Scenariusz zajęć otwartych dla tatusiów

Scenariusz zajęć otwartych dla tatusiów w grupie 3,4-latków
TEMAT:
„Z tatą bawię się najlepiej!”
GRUPA:
„Pszczółki” (3,4-latki)
CELE GŁÓWNE:
- Stwarzanie ciepłego i radosnego nastroju
- Integracja grupy dzieci i ojców
CELE OPERACYJNE – dziecko i tata
- Chętnie uczestniczy we wspólnych zabawach
- Zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zabawy chustą animacyjną
- Akceptuje siebie i innych
- Potrafi się wyciszyć
- Wzmacnia więź emocjonalną z tatą
FORMY ORGANIZACYJNE wg Więckowskiego:
Zbiorowa
METODY:
Pedagogika zabawy; metoda żywego słowa, objaśnienia.
POMOCE:
Chusta animacyjna - Klanza.
PRZYGOTOWANIE SALI:
Dużo wolnego miejsca pozbawionego elementów stwarzających niebezpieczeństwo podczas zabawy chustą.
PRZEBIEG:
1. Powitanie ojców oraz dzieci. Krótkie przedstawienie tematu zajęć.
2. Pogadanka na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw chustą.
3. Na powitanie „Muzyczna chusta”: uczestnicy trzymają rozciągniętą chustę. Grupa porusza nią w takt melodii, falując. Na wcześniej określone słowa piosenki podnoszą chustę albo do góry albo w dół.
4. „Na morzu”: kilkoro uczestników chodzi po chuście. Pozostali wachlują nią, robiąc małe, średnie i duże fale.
5. „Kwiat lotosu z tatą”: dziecko wraz z ojcem siadają na środku chusty (tata tworzy fotelik – dziecko na nim siada), pozostali uczestnicy trzymają chustę za brzeg. Zwracają się w prawą stronę i powoli idąc, zwijają siedzących w chuście, śpiewając „Hej, ho do pracy by się szło...”. Gdy są oni już zawinięci do wysokości ramion, zatrzymują się i na trzy, cztery równocześnie i szybko wycofują się.
6. „Potwór z Loch-Ness”: uczestnicy siadają dookoła chusty, trzymają ją na wysokości brody. Pod nią znajduje się jedna osoba – potwór (chętny tata). Gdy wszyscy zamkną oczy, potwór wciąga pod chustę kilka osób, następnie jeden z ojców z pomocą swojego dziecka odgaduje, kogo brakuje.
7. „Rybak i rybka”: uczestnicy siedzą w kręgu, trzymając brzeg chusty. Wybieramy tatę i dziecko, którzy przyjmują rolę rybaka i rybki. Rybak wchodzi na chustę, rybka pod – rybak stara się złapać rybkę. Bawiący się falują chustą, utrudniając w ten sposób zadanie rybakowi. Gdy ten złapie rybkę następuje zmiana par.
8. „Wachlowanie” + „Paczka”: wszystkie dzieci leżą na podłodze pod chustą, ojcowie wachlują chustą bardzo wysoko, a następnie coraz niżej. Na koniec kładą ją na leżących oraz siadają na brzegu chusty, a dzieci starają się z niej wydostać. Gdy wszyscy się wydostaną następuje zamiana: tatusiowie wchodzą pod chustę.
9. „Kołysanie”: dzieci same bądź z tatusiami kładą się na chuście. Pozostali uczestnicy kołyszą nią w rytm muzyki relaksacyjnej.
10. „Naleśnik”: osobę, leżącą na brzegu chusty, zwijamy (głowa pozostaje poza chustą). Ojcowie staja przy chuście. Ciągnąc za jaj brzeg, rozwijają zwiniętego, a ten turla się.
11. Podziękowanie za aktywność, pozytywną energię i dobrą zabawę zaproszenie na poczęstunek.
12. Poczęstunek dla uczestników zabawy „Fondue czekoladowe”.
Opracowała:
Renata Wyszogrodzka