajęć obserwowanych w grupie Ananaski.
Cele ogólne:
• stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia – IV.5,12, 14,15,16,18
• doskonalenie słuchu fonematycznego – III.8
• doskonalenie prawidłowego toru oddechowego – IV.2
Cele operacyjne:
- dziecko, rozpoznaje i nazywa zbliżającą się porę roku
- określa cechy i zjawiska atmosferyczne zimowej pogody
- wskazuje kierunki do osi własnego ciała
- rozpoznaje cyfry i posługuje się liczebnikami porządkowymi
Formy pracy :
zajęcia z całą grupą
Metody pracy :
- czynna – zadania do wykonania
- oglądowa – pokaz
- słowna – rozmowa, wyjaśnianie poleceń
Środki dydaktyczne:
ilustracja krajobrazu zimowego, obrazki przedstawiające atrybuty czterech pór roku, papierowe śnieżynki, szablony smutnych i wesołych minek, duże papierowe śnieżynki, szablony bałwanków
Przebieg zajęć :
1. Wprowadzenie do tematu zajęć za pomocą zagadki;
„ Przyjechała biała pani z kraju dalekiego,
piękna na niej suknia z puchu srebrzystego.
Błyszczy białej pani mrozik na sukience,
Niesie biała pani bałwanka na ręce ?”
2. Pokaz ilustracji krajobrazu zimowego oraz pogadanka o oznakach zbliżającej się zimy : po jakiej porze roku nadchodzi, po czym możemy ją poznać, jak należy się teraz ubierać?
3. Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „ Zimowe atrybuty”
Wybieranie spośród przygotowanych elementów tych, które pasują do zimowej pory roku i umieszczanie ich pod szablonem bałwanka.
4. Przeliczanie bałwanków oraz wskazanie cyfry odpowiadającej ich liczbie, określanie wielkości bałwanków posługując się liczebnikami porządkowymi.
5. Ćwiczenia oddechowe „ Śnieg „ – dmuchanie na papierowe śnieżynki.
6. Układanie śnieżynek w stosunku do własnej osoby: obok siebie, z tyłu, przed sobą, za sobą, nad głową, pod nogami, z lewej strony, itp.
7. Zabawa utrwalająca oznaki zimy. Określanie, które z wypowiedzianych przez nauczyciela zdań, jest prawdziwe, a które fałszywe za pomocą szablonów minek – uśmiechniętej i smutnej:
- Zimą często pada śnieg.
- Zima nadchodzi po lecie.
- Zimą jest ciepło na dworze.
- Zimą dni są krótkie.
- Na sankach jeździ się po lodowisku.
- Po zimie przychodzi wiosna.
8. Ewaluacja zajęć : Określenie za pomocą szablonu smutnej i uśmiechniętej minki na pytanie: Czy podobały się dzieciom zajęcia?
Opracowała: Katarzyna Przybysz