Scenariusz zajęć - Biedronki na łące

5.0
2 oceny
Scenariusz idealnie sprawdzi się w okresie wiosenno - letnim,
Cały skrypt ma na celu:
- Rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego podczas programowania robota i odczytywania kodu ułożonego przy pomocy strzałek kierunkowych.
- Stwarzanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom poszerzanie wiedzy, umiejętności i doświadczeń.
- Zachęcanie i wspieranie dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej.
Grupa wiekowa:
czterolatki
Czas trwania:
ok.45 minut
Cele szczegółowe:
- poznanie etapów cyklu życia biedronki;
- podejmowanie próby samodzielnego programowania robota;
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
- stwarzanie możliwości do wypowiadania się na dany temat;
- doskonalenie poprawnego przeliczania;
- skupienie uwagi na wykonaniu zadania;
- przestrzeganie zasad obowiązujących podczas korzystania z robota;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- rozwijanie zdolności manualnych;
- zachęcanie do ekspresji twórczej, podczas wykonywania pracy plastycznej;
- zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych.
Metody pracy z dziećmi:
- czynne (samodzielnych doświadczeń, kierowania aktywnością, zadań, ćwiczeń,);
- oglądowe (obserwacja i pokaz, udostępnianie sztuki);
- słowne (rozmowy, opowiadania, objaśnienia, instrukcje);
- edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej.
Formy organizacyjne:
Indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
plansze z ilustracjami przedstawiającymi etapy cyklu życia biedronki, gumowe sylwety etapów cyklu życia biedronki, plastikowe jajka, sylwety dużych i małych biedronek, robot Zosia – mała Nauczycielka, mata do kodowania, zielone obręcze, kolorowe krążki z materiału, duże arkusze białego papieru, kredki, odtwarzacz CD, pendrive z muzyką.
Podstawa programowa:
I.4,5,8,7,9; II.1,2,4,6,7,8; III.2,4,5,7,8,9; IV.1,2,5,6,7,8,9,14,15,18.
Opis przebiegu zajęć:
Powitanie z rytmiczną powitanką.
- Dzieci siedząc w kole, wspólnie z nauczycielem powtarzają tekst: Dzień dobry dzieci, na który dzieci odpowiadają: Dzień dobry Pani. Tekst wypowiadany jest kilkukrotnie w różny sposób, i w różnym rytmie, dodatkowo np.: z klaskaniem, stukaniem, tupaniem. Nauczyciel kończy zabawę słowami: Już zajęcia zaczynamy. I przenosimy się na magiczną łąkę.
„Cykl życia biedronki” - burza mózgów.
- Dzieci szukają w sali ukrytych jajek z niespodzianką w środku. Najpierw otwierają 3 jajka i próbują nazwać to co znalazły w środku (gumowe sylwety etapów cyklu życia biedronki: jaja, poczwarka, larwa). Wspólnie ustalają kolejność i sprawdzają czy zadanie wykonały poprawnie porównując z planszami prezentowanymi przez nauczyciela (z ilustracjami przedstawiającymi etapy cyklu życia biedronki: jaja, poczwarka, larwa), oznaczonymi poprawną kolejnością. Na podstawie plansz i gumowych sylwet, zastanawiają się jaki owad mógłby z nich powstać. Po burzy mózgów dzieci otwierają ostatnie jajko, w którym jest sylweta biedronki.
„Mama biedronka” zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa.
- Dzieci szukają w sali sylwet małych biedronek. Kiedy każdy odnajdzie swojego owada przedszkolaki sprawdzają czy wszystkie one są takie same. Dzieci zauważają, że biedronki różnią się od siebie liczbą kropek (jeśli nie zauważą, nauczyciel naprowadza je na ten wniosek). Nauczyciel prosi dzieci, żeby odnalazły duże biedronki przyklejone w różnych miejscach sali. Wspólnie przeliczają kropki na każdej biedronce. Nauczyciel włącza muzykę i tłumaczy dzieciom na czym polega zabawa. Zadaniem dzieci - „biedronek” jest latać po sali w rytm muzyki. Na pauzę w muzyce „biedronki” lecą do swojej mamy - biedronki, czyli do tej, która ma taką samą liczbę kropek jak ta którą trzymają w ręku. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania przez nauczyciela, dzieci zamieniają się między sobą małymi biedronkami i dalej „latają” po sali do muzyki. Zabawę powtarzamy kilka razy.
„Łapiemy biedronki” - kodowanie na macie z użyciem robota „Zosia”.
- Nauczyciel rozkłada na dywanie matę do kodowania. Przedszkolaki układają na macie swoje małe biedronki. Zadaniem dzieci jest zaprogramowanie robota w taki sposób, żeby zebrać jak największą liczbę owadów. Chętne dzieci podchodzą do robota i samodzielnie lub z pomocą nauczyciela programują drogę Zosi do biedronek. Zebrane biedronki układają na liściach (w zielonych obręczach). Na koniec przeliczają zebrane owady i ustalają na którym liściu jest ich więcej.