Scenariusz zajęć Rozpoznajemy owoce i warzywa
5.0
20 października obchodzony jest międzynarodowy dzień warzyw i owoców
Cele ogólne:
- Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie i smaku.
- Rozwijanie myślenia.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Zgodne uczestniczenie we wspólnych zajęciach i zabawach.
- Uważne słuchanie poleceń nauczyciela i stosowanie się do nich.
Cele szczegółowe:
- Wypowiada się na temat opowiadania.
- Rozpoznaje jabłko, gruszkę, śliwkę za pomocą zmysłów: dotyku, wzroku, smaku.
- Śpiewa piosenkę „Powitanie” i inscenizuje ją.
- Reaguje na umówiony sygnał.
- Stara się przestrzegać umownych reguł.
- Zamalowuje kontury owoców za pomocą palców umoczonych w farbie lub pędzla.
Metody:
- Pedagogika zabawy, zadań stawianych dziecku do wykonania, rozmowa, obserwacja, pokaz.
Formy:
- grupowa
- indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- opowiadanie „Smaczki zgadywaczki” A. Widzowskiej, płyta CD z piosenką „Jabłuszko rumiane”, tekst zabawy integracyjnej „Powitanie”, chusta animacyjna, emblematy jabłek, gruszek i śliwek, owoce: jabłka, gruszki, śliwki, chustka do zakrycia oczu, obrazki owoców, duże kartki papieru, na których umieszczone są kontury owoców, farby, pędzle.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna z Pedagogiki Zabawy - „Powitanie”.
- Dzieci ustawione są w kole i śpiewają piosenkę:
Witam cię i klaszczę w ręce swe — dzieci podają sobie nawzajem dłonie i klaszczą w ręce trzy razy
Cieszymy się, bawimy się — dzieci podskakują
Wesoło razem jest — dzieci obracają się wokół własnej osi.
2. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt:. ,,Smaczki zgadywaczki".
- Rozmowa na temat opowiadania - formułowanie odpowiedzi na pytania.
3. Zabawa integracyjna z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Jabłka, gruszki, śliwki”.
- Dzieci otrzymują emblematy jabłek, gruszek i śliwek. Gdy słychać muzykę dzieci idą po kole, trzymając się chusty, a gdy muzyka cichnie, wówczas na hasło nauczyciela, np. „jabłka” wchodzą pod chustę dzieci, które mają emblemat przedstawiający jabłko. Tak samo bawią się dzieci z emblematami śliwek i gruszek.
4. Zagadki
- Dzieci rozwiązują zagadki o owocach i warzywach.
Skórka fioletowa,
a miąższ pod nią złoty,
smakuje wybornie,
wszyscy wiedzą o tym.
(śliwka)
Każdy z was odgadnie
łatwo tę zagadkę,
ma bielutki korzeń
i zieloną natkę.
(pietruszka)
Dobra gotowana i dobra surowa,
choć nie pomarańcza,
jest pomarańczowa.
Kiedy za zielony
pochwycisz warkoczyk
i pociągniesz mocno,
wnet z ziemi wyskoczy.
(marchewka)
Jakie warzywo,
chociaż niewielkie,
wyciśnie z oczu
słoną kropelkę?
(cebula)