Zwinny matematyk - scenariusz zajęć w grupie dzieci 3-letnich
Scenariusz zajęć w grupie dzieci 3-letnich z zakresu aktywności matematyczno-ruchowej pt. „Zwinny matematyk”.
Krąg tematyczny: Dzień Babci i Dziadka
Temat dnia: „Bawimy się z babcią i dziadkiem ” - zabawy utrwalające poprawne używanie zwrotów określających położenie przedmiotów w przestrzeni: nad, pod, obok, na.
Obszar podstawy programowej:
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Treści programowe:
a/ kształtowanie orientacji przestrzennej:
- dziecko rozumie i używa pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni nad, pod, obok, na.
b/ liczenie:
- dziecko potrafi poprawnie policzyć przedmioty w zakresie 3,
8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Treści programowe:
a/ śpiewanie piosenek, kształowanie poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce:
- dziecko uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych ze śpiewem,
- dziecko próbuje ilustrować treść piosenki ruchem.
CELE OGÓLNE:
Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających:
- określaniu przez dzieci położenia przedmiotów w przestrzeni,
- przeliczaniu przedmiotów w zakresie 3,
- rozwijaniu sprawności ruchowej, płynności ruchów podczas zabawy przy muzyce,
Cele operacyjne
Dziecko:
- stara się określić położenie przedmiotów w przestrzeni,
- rozumie i stara się używać pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni,
- nabywa umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 3,
- próbuje ruchem ilustrować treść piosenki oraz rymowanki,
- nabywa umiejętności współdziałania w zespole,
- nabywa umiejętności dostosowania się do poleceń nauczyciela,
- nazywa kolory.
Metody
1. czynne:
- elementy metody wg. I. Kwiatkowiskiej i E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
- metoda kierowania własną działalnością dziecka
- metoda zadań stawianych dziecku do wykonania
- metoda samodzielnych doświadczeń
2. słowne:
- objaśnienia i instrukcje
3. aktywizujace:
- metoda ruchu rozwijajacego W. Sherborne
Formy:
-praca z całą grupą
-praca indywidualna
Środki dydaktyczne: ilustracje, sylwety do piosenki, obrazek biedronki, tekst rymowanki i tekst piosenk, magnetofon, dzwonek, telefon, płyty CD, kolorowy papier, wycięte elementy, pałeczki.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu zajęć - przypomnienie o Dniu Babci i Dziadka.
Nauczycielka mówi dzieciom, iż pobawią się dzisiaj w takie zabawy, w jakie mogą pobawić się ze swoją babcią i dziadkiem. Zaproszenie wszystkich dzieci do zabawy Witam was.
Witam was, witam was, zaczynamy już czas,
Jestem ja, jesteś ty, 1,2,3.
2. Wymienianie imion dzieci siedzących w kole.
Nauczycielka zadaje pytanie - Kto siedzi obok? Dziecko odpowiada: Obok mnie siedzi...
3. Powitanie dzieci wg. założeń ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne - dzieci w rytmie muzyki witają się ze swoimi częściami ciała, z koleżanką, kolegą.
Nauczycielka włącza z płyty CD muzykę. Na przerwę w muzyce dzieci kolejno witają się swoimi częściami ciała, z koleżanką, kolegą.
4. Śpiewanie piosenki Tralala dla babci i dziadka - przypomnienie o czym jest piosenka.
5. Praca z całą grupą - zgodnie z poleceniami nauczyciela układanie na dywanie kolorowych sylwet obrazków do słów piosenki Tralala dla babci i dziadka.
Sylweta łąki, kwiatów, biedronki, róży, serca, bratka. Przeliczanie elementów, określanie kolorów, położenia przedmiotów.
6. Wymienianie, jakie zwierzątka wystapiły w piosence? - Biedronka. Zaproszenie do zabawy ilstrowanej ruchem.
7. Ilustrowanie ruchem rymowanki pt. Biedronka u babci - dzieci naśladują ruchy do tekstu rymowanki.