Scenariusz zajęć Magiczne słowa znam i używam
Magiczne słow — znam i używam
Scenariusz ma na celu zaznajomić albo utrwalić najmłodszych z używania zwrotów grzecznościowych oraz kulturalnego wysławiania się
Grupa:
3,4,5,6 Latków
Cel ogólny:
Kształtowanie umiejętności kulturalnego wysławiania się.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wypowiada się na temat utworu,
- buduje poprawnie proste zdania,
- z uwagą słucha wierszy,
- odpowiada na pytania,
- aktywnie uczestniczy w zabawach,
- rozwiązuje zagadki,
- zgodnie bawi się z innymi.
- wymienia przykłady magicznych słów,
- używa magicznych słów,
- integruje się z grupą,
- odgaduje zagadki,
- rysuje kredkami,
- układa puzzle,
Metody pracy:
Czynne, słowne.
Formy pracy:
zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
TV + INTERNET, wiersz, odtwarzacz CD, muzyka na CD (dowolna),
kolorowanki/puzzle przedstawiające zwroty grzecznościowe, kartki, klej, kredki,balony, tablica interaktywna.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa powitalna „Powitanie żabek”.
- Piosenka na melodię „Panie Janie”:
Dzisiaj w stawie, dzisiaj w stawie
wielki szum, wielki szum
Żabki się wołają, żabki się witają
kum kum kum
kum kum kum.
2. Rozmowa z dziećmi o tym, z kim i jakimi słowami należy się witać.
- Opisanie sytuacji, w których należy mówić „dzień dobry”, „do widzenia”, „cześć”.
3. „Czarodziejskie słowa” - słuchanie wierszyków – rymowanek
Przepraszam, jeśli coś przeskrobię.
Proszę, gdy nie dam rady sam.
Dziękuję, kiedy coś otrzymam.
Tych słów używam – mówię wam.
Magiczne słowa – pewnie wiecie -
Wyczarowują dobro na świecie.
Kiedy kogoś spotykamy,
gdy się witać czas,
wtedy grzecznie „Dzień dobry”
mówi każdy z nas.
Kiedy czas się pożegnać,
gdy się rozstać czas,
„do widzenia” z uśmiechem,
powie każdy z nas.
4. Zabawa ruchowa: „Powitanie różnymi częściami ciała”.
5. Oglądanie ilustracji przedstawiających różne stany emocjonalne (radość, smutek, złość, strach).
- Rozmowa z dziećmi o tym, w jakich sytuacjach mogą nam towarzyszyć określone emocje.
6. Pokazywanie przez dzieci określonych stanów emocjonalnych poprzez mimikę twarzy.
7. Zabawa ruchowa „Baloniki: złości, radości i smutku”.
- Dzieci poruszają się przy dźwiękach muzyki, na przerwę ustawiają się pod odpowiednim balonikiem o którym mówi nauczycielka. Każdy balonik znajduje się w innym miejscu sali i jest oznaczony symbolem oddającym daną emocję.
8. Ćwiczenie interaktywne na tablicy multimedialnej.
- https://wordwall.net/pl/resource/29947129/magiczne-s%C5%82owa
9. Zaprezentowanie dzieciom piosenki o tematyce „Magicznych słów” :
- https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQ
10. „Co powiedzieć?” – zgadywanki słowne.
- Dzieci słuchają tekstu recytowanego przez Nauczyciela, następnie odgadują zagadki: