„Potrafię zachować się bezpiecznie” - opowiadanie nauczyciela
Cele:
- rozwijanie umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych;
- rozwijanie umiejętności zachowania się, gdy zaatakuje pies – wykonanie pozycji żółwia;
- poznanie numerów alarmowych: na policję, straż pożarną i pogotowie;
- rozwijanie twórczości podczas układania zakończenia do opowiadania;
- rozwijanie mowy;
- wdrażanie do bezpiecznego zachowania się.
Metody: słowna, oglądowa, praktyczna.
Formy pracy: indywidualna, z całą grupą, zespołowa.
Środki dydaktyczne: opowiadanie nauczyciela, magnetofon, duże emblematy samochodów: policyjnego, straży pożarnej i pogotowia oraz numery telefonów, karta pracy dla każdego dziecka.
Przebieg zajęć:
1. „Przygoda Tomka” – opowiadanie nauczyciela, rozmowa na temat opowiadania np.
- Co robił Tomek?
- O co prosiła mama Tomka?
- Kogo spotkał Tomek?
- Jak myślicie co zrobi Tomek?
- Jak może skończyć się spotkanie Tomka z nieznajomym?
2. „Pies” – zabawa ruchowa; dzieci biegają, podskakują w rytm muzyki, kiedy usłyszą szczekanie psa przyjmują pozycję żółwia.
3. „Co należy zrobić” – rozmowa z dziećmi, dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
- Co zrobisz, kiedy zgubisz się w sklepie?
- Co robisz, kiedy obca osoba zaprasza Cię na lody?
- Co robisz, gdy obca osoba częstuje Cię cukierkami?
- Co robisz, gdy po powrocie do domu zastajesz wyważone drzwi?
4. „Samochody” – zabawa ruchowa, podział dzieci na 3 grupy – każda grupa jest innym samochodem: 1 – policyjnym; 2 – strażackim; 3 – pogotowiem. Nauczyciel pokazuje numery telefonów do poszczególnych samochodów np. 997 – samochód policyjny – grupa ta biega po dywanie.
5. „Paczka” – kolorowanie według podanego wzoru, omówienie wykonanej pracy:
- Co jest na obrazku?
- Czy chłopiec powinien podnieść tę paczkę?
- Co byś zrobił na jego miejscu?
Autor: Ewa Brankiewicz