Zabawy z biedronką Zosią - scenariusz zajęć w grupie 3 i 4 latków - strona 2
Nauczyciel zadaje zagadki dzieciom, dotyczące nazw kwiatów, które umieściła Zosia w różnych miejscach na tablicy. Jeśli dzieci odgadną zagadkę, nauczyciel odkrywa odpowiednią liczbę kropek, które zgubiła biedronka. Nauczyciel odkrywa kartoniki przy pomocy zagadek:
- Jak nazywają się kwiaty, które Zosia umieściła w wazonie. Dzieci odpowiadają, że rumianki. Jaki mają kolor? Nauczyciel odkrywa kartonik, a pod nim ukryta jest jedna kropka.
- Jak nazywają się kwiaty, które Zosia ukryła za wazonem. Dzieci odpowiadają, że maki. W jakim są kolorze. Nauczyciel odsłania kropki. Dzieci liczą kropki. Mówią, że są dwie kropki, w kolorze czarnym.
- Jak nazywają się kwiaty, które leżą obok wazonu. Dzieci odpowiadają, że chabry. Jaki mają kolor? Nauczyciel odsłania kropki. Dzieci liczą kropki. Mówią, że kropki są trzy w kolorze niebieskim.
Dzieci rozwiązują pozostałe zagadki nazywając kwiaty umieszczone pod stołem. Nauczyciel wyjaśnia, że dzieci poprzez rozwiązanie zagadek odnalazły kropki, które przykleiły się do kwiatów. Nauczyciel umieszcza kartoniki z cyframi na tablicy i prosi dzieci, aby pomogły biedronce dopasować odpowiednią cyfrę umieszczoną na dole tablicy. Dzieci dobierają do liczby kropek cyfrę od 1-4 i umieszczają pod, nad lub obok kartonika. Na koniec nauczyciel prosi, aby chętne dzieci policzyły wszystkie kropki.
5. Zabawa ruchowo-naśladowcza- improwizacja ruchowa do opowiadania „Dzień i noc na łące”.
Nauczyciel rozdaje wybranym dzieciom wstążki z emblematem słońca, księżyca i gwiazdy. Kiedy nauczyciel mówi, że nadchodzi dzień, wtedy dziecko z emblematem słońca będzie chodziło po dywanie, kiedy powie noc wtedy dzieci z emblematem gwiazdy i księżyca wejdą na dywan. Nauczyciel rozdaje dzieciom opaski z emblematami figur geometrycznych i wyjaśnia, że zielone trójkąty to żabki, żółte koła to pszczółki, a czerwone kwadraty to bociany. Nauczyciel umawia się z dziećmi, że jeśli zobaczą zielony trójkąt wtedy obudzą się żabki, które będą skakać po dywanie, żółte koło oznaczać będzie, że będą fruwać pszczółki, a czerwony kwadrat to znak, że obudzą się bociany. Jesteśmy na zielonej łące, słońce powoli wstaje (wychodzi dziecko ze wstążką słońca) budzą się (nauczyciel pokazuje czerwony kwadrat). Bociany maszerują wysoko unosząc kolana, mogą stać na jednej nodze. Nastała noc (wchodzi dziecko-księżyc na dywan) bociany idą spać(wracają na swoje miejsce) Po nocy przyszedł znów dzień. Obudziły się zwierzątka (nauczyciel pokazuje żółte koło). Po łące fruwają pszczółki. Po dniu przyszła noc. Na dywan wchodzi dziecko-noc. Pszczółki poszły spać. Znów nastał dzień. Tym razem wstały (nauczyciel pokazuje zielony trójkąt).Żabki skaczą po łące. Nastała noc. Wszystkie zwierzęta na łące poszły spać.
6. Praca plastyczna „Wiosenne kwiaty”.
Dzieci wyobrażają sobie, że zielone kreski narysowane na kartkach to zielona łąka. Przy pomocy widelca, zamoczonego w farbach odbijają na kartce wiosenne kwiaty. Praca inspirowana jest pomysłami dzieci.
7. Wystawa prac. Zakończenie.
Opracowanie: Anna Kłeczek