W ramach naszej witryny używamy plików cookies, aby zapewnić świadczenie usług na najwyższym poziomie. Jeśli będziesz kontynuować, uznamy, że zgadzasz się na korzystanie z plików cookies na naszej stronie. Możesz w każdej chwili dokonać zmiany ustawień dotyczących plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Kliknij po więcej szczegółów. AKCEPTUJĘ

Listopadowa pogoda - scenariusz zajęć zintegrowanych dla 6-latków

Listopadowa pogoda - scenariusz zajęć zintegrowanych dla 6-latków
5.0
2 oceny
Oceń

Grupa: 6-latki

Data: 21.11.2012 r.

Temat kompleksowy: Idzie zima

Temat: Listopadowa pogoda

Cel główny:

  • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;

Cele szczegółowe – dziecko:

  • dzieli słowa na sylaby, na głoski, -dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, określając jaką głoskę słyszy w nagłosie i wygłosie,
  • liczy głoski w słowach,
  • układa z rozsypani sylabowej wyrazy,
  • czyta wyrazy,
  • rysuje szlaczki z kształtami liter,
  • wykonuje ćwiczenia artykulacyjne,
  • wie, jak nazywa się obecna pora roku, jaki jest miesiąc,
  • powtarza usłyszany rytm o różnym stopniu trudności,
  • przypisuje czynność do usłyszanego dźwięku lub usłyszanego fragmentu muzycznego,
  • doskonali umiejętność pionowania obrazu.

Treści programowe:

  • Iwona Broda, „Od przedszkolaka do pierwszaka”. Program wychowania przedszkolnego, Wyd. WSiP; Warszawa 2010. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego.

Obszar 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci. Porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

  • obdarza uwagą dorosłych i dzieci ,aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują;
  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych;

Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci:

  • zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;

Obszar 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec:

  • dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięków utworu muzycznego-wyraża je przez pląsy i taniec;

Obszar 9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne:

  • umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków przekazu (np. kształty i barwy);

Obszar 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń:

  • rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku;

Obszar 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania:

  • dzieli wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
  • dysponuje sprawnością rąk oraz współpracą rąk i oka potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;
  • interesuje się czytaniem i pisaniem;

Metody:

  • podające – wiersz, słowne polecenia;
  • aktywne – wizualizacja;
  • praktyczna – stawianie zadań do wykonania.

Formy:

  • zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • ilustracje przedstawiające deszczową pogodę, plastikowe klocki, wiersz „Deszcz się uparł” H. Szayerow na kartce, torba papierowa, arkusz brystolu z gałązką i listkami z poleceniami, instrumenty: bębenek, trójkąt, talerze, kartki z napisanymi wyrazami listopad, ulewa, parasol, kartki z sylabami do tych wyrazów, instrumenty muzyczne po jednym dla każdego dziecka (pałeczki, kołatki, bębenki), parasol z brystolu pocięty na cztery części, niebieskie kartki-jedna dla każdego dziecka, rycina daszku parasola dla każdego dziecka, kredki, ołówki, nożyczki, klej, napisy parasol dla każdego dziecka, płyta CD z nagraniem szybkiej rytmicznej muzyki, blutaks.

Literatura:

  • Przewodnik metodyczny nr 1 „Zanim zostaniesz pierwszakiem”,
  • Dorota Dziamska, „Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki”,
  • „Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć”, pod red. nauk. Ewy Małgorzaty Skorek, Tom II,
  • Anna Dasiewicz-Tobiasz, „Umuzykalnienie w przedszkolu”.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

I Część wstępna:

Twoje uwagi i pomysły

Tagi