W ramach naszej witryny używamy plików cookies, aby zapewnić świadczenie usług na najwyższym poziomie. Jeśli będziesz kontynuować, uznamy, że zgadzasz się na korzystanie z plików cookies na naszej stronie. Możesz w każdej chwili dokonać zmiany ustawień dotyczących plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Kliknij po więcej szczegółów. AKCEPTUJĘ

„Zielona Zerówka” program edukacji ekologicznej dla dzieci sześcioletnich

„Zielona Zerówka” program edukacji ekologicznej dla dzieci sześcioletnich
Oceń

Głównym założeniem wychowania przedszkolnego jest aktywizowanie procesów rozwojowych dziecka. Jednym z najskuteczniejszych czynników wychowawczych jest kontakt z przyrodą, która stanowi bogate źródło wrażeń, przeżyć, doznań, a także wywołuje chęć aktywnego działania. Bezpośrednie zetknięcie z otoczeniem przyrodniczym wywołuje u dziecka zdziwienie, nasuwa wiele pytań, stwarza szerokie możliwości doświadczeń wpływających na jego rozwój intelektualny.

Kontakt z przyrodą budzi uczucia opiekuńcze i rodzi zamiłowanie do pielęgnowania roślin i zwierząt, dzięki którym można wprowadzić podstawowe elementy ochrony środowiska. Obserwacja krajobrazu, a zwłaszcza jego kolorystyka działa na wrażliwość dziecka i wzbogaca jego przeżycia. Kolejnymi elementami dopełniającymi są walory zdrowotne tzn. przebywanie na wolnym powietrzu i możliwość intensywnego ruchu.

Edukacja w bezpośrednim kontakcie z przyrodą stymuluje całościowy rozwój dziecka, przygotowując je do życia w zgodzie z rówieśnikami, z naturą i samym sobą. Tak rozumiana edukacja powinna, więc przyjąć charakter „czytania przyrody”. Dziecko powinno ją wypatrzyć, wysłuchać, wyczuć. Jest to zatem edukacja, w której dziecko faktycznie mówi, wykonuje czynności, rysuje, projektuje, pisze, czyta, rozwija wrażliwość, dokonuje ocen. Rozwija się wszechstronnie, a to jest nadrzędnym celem edukacji przedszkolnej.
Nauczyciel podczas „zielonych zajęć” ma możliwość pełniejszego obserwowania swoich wychowanków, może lepiej poznać ich zainteresowania i cechy osobowości, może znaleźć inne niż na zajęciach sposoby komunikowania się i oddziaływania wychowawczego, ma możliwość stwarzania wielu sytuacji kształtujących postawy i zachowania dzieci.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU


Program jest przeznaczony dla uczniów klasy 0. Będzie realizowany w roku szkolnym 2005/2006 od września do czerwca. W realizacji programu będą uczestniczyli także rodzice dzieci. Każdy uczestnik „Zielonych zajęć” będzie mógł uzyskać na zakończenie odznakę „ZIELONY UŚMIECH”.

CELE PROGRAMU

Celem edukacji ekologicznej w przedszkolu jest zbliżenie dziecka do świata przyrody, ukształtowanie właściwych postaw wobec roślin i zwierząt, doprowadzenie do zrozumienia stanowiska i roli człowieka w przyrodzie. Poznanie przyrody dostarcza dziecku wielu możliwości przeżywania nowych doznań i wzbogacania wiedzy, sprzyja także rozwojowi umysłowemu i emocjonalnemu, wpływa na rozwój osobowości, kształtuje potrzeby, zainteresowania, takie cechy charakteru jak: wytrwałość, opiekuńczość. Wpływa na rozwój uczuć estetycznych, uczy odczuwania i podziwiania piękna przyrody, a także uzewnętrzniania tych uczuć.

Cele główne:

  • rozbudzanie ciekawości poznawczej
  • rozwijanie świadomości ekologicznej i aktywnej postawy wobec ochrony środowiska
  • kształtowanie nawyków ekologicznych i odpowiedzialności wobec środowiska
  • kształtowanie właściwych postaw i zachowań
  • kształtowanie więzi emocjonalnej i poczucia tożsamości z najbliższym otoczeniem
  • kształtowanie umiejętności obserwacji i wnioskowania
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

Cele szczegółowe:

  • poznawanie krajobrazu najbliższego otoczenia, wskazywanie jego charakterystycznych cech
  • kształtowanie postawy miłośnika i badacza przyrody
  • wdrażanie do racjonalnego trybu życia
  • upowszechnianie form aktywnego wypoczynku
  • przyzwyczajanie do troski o czystość osobistą i otoczenia
  • propagowanie turystyki pieszej
  • nauka współdziałania i samodzielności
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w podróży podczas organizowanych wycieczek
  • respektowanie umów, norm, zwyczajów w grupie  
  • uświadomienie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe
  • pogłębienie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi
  • poznanie podstawowych zasad ochrony przyrody
  • uświadomienie, że ochronę tego świata można rozpocząć od najbliższego środowiska
  • dostrzeganie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego
  • kształtowanie umiejętności racjonalnego korzystania z odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody
  • kształtowanie własnego „ja” w harmonii ze środowiskiem
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.

METODY
 
W edukacji ekologicznej ważny jest dobór stosowanych metod. Istotne jest, by były to metody wynikające z koncepcji wielostronnego kształcenia. W realizacji opracowanego programu edukacji ekologicznej przedszkolaków znajdą zastosowanie następujące metody:
a) w grupie metod asymilacji wiedzy
- pogadanka

Pliki do pobrania

Twoje uwagi i pomysły

Tagi