Zapasy na zimę - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 4 latków

„Czym różnią się owoce od warzyw?" – zabawa badawcza
Grupa wiekowa: dzieci czteroletnie
Cele ogólne:
- rozróżnianie i nazywanie wybranych warzyw i owoców (rosnących w Polsce)
- rozpoznawanie za pomocą zmysłu wzroku i dotyku
- kształtowanie pojęć przyrodniczych (owoce, warzywa)
- segregowanie owoców i warzyw
- wyodrębnianie charakterystycznych cech wybranych owoców i warzyw (kształt, barwa, zapach)
- zgodne działanie w zespole.
Cele operacyjne:
Dzieci
- rozpoznają i nazywają: jabłko, śliwka, marchewka, ziemniak
- dostrzegają cechę różniącą owoce i warzywa (pestka)
- segregują owoce i warzywa
- sprawnie łączą się w zespoły wg określonych zasad
- respektują podział obowiązków (ról) w zespołach
- wspólnie w zespole wyciągają wnioski
- wypowiadają się kolejno
- wzajemnie się słuchają
- chętnie wypowiadają się na temat swoich spostrzeżeń, samopoczucia.
Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca w parach
- praca zespołowa
- praca zbiorowa
Metody:
- czynne (samodzielne manipulowanie, eksperymentowanie z materiałem przyrodniczym)
- słowne (objaśnienie, rozmowa, umowa, polecenie, pochwała)
- oglądowe (pokaz, obserwacja)
Środki dydaktyczne:
dwa koszyki, papierowe tacki, plastikowe nożyki, napis: owoce, warzywa; plansze: : „Owoce”, „Warzywa” (w górnej części umieszczeni są przedstawiciele owoców i warzyw, natomiast w dolnej przekrój powyższych); owoce (śliwki, jabłka) oraz warzywa (marchewki, ziemniaki).
Autorzy: Beata Andrzejewska, Jadwiga Wąsowska