Zwierzęta z wiejskiego podwórka - cykl zajęć dla 4 i 5 latków
Zadania:
Wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym
Budzenie uczuć opiekuńczych w stosunku do zwierząt
Rozwój aktywności w działalności plastycznej
Umożliwienie dzieciom zaspokojenia potrzeby ruchu w
przedszkolu i na powietrzu
Rozbudzanie zainteresowań matematycznych
Wyrabianie poczucia przestrzennego
Rozumienie pojęcia liczby
I TEMAT DNIA: CZYM SIĘ ŻYWIĄ KOŃ I KROWA?
1. Zestaw zabaw dydaktycznych
a) „Zgadnij, które obrazki mogą być razem?”
►ćwiczenia rozwijające umiejętność uogólniania
►ćwiczenie w sferze percepcyjnej
Nauczycielka przygotowała zestawy obrazków (po 3 obrazki w zestawie, które łączy jakaś wspólna cecha, 1 obrazek, który nie pasuje do tego zestawu oraz pusta karteczka, na której dziecko może narysować jeszcze coś, co pasuje do grupy przedmiotów)
obejrzyjcie obrazki znajdujące się w kopertach i zgadnijcie, dlaczego znalazły się razem, a może jakiś obrazek nie pasuje?
◦ dom, buda, gniazdo, most;
◦ kura, krowa, koń, buty;
◦ drzewo, kwiaty, trawa, kredki;
◦ stół, krzesło, szafa, samochód;
dzieci udzielają odpowiedzi na pytanie: dlaczego obrazki znalazły się razem, dlaczego jeden nie pasuje?
Chętne dzieci dorysowują na pustej kartce jeszcze coś, co mogłoby pasować do obrazków.
b) „Coś ciekawego” – zabawa z guzikami
Nauczycielka zawiązuje dzieciom oczy. Przed każdym kładzie tackę z kilkoma guzikami, specjalnie dobranymi pod względem kształtu, wielkości, materiału, z którego są wykonane oraz faktury.
(guziki małe, bardzo małe, bardzo duże, ozdobne, plastikowe, metalowe, obszyte materiałem, dwustronne, z dziurkami, z nóżkami...)
Dzieci „badają” guziki, obracają w rękach, stukają, ściskają i wyrażają swoje spostrzeżenia.
Dzieci odsłaniają oczy. Nauczycielka podtrzymuje aktywność dzieci zadając pytania:
Co to jest?
Jaki jest ten guzik?
Jakiego jest koloru?
Po co te dziurki?........
Nauczycielka prosi dzieci, aby wyszukały guziki na swoim ubraniu.
Po co przyszyty jest guzik do twojej koszulki?....
►rozwijanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów po dotyku oraz określania ich charakterystycznych cech.
c) „Przeciwnie” – zabawa na podstawie wiersza
Nauczycielka mówi wiersz pomijając niektóre słowa:
Coś jest duże, a coś małe,
Coś jest czarne, a coś........ (białe).
Jedno tłuste, inne chude,
Tamto cienkie, a to .......... (grube).
To głębokie, a to ............ (płytkie),
Może piękne być i ...........(brzydkie).
Wiele jest przeciwnych słów,
Więc się pobawimy znów.
Zadaniem dzieci jest dopowiedzenie brakujących określeń.
►doskonalenie umiejętności w dobieraniu wyrazów o przeciwnym znaczeniu.
„Przeciwnie” – łączenie rysunków na zasadzie przeciwności.
Dom niski – dom wysoki
Pasek krótki – pasek długi
Wstążka cienka – wstążka szeroka
Kot biały – kot czarny......
►poprawne posługiwanie się przymiotnikami,
► rozwijanie umiejętności porównywania.
2. Zabawa ruchowa z elementem naśladownictwa „Zwierciadło”
►kształtowanie pamięci rytmiczno-ruchowej
►rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Nauczycielka wystukuje rytm, po czym demonstruje odpowiednio dobrane, różnoraki ruchy.
Zadanie dzieci polega na dokładnym ich powtórzeniu (podskoki, biegi w miejscu, wymachy ramion, skręty tułowia, lekkie przeskakiwanie z nogi na nogę, przesuwanie się z palców na pięty i odwrotnie, płynne ruchy rąk i nóg naśladujące jakby „skradanie się”...)
NA PASTWISKU – teatrzyk kukiełkowy
►zapoznanie z ulubionym pokarmem krowy (trawa, koniczyna)
►poznanie potrzeb zwierząt domowych oraz pracy człowieka związanej z ich hodowlą
Metody: słowna, oglądowa
Formy: grupowa
Środki dydaktyczne: sylwety krów, sylwetki Zosi i taty, scenka z tłem obory i łąki.
- 1
- 2
- 3
- ...
- 7
- Następna strona