Znamy te baśnie - scenariusz zajęć z zakresu edukacji matematycznej dla 6-latków

Znamy te baśnie - scenariusz zajęć z zakresu edukacji matematycznej dla 6-latków
4.3
3 oceny
Oceń

Temat kompleksowy: Znamy te baśnie

 

Temat zajęć: Utrwalenie znanych cyfr, doskonalenie porównywania i dodawania z użyciem poznanych cyfr i znaków matematycznych. Wprowadzenie cyfry 8.

 

Cel główny: Zapoznanie z cyfrą 8.

 

Cele operacyjne: poznanie cyfry 8 w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym, ćwiczenia w pisaniu cyfry 8, rozkład liczby 8 na składniki.

 

Metody:

- słowne: opowiadanie, rozmowa

- czynne: zadania stawiane do wykonania, metoda samodzielnych doświadczeń,

- oglądowa: pokaz, obserwacja.

 

Formy: zbiorowa i indywidualna.

 

Środki wspomagające: bajka „Śpiąca królewna” (ja korzystam z wyd. Tesco), 8-10 różdżek (patyczków), 8 prezencików i dwie tacki, znane cyfry i znaki matematyczne, duże plakietki cyfr 0-8 do zabawy ruchowej.

 

Przebieg:

 

1. Słuchanie bajki „Śpiąca królewna”.

 

2. Jakie prezenty otrzymała książnicka od dobrych wróżek i ile ich było?

 

  • Mądrości
  • Zrozumienia innych ludzi
  • Przebaczania
  • Pięknego głosu
  • Pracowitych rąk
  • Serca
  • Wesołego śmiechu

 

Układanie wzoru: 1+1+1+1+1+1+1=7

 

3. Aspekt kardynalny.

 

Ile dobrych wróżek obdarowało małą księżniczkę prezentami? (7)

 

Układanie sylwet i podpisywanie cyframi. (1-7)

 

4. Czy księżniczka otrzymała jeszcze inne prezenty? (od złej wróżki)

 

Układanie wzoru: 7+1= …

 

Wprowadzenie cyfry 8.

 

5. Ćw. w pisaniu cyfry 8.

 

Co przypomina wam kształt cyfry 8?

 

Narysuj palcem w powietrzu, po podłodze cyfrę 8.


6. Zabawa ruchowa: „Cyferki figurki”.

 

Na przerwę w muzyce Nauczyciel demonstruje dzieciom wybraną cyfrę, a dzieci próbują ze swojego ciała ułożyć jej kształt. Zabawę powtarzamy kilka razy zmieniając za każdym razem plakietkę z cyfrą.

 

7. Aspekt porządkowy.

 

Jaki kolor sukienki ma wróżka trzecia (piąta, siódma…)?

 

Co ma na głowie wróżka (ósma…)?

 

Która wróżka ma kapelusz (pomponik przy butach…)?

 

8. Aspekt miarowy.

 

Nauczyciel prezentuje różdżki (8-10 patyczków) o tej samej długości. Zadaniem dz. jest zmierzenie długości wstążki (8 patyczków).

9. Rozkład liczby 8 na składniki:

 

Nauczyciel prezentuje 8 prezencików dla księżniczki oraz dwie tacki.

 

- Rozłóżcie te 8 prezentów do dwóch tacek na różne sposoby.

 

Dzieci przyporządkują prezenty do tacek, a następnie zapisują to:

1 i 7      Wspólnie czytamy utworzone zapisy typu: 8 to 1 i 7
2 i 6                                                                                   8 to 2 i 6 itd.  
3 i 5
4 i 4
5 i 3        Należy wskazać na podobieństwo trzech ostatnich przypadków
6 i 2        z trzema pierwszymi
7 i 1

- teraz zapiszmy to matematycznie:
8= 1 + 7
8= 2 + 6 itd.

10. Porównywanie liczby 8 z innymi liczbami wcześniej poznanymi.

 

- Ułóżcie kartoniki z cyframi 0-8 w jednym rzędzie, w szeregu rosnącym. Pomiędzy nimi wstawcie odpowiednie znaki: mniejszości, większości lub równości.

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi