Scenariusz zajęć Wiosna ach wiosna

Scenariusz zajęć Wiosna ach wiosna
5.0
1 ocena
Oceń

Wiosna, wiosna

Jaka pogoda jest w marcu?

Scenariusz idealny przy obchodach 

Pierwszego Dnia Wiosny - 20.03

Dnia Ziemi - 22.04 

 

Cele ogólne: 

 

  •  zapoznanie z elementami marcowej pogody,
  • poznawanie oznak nowej pory roku.

 

Cele operacyjne: 

 

Dziecko: 

 

  • wymienia elementy pogody występujące w marcu,
  • wymienia oznaki wiosny.

 

Metody pracy:

 

  • słowna — rozmowa,
  • oglądowa – pokaz, obserwacja,
  • czynna – zadania stawiane dzieciom do wykonania;   

 

Środki dydaktyczne:

 

piosenka Marsz śniegowców, ilustracje kojarzące się z zimą i wiosną oraz obrazki przedstawiające przedmioty, rośliny, zwierzęta charakterystyczne dla tych pór roku, instrumenty perkusyjne, 

Przebieg zajęć

I

 

1. Zabawa dydaktyczna Czy znamy te pory roku? 

 

  • Porównywanie dwóch ilustracji: kojarzących się z zimą i z wiosną, nazywanie oznak charakterystycznych dla tych pór roku, przypinanie odpowiednich obrazków pod właściwymi ilustracjami, np. zima: bałwan, sanki, narty, szalik, rękawiczki, ośnieżone drzewo, śnieżynki, lodowe sople; wiosna: krokusy, przebiśniegi, bocian, jaskółka, żaba, bazie na wierzbie, drzewo z listkami. 

 

 

2. Ćwiczenia poranne – zestaw XXIV.

 

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci – na spacer. Nauczyciel wyznacza w jednym miejscu sali przedszkole. Dzieci gromadzą się w nim. Na hasło: Dzieci – na spacer, wszystkie opuszczają przedszkole i rozbiegają się w różnych kierunkach, spacerują, podskakują. Na hasło: Dzieci – do przedszkola, szybko wracają na wyznaczone miejsce. 
  • Zabawa wyprostna Słonko wschodzi i zachodzi. Dzieci stopniowo podnoszą się z przysiadu do stania, wyciągają ręce w górę i obracają się wokół własnej osi – Słonko wstało i świeci, następnie powoli wracają do przysiadu i kulą się – Słonko zaszło.
  • Zabawa z elementem równowagi Bociany na łące. Dzieci-bociany chodzą po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymują się, stają na jednej nodze, wystawiają złączone dłonie przed siebie i rytmicznie poruszając nimi jak dziobem, powtarzają: – Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
  • Podskoki Przestraszone żabki. Dzieci-żabki naśladują skoki żabek. Uderzenie w bębenek jest sygnałem, że zbliża się bocian. Przestraszone żabki nieruchomieją. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem, że bocian odszedł i żabki mogą skakać dalej. 
  • Bieg Przebudzone pszczółki. Dzieci-pszczółki poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie, cichutko bzycząc i poruszając skrzydełkami (palcami dłoni) na wysokości ramion. Podczas przerwy w grze przykucają na spotkanym kwiatku.
  • Marsz po obwodzie koła z rytmicznym wymawianiem tekstu: Wiosenko, wiosenko, zielona panienko, przybywaj z daleka, już dłużej nie zwlekaj

 

II 

 

1. Zabawy pod hasłem Marcowa pogoda.

 

 

  • Przypomnienie nazwy miesiąca.
  • Rozmowa na temat marcowej pogody.
  • Wymienianie elementów pogody występujących w marcu.
  • Podawanie określeń do wymienionych elementów pogody. 

 

Np.

 

* słońce – słabo grzeje, jest zakryte chmurami,* wiatr – zimny, porywisty,

* opady (śniegu, śniegu z deszczem, deszczu) – intensywne, słabe, 

* temperatura – niska, zróżnicowana – rano zimno, w ciągu dnia cieplej,

* chmury – ciemne, duże.

 

2. Improwizacje muzyczno-ruchowe na temat różnych elementów pogody. 

 

 

  • Dzieci, korzystając z instrumentów perkusyjnych, przedstawiają za pomocą muzyki i ruchu, jak w marcu wyglądają poszczególne elementy pogody.

 

 

3. Ćwiczenia wizualizacyjne Słońce. 

 

Nauczyciel mówi:

 

Usiądźcie na podłodze wokół mnie. Trzymajcie ręce wyciągnięte do przodu, dłonie zaciśnięte w pięści. Wyobraźcie sobie, że jesteście wiosennym słońcem, które wschodzi i wysyła światło w kierunku ziemi. Otwórzcie szeroko dłonie, wyciągnijcie palce, ręce skierujcie do przodu... A teraz niech światła robi się coraz mniej – przyciągnijcie ręce z powrotem do ciała i zaciśnijcie dłonie. Powtórzcie to trzy razy. 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi