Słodkie święta- dekorujemy pierniczki

Cele ogólne:
• zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
• doskonalenie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
• nabywanie kompetencji czytelniczych,
• rozbudzanie, budowanie więzi między dzieckiem a rodzicem w czasie wspólnego dekorowania pierników,
• stwarzanie rodzicom możliwości obserwacji swojego dziecka podczas zajęć.
Cele szczegółowe:
• dziecko zna zwyczaje Świąt Bożego Narodzenia,
• prawidłowo reaguje na polecenia i sygnały,
• podejmuje próby czytania,
• usprawnia motorykę dużą,
• czerpie radość ze wspólnego dekorowania pierników.
Metody:
• słowne,
• oglądowe,
• praktycznego działania,
• integracyjne.
Formy:
• zbiorowa,
• zespołowa- pary,
• indywidualna.
Środki dydaktyczne: obrazki- choinka, opłatek, Mikołaj, Wigilia, szopka, gwiazda, prezent, koszyk, produkty takie jak miód, cukier, soda oczyszczona, przyprawa do piernika, masło, jajko, mleko. obrazki przedstawiające pieczenie pierniczków, kartoniki z literami tworzącymi napis pierniki, karty do zabawy Pierniczek Piotruś.
Przebieg:
1. Zapoznanie z celem spotkania.
Czas oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia jest radosnym okresem w życiu każdego człowieka, zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej. Nasze spotkanie zostało zorganizowane po to, aby czas ten był jeszcze przyjemniejszy. Pamiętajcie, że aby dobrze się czuć i bawić, trzeba być radosnym i uśmiechać się pięknie do wszystkich.
2. Powitanie:
,, Witamy rodziców bardzo wesoło…
Teraz dla rodziców macha całe koło”
Witamy dzieci bardzo wesoło…
Teraz dla dzieci klaszcze całe koło”
Witamy choinkę bardzo wesoło..
Teraz dla bombeczek skacze całe koło.
3. ,, Tradycje świąteczne”- film edukacyjny (Edukredka). Dzieci wymieniają znane im zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia . Nauczyciel zawiesza na tablicy obrazki:
choinka, opłatek, Mikołaj, Wigilia, szopka, gwiazda, prezent.
Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie:
Co dzieci lubią najbardziej w tym okresie?
4. Składniki na pierniki – zabawa dydaktyczna.
Pomoce: koszyk, produkty takie jak miód, cukier, soda oczyszczona, przyprawa do piernika, masło, jajko, mleko.
Nauczyciel pokazuje dzieciom koszyk, w którym przygotował produkty do pieczenia pierników.
Nauczyciel mówi rymowankę:
Dziś w przedszkolu nie lada gratka,
Bo teraz będzie piernikowa zagadka.
Słodkie pierniczki w mig upieczemy,
Jak odgadniecie, czego potrzebujemy.
Nauczyciel wyciąga z koszyka produkty, a dzieci samodzielnie je nazywają.
5. Jak upiec pierniczki- zabawa z ilustracjami.
Pomoce: zdjęcia z podpisami, kartoniki z numerami od 1 do 8 i literami tworzącymi napis : Pierniki.
Przedszkolaki układają rosnąco kartoniki z numerami od 1 do 8. Odczytują powstałe hasło.
Nauczyciel rozkłada w rozsypce podpisane zdjęcia. Pyta, co należy po kolei wykonać aby upiec pierniczki. Dzieci układają plansze we właściwej kolejności. Dzieci próbują samodzielnie opisać kolejne kroki. Nauczyciel pyta które kroki dzieci mogą zrobić samodzielnie lub z pomocą dorosłego, oraz wykonać wyłącznie dorosły.
6. Zabawa ruchowa do piosenki ,, Zima, zima… pada, pada śnieg”. Dzieci wraz z rodzicami naśladują tekst piosenki ruchem.
7. Zaproszenie rodziców do stolików. Wspólne dekorowanie pierników. Prezentacja ich przez dzieci. Pochwała pracy.
8. Pierniczek Piotruś – zabawa w kole.