Scenariusz zajęć- Kolory wiosny - strona 2
Pierwiosnek
Jeszcze w polu tyle śniegu,
Jeszcze strumyk lodem ścięty,
A pierwiosnek już na brzegu
Wyrósł śliczny, uśmiechnięty.
Witaj, witaj, kwiatku biały,
Główkę jasną zwróć do słonka,
Już bociany przyleciały,
W niebie słychać śpiew skowronka.
Stare wierzby nachyliły
Miękkie bazie ponad kwiatkiem:
– Gdzie jest wiosna? Powiedz, miły,
Czyś nie widział jej przypadkiem?
Lecz on, widać, milczeć wolał.
O czym myślał – któż to zgadnie?
Spojrzał w niebo, spojrzał w pola,
Szepnął cicho: – Jak tu ładnie…
Władysław Broniewski
Po odczytaniu wiersza nauczyciel prosi o wymienienie pierwszych oznak wiosny (pierwiosnek, bocian, skowronek, bazie). Pokazuje cztery obrazki. Wymieniając oznakę wiosny, dzieci jednocześnie wskazują właściwy obrazek. Na zakończenie utrwalają wiedzę, odszukując na karcie pracy oznaki nadchodzącej wiosny na obrazku oraz wklejając brakujące elementy obrazka.
3. „Wiosenne odgłosy” – słuchanie i naśladowanie odgłosów ptaków połączone z oglądaniem zdjęć, wzbogacenie wiedzy na temat wiosennych zwyczajów ptaków oraz poznanie przesądów z nimi związanych. Dzieci słuchają ptasich głosów oraz oglądają zdjęcia ptaków (żurawia, bociana, skowronka, jaskółki, dzięcioła, czajki). Same próbują rozpoznać odgłos wydawany przez bociana. Po wysłuchaniu odgłosów dzieci naśladują usłyszane dźwięki. Następnie nauczyciel opowiada o wiosennych zwyczajach ptaków np. wiciu gniazd: Ptaki na wiosnę zakładają gniazda, składają jaja. Samica wysiaduje jaja, samiec opiekuje się nią i znosi pożywienie. Potem razem wychowują pisklęta.