Kodeks dobrego przedszkolaka
KODEKS PRZEDSZKOLAKA
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno robić. Opracowując „Kodeks przedszkolaka” musimy zarówno wspierać jak i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również wypełniania obowiązków przedszkolaka.
ZASADY ZACHOWANIA SIĘ PODCZAS POSIŁKÓW
• Przed posiłkiem i po posiłku myjemy ręce.
• Pamiętamy o właściwej postawie przy stoliku (plecy proste, nogi złączone).
• Korzystamy ze sztućców w sposób kulturalny (tzn. nie bawimy się nimi, nie uderzamy o stół itp.).
• Kulturalnie spożywamy posiłek ( nie mlaskamy, nie rozmawiamy, korzystamy z serwetki).
• Jemy w ciszy – nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
• Potrawy, które dziecku nie smakują pozostawiamy na boku talerza.
• Prośbę o dokładkę sygnalizujemy podniesioną ręką.
• Po zakończeniu posiłku w spokoju czekamy na pozostałe dzieci.
• Kończymy posiłek wspólnym podziękowaniem.
• Wstajemy od stołu po cichu wsuwając krzesło.
• Używamy zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam.
ZASADY ZACHOWANIA SIĘ W ŁAZIENCE
• Podwijamy rękawy, aby się nie zamoczyły.
• Myjemy ręce z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności.
• Samodzielnie myjemy ręce, twarz.
• Prawidłowo myjemy zęby wg kolejnych etapów.
• Utrzymujemy w czystości przybory do mycia zębów (myjemy kubeczek i szczoteczkę).
• Otrząsamy ręce z wody nad umywalką, aby nie zamoczyć posadzki.
• Wycieramy dokładnie dłonie, a ręcznik papierowy wrzucamy do kosza.
• Wyrabiamy nawyk mycia rąk przed każdym posiłkiem, po skorzystaniu z toalety, po przyjściu z placu zabaw.
• Potrafimy korzystać z mydła, ręcznika papierowego i papieru toaletowego.
• Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.
• Zawsze po skorzystaniu z toalety spłukujemy wodę, zostawiamy po sobie porządek, myjemy ręce.
ZASADY ZACHOWANIA SIĘ W SZATNI
• Ubieramy i rozbieramy się samodzielnie w wyznaczonym miejscu tj. przy swoim znaczku, szafce.
• Spokojnie oczekujemy na pomoc osoby dorosłej podczas sytuacji wymagających pomocy np. wiązanie butów itp.
• Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce.
• Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na powietrze (buty, sweter, szalik, czapka, kurtka, rękawiczki).
• Po powrocie z placu, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
• Przy rozbieraniu się - pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży(odwrotnie niż przy ubieraniu).
• Kulturalnie zachowujemy się w szatni - nie biegamy, nie krzyczymy, nie popychamy innych nie wchodzimy na szafki.
• Dbamy o własne rzeczy i nie narażamy ich na zagubienie.
• Schodzimy i wchodzimy ze schodów trzymając się poręczy.
• Nie zabieramy i nie przenosimy rzeczy z innych półek.
• Pilnujemy rzeczy osobistych w czasie wycieczek, spacerów.
• Przed wyjściem z przedszkola zakładamy chusty.
ZASADY ZACHOWANIA SIĘ W SALI
• Bawimy się zgodnie z innymi dziećmi - jesteśmy życzliwi, koleżeńscy, przyjacielscy.
• Respektujemy wspólnie ustalone zasady grupowe.