„Znaki drogowe” - scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym
Temat: „Znaki drogowe” – praca przestrzenna z wykałaczki, plasteliny, korka i kartonu.
Cele:
- rozwijanie umiejętności odróżniania różnego rodzaju znaków drogowych: ostrzegawczych, zakazu, nakazu i informacyjnych;
- rozumienie konieczności zapamiętania zasad obowiązujących na drodze;
- wyrabianie nawyku bezpiecznego posługiwania się nożyczkami i wykałaczkami;
- rozwijanie umiejętności odwzorowywania;
- dbanie o estetykę miejsca podczas pracy.
Metody: słowna, praktyczna, oglądowa.
Formy pracy: z całą grupą, indywidualna.
Środki dydaktyczne: różne znaki do zabawy ruchowej, ilustracja przedstawiająca różne znaki drogowe, wykałaczki, nożyczki, plastelina, korki, kredki, taśma, klocki drewniane.
Przebieg zajęć:
1. „Powitanie” – zabawa ruchowa – dzieci stoją na brzegu dywanu, do środka robią po 3 kroki dzieci, które:
- potrafią bezpiecznie bawić się na huśtawce,
- wiedzą jak wygląda przejście dla pieszych,
- wiedza co oznacza zielony kolor sygnalizatora,
- widziały policjanta,
- widziały znak drogowy.
2. Dzieci odgadują zagadkę:
Stoją przy drodze na jednej nodze,
każdemu kierowcy ku przestrodze.
Obrazki na nich rozmaite,
czyta kierowca zamiast liter.
3. Rozmowa z dziećmi na temat znaków drogowych np.
- gdzie możemy spotkać znaki drogowe?
- komu są potrzebne znaki drogowe? dlaczego?
4. „Co mówi znak?” – zabawa ruchowa; naśladowanie ruchem informacji przedstawionej na znaku np. jechanie na rowerze, stop, jechanie samochodem.
5. „O czym mówią znaki?” – rozmowa przy ilustracji ze znakami drogowymi, poznanie przez dzieci kształtu różnych znaków i ich nazw.
6. „Mój znak” – wykonanie pracy przez dzieci.
7. Wspólne wykonanie makiety ulicy – umieszczenie na niej znaków wykonanych przez dzieci.
Autor: Ewa Brankiewicz