„Żółty jak słoneczko” - scenariusz zajęć dla dzieci 2,5- i 3-letnich
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

Komentarze (0)
Cel główny:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania koloru żółtego. Dostarczanie dzieciom różnorodnych doświadczeń, dzięki którym utrwalą umiejętność rozpoznawania i nazywania koloru żółtego.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- uważnie słucha poleceń nauczyciela,
- reaguje na sygnał słowny,
- uważnie słucha wiersza,
- spostrzega kolor żółty na ilustracjach i w sali,
- wykonuje prace plastyczną.
Formy:
praca z całą grupą
indywidualna
Metody:
- rozmowa kierowana,
- pokaz,
- obserwacja,
- praktycznego działania.
Środki dydaktyczne:
sylwety słońca i chmurki, tekst wiersza Cz. Janczarskiego „Piękne zwyczaje”, ilustracje przedstawiające przedmioty w kolorze żółtym, kolorowe zabawki, hula-hopy, kartki z narysowanym dużym słoneczkiem, żółta farba, pędzle.
Przebieg zajęć:
Powitanka:
Nauczyciel śpiewa powitankę oraz odpowiednie słowa wyraża odpowiednim gestem:
Dzień dobry, dzień dobry – wszyscy się witamy.
Dzień dobry, dzień dobry – dobry humor mamy.
Dzień dobry, dzień dobry – słonko jasno świeci.
Dzień dobry, dzień dobry – Pani wita dzieci.
Zabawa ruchowa na spostrzeganie „Dzień – Noc”:
Dzieci leżą na podłodze i udają, ze śpią (dyskretnie mogą podglądać, czy wschodzi już słońce – papierowa sylweta słońca). Nauczyciel wyjmuje słońce zza pleców i unosi wysoko w górę. Na hasło „Dzień!” – dzieci wstają i biegają po sali, bacznie obserwując słońce. Ukrycie słońca za plecami i hasło „Noc!” – sygnalizuje dzieciom ponowne ułożenie się do snu. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Dodatkowo może ja prowadzić chętne dziecko.
„Słonko i jego zwyczaje” – wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Piękne zwyczaje”:
Rozmowa tematyczna, nauka fragmentu wiersza metodą powtarzania – zapoznanie i wdrażanie dzieci do stosowania zwrotów grzecznościowych. Nauczyciel recytuje wiersz ilustrując go sylwetami słonka i chmurki. Po wyrecytowaniu pyta dzieci:
Co mówi słonko na powitanie i na pożegnanie?
Co mówi chmurka, zasłaniając słonko?
Co szumią roślinki, gdy pokropi je ciepły deszczyk?
Sylweta słonka zostaje powieszona na tablicy, by cały dzień sygnalizować o używaniu zwrotów grzecznościowych.
Cz. Janczarski: „Piękne zwyczaje”
Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:
Mówi dzień dobry, gdy rano wstaje.
A drzewa, lśniące rosą nad ranem,
Szumią dzień dobry, słonko kochane.
Gdy słonko chmurka zasłoni siwa,
Mówi przepraszam, potem odpływa.
Gdy ciepłym deszczem sypie dokoła
dziękuję – szumią trawy i zioła.
Słonko dzień cały po niebie chodzi.
Dobranoc mówi, kiedy zachodzi.
Mrok szary wkoło, trawy i drzewa
dobranoc szumią z prawa i z lewa.
Ćwiczenie w rozpoznawaniu koloru żółtego:
Oglądanie ilustracji przedstawiających przedmioty w kolorze żółtym, nazywanie przedmiotów, utrwalanie rozpoznawania koloru żółtego. Nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki. Większość stanowią rysunki w żółtym kolorze lub zawierające żółte elementy. Prosi dzieci o wybranie obrazków, na których widać kolor żółty i nazwanie przedstawionego żółtego obiektu (kaczka, słoneczko, cytryna, banan, ser).
„Gdzie jest żółty?” - zabawa orientacyjno-porządkowa: