Jesienna orkiestra - scenariusz zajęć otwartych dla 4-5 latków
Grupa „Tygryski”
Scenariusz zajęć otwartych z udziałem rodziców
Temat zajęcia: „Jesienna orkiestra”
Cel główny:
- rozwijanie wrażliwości i wyobraźni słuchowej
- stwarzanie sytuacji wdrażających do rytmicznej gry na instrumentach perkusyjnych
Cele szczegółowe:
- rozwijanie poczucia rytmu i muzykalności dzieci
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania instrumentów perkusyjnych
- nabywanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz udzielania odpowiedzi na pytania o treść piosenki
- ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: „bum”, „szu”, „kap”
- wzbogacanie słownika
- rozwijanie myślenia twórczego
- rozwijanie umiejętności odczytywania symboli
- kształtowanie właściwej reakcji na sygnały słowne
- doskonalenie umiejętności liczenia
Pomoce dydaktyczne: płyta z dźwiękami jesieni (deszcz, wiatr, szelest liści), płyta z piosenką „Deszczowa orkiestra”, muzyka klasyczna: Antonio Vivaldi „Cztery pory roku - jesień”, Fryderyk Chopin „Walc des-dur”, Ludwik von Beethoven „Dla Elizy”, J. Strauss „Grzmoty i błyskawice”, tablica eBeam z oprogramowaniem, prezentacja na tablicę multimedialną, szary papier, pałeczki chińskie, kartki papieru A3 przymocowane do stolików, pastele w odcieniach niebieskiego, żółtego, zielonego, suche liście, kleje, nożyczki.
Przebieg:
1. Muzyka jesieni - dzieci wygodnie siadają na brzegu dywanu, wyciszają się, słuchają odgłosów związanych z jesienią: padający deszcz, wiatr, szelest liści, burza.
2. „Deszczowa orkiestra” - odsłuchanie i wspólne zaśpiewanie piosenki. Rozmowa na temat treści piosenki. Dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki:
- Kto może grać w deszczowej orkiestrze?
- Jak gra burza?
- Jak gra wiatr?
- Jak gra deszcz?
- Co można robić w deszczową pogodę?
- Co by było, gdyby deszcz był kolorowy?
„Deszczowa orkiestra” - tekst piosenki
I. Kto nie lubi deszczu
kto się boi burzy,
komu w niepogodę czas się dłuży
niechaj zagra z nami w deszczowej orkiestrze,
bo my gramy razem z deszczem.
REF. Bum, bum, bum, bum, bum! - burza gra.
Szu, szu, szu, szu, szu! - szumi wiatr.
Kap, kap, kap, kap, kap! - kapie deszcz
i my razem z deszczem gramy sobie też.
Bum, bum, bum, bum, bum! - burza gra.
Szu, szu, szu, szu, szu! - szumi wiatr.
Kap, kap, kap, kap, kap! - kapie deszcz.
Baw się razem z nami, jeśli tylko chcesz.
II. Nasza roześmiana, deszczowa orkiestra
ciągle gra i grać nie może przestać.
Więc nie zwlekaj długo i zagraj dziś z nami
Do zabawy zapraszamy.
REF. Bum, bum, bum, bum, bum! - burza gra.
Szu, szu, szu, szu, szu! - szumi wiatr.
Kap, kap, kap, kap, kap! - kapie deszcz
i my razem z deszczem gramy sobie też.
Bum, bum, bum, bum, bum! - burza gra.
Szu, szu, szu, szu, szu! - szumi wiatr.
Kap, kap, kap, kap, kap! - kapie deszcz.
Baw się razem z nami, jeśli tylko chcesz.
3. „Na czym gra jesień?” - nauczyciel na tablicy multimedialnej prezentuje dzieciom jesienne zjawiska atmosferyczne, odgłosy związane z jesienią. Dzieci próbują znaleźć instrument lub inną rzecz wydającą podobny dźwięk.
4. Deszczowa orkiestra - każde z dzieci otrzymuje instrument: grzechotka, tamburyno, trójkąt. Dzieci na instrumentach grają i poruszają się zgodnie z szybkością, impulsywnością słuchanej muzyki poważnej: Antonio Vivaldi „Cztery pory roku - jesień”, Fryderyk Chopin „Walc des-dur”, Ludwik von Beethoven „Dla Elizy”, J. Strauss „Grzmoty i błyskawice”.
5. Jesienne rytmy - nauczyciel wraz z dziećmi na tablicy multimedialnej tworzy rytm z kasztanów, żołędzi, jarzębiny, itp. Dzieci próbują dokończyć rytm, stworzyć nowy.
6. Tworzenie orkiestry - improwizowana gra na instrumentach do piosenki „Deszczowa orkiestra”.
Witam, czy mogę zapytać z jakiej literatury korzystała Pani tworząc ten scenariusz? Jest świetny, ale musze podać do niego literaturę, czymogę prosić o pomoc> Pozdrawiam