Dzieci mają swoje prawa - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

3.5
28 ocen
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW
Cele ogólne:
- Podsumowanie wiedzy dzieci na temat znajomości praw dziecka.
- Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw.
- Budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę.
Cele szczegółowe, dziecko:
- Formułuje odpowiedzi na pytania.
- Ilustruje ruchem treści wiersza.
- Rytmizuje treści hasła.
- Dostrzega odmienność drugiego człowieka.
- Układa obrazki w pary na zasadzie przeciwieństw: chudy - gruby, wysoki - niski.
- Składa obrazki w całość z kilku elementów (dzieci różnych narodowości).
- Rozpoznaje przedmioty po dotyku (czepek pielęgniarski, strzykawka, opatrunek - bandaż, opakowanie po tabletkach…).
- Rozwiązuje labirynt.
- Rozwiązuje zagadki.
- Uważne słuchanie poleceń nauczyciela i stosowanie się do nich.
- Zgodne współdziałanie w zespole.
Metody:
- Rozmowa, zagadki, praktycznego działania, W. Sherborne, pedagogika zabawy
Formy:
- grupowa, zespołowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
- „Życie dziecka” - wiersz, treść hasła, chusta animacyjna, obrazki z przeciwieństwami: chudy - gruby, wesoły - smutny, wysoki - niski, ciemnoskóry człowiek - człowiek o białym kolorze skóry, obrazki do składania w całość z kilku elementów, zagadki, przedmioty związane z zawodem lekarza, pielęgniarki, „Droga do przedszkola” - labirynt - karta pracy, brystol z narysowanym uśmiechniętym dzieckiem, obrazki ilustrujące prawa dziecka, dyplomy, pieczątki.
Przebieg:
1. Zabawa integracyjna „Mały człowiek”.
Dzieci ilustrują ruchem treść wiersza:
Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają i zataczają rękami koło)
Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)
Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)
układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą, a następnie witają się przez podanie ręki).
2. Rozmowa z dziećmi nt „Co to są prawa?”.
Wypowiadanie wspólnie z dziećmi hasła: „Dzieci mają swoje prawa niech każdy się dowie, bo dziecko to także człowiek”. (dzieci wypowiadają hasło rytmicznie tupiąc, klaszcząc).
3. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Znajdź parę”.
Dzieci tańczą do piosenki „Wszystkie dzieci nasze są", a na przerwę w muzyce szukają sobie pary.
4. „Wszyscy jesteśmy ważni pomimo różnic”.
Układanie obrazków w pary na zasadzie przeciwieństw (praca w grupach): chudy - gruby, wesoły - smutny, wysoki - niski, ciemnoskóry człowiek - człowiek o białym kolorze skóry.
Rozmowa: zwrócenie uwagi na prawo do akceptacji takimi jakimi jesteśmy bez względu na różnice w wyglądzie, w kolorze skóry, włosów.
5. Wypowiadanie wspólnie z dziećmi hasła:
„Dzieci mają swoje prawa niech każdy się dowie, bo dziecko to także człowiek”. (dzieci wypowiadają hasło rytmicznie podskakując).
6. Prawo do imienia i narodowości.
Składanie obrazków z kilku elementów w jedną całość (dzieci różnych narodowości - Afrykańczyk, Europejczyk, Chińczyk, Indianin, Hindus)- praca w grupach.
7. Prawo do wolności.
„Dziecko do dziecka” - zabawa integracyjna - dzieci poruszają się w rytm akompaniamentu (muzyka), na hasło „dziecko do dziecka” - szukają pary i przytulają się do siebie, za każdym razem szukają innego kolegi.
8. Prawo do miłości i wychowania w rodzinie.
„Kołyska” - zabawa dzieci wraz z rodzicami wg W. Sherborne.
„Masażyki” - zabawa dzieci wraz z rodzicami - jeden z rodziców głaszcze dziecko wg poleceń n-la, np. po głowie, po plecach, po ręce itp.
9. Prawo do opieki i schronienia.
SUPER POMYSŁY!!!