Scenariusz zajęć - U Lekarza

Scenariusz zajęć - U Lekarza
5.0
2 oceny
Oceń

Scenariusz zajęć - U Lekarza

Data: 12.10.2021 r. 

 

Przedszkole: Sacré Coeur w Tarnowie 


Nauczyciel: Ewa Faryj 


Grupa: 3 - latki „Pszczółki” 


Temat tygodniowy: Dbam o zdrowie. 

 

Temat dnia/zajęć: U Lekarza. 

 

Obszar z podstawy programowej:  I: 5, 6, II: 1, 8, III: 5, 7, IV: 2, 7, 20  

 

Realizowany program nauczania (autor i tytuł): „Plac zabaw” autorstwa Ewy Janus 

 

Wydawnictwo: Wsip. 

 

Cel ogólny: Poznanie zawodu lekarza pediatry oraz sprzętu niezbędnego w jego pracy. 

 

Cele szczegółowe (dziecko): 

 

- śpiewa piosenkę na powitanie oraz przyśpiewkę do utworzenia koła, siada w kole, 

 

- rozwiązuje zagadkę wprowadzającą w temat dnia, wybiera odpowiednią ilustrację umieszcza ją na tablicy, 

 

- słucha ze zrozumieniem wiersza, wypowiada się na jego temat, 

 

- wie jak należy zachować się podczas kichnięcia, 

 

- wie jak należy właściwie zachować się podczas wizyty u lekarza,  

 

- poodejmuje próby nazwania sprzętu niezbędnego w pracy lekarza oraz tego - podejmuje próby nazwania do czego  służy dana rzecz, 

 

- wykonuje ćwiczenia oddechowe, 

 

- wykonuje polecenia nauczyciela podczas zabawy z chusteczką, 

 

- przełamuje swoje lęki podczas wizyty u lekarza poprzez zabawę, 

 

 

 

Przebieg zajęć: 

 

1. Powitanka „Wszyscy są”. 

 

2. Zaproszenie dzieci do koła przyśpiewką „Kółeczko zwijamy”. 

 

Nauczyciel zaprasza dzieci przyśpiewką do utworzenia koła, następnie siadają przed tablicą. 

 

3. Wprowadzenie do tematu dnia: Zagadką  

 

„Osłuchuje plecy i bada brzuszek. 

 

Potem zagląda jeszcze do gardła, a nawet do uszek. 

 

Leczy chore dzieci. 

 

I Chodzi w białym fartuchu. Czy już wiesz kto to jest?” 

 

(lekarz)  

 

Wybranie ilustracji przedstawiającej lekarza. 

 

4. Podanie celu zajęć: Poznanie zawodu lekarza pediatry oraz sprzętu niezbędnego w jego pracy. 

 

5. „Katar” wiersz Jana Brzechwy. 

 

Wysłuchanie wiersza mówionego/czytanego przez nauczyciela, który animuje jego treść. 

 

6. Krótka Rozmowa na temat jego treści. 

 

Co dolegało Katarzynie? Kto i w jaki sposób leczył Katarzynę? (nauczyciel wyjaśnia co to jest terpentyna – jest to olejek ułatwiający oddychanie) Kto jeszcze miał katar? Z jakiego powodu wszyscy ludzie w miasteczku mieli katar? 

 

Nauczyciel prezentuje dzieciom jak należy zachować się podczas kichnięcia i tłumaczy dzieciom co dzieje się, gdy tego nie robimy (rekwizyt spryskiwacz z wodą) 

 

7. „Pani doktor z gabinetu Zdrowy Nosek”. 

 

Nauczyciel ubiera fartuch lekarski i przedstawia się jako „Pani doktor” zapoznaje dzieci z pracą lekarza pediatry, prezentuje sprzęt jaki jest niezbędny w pracy lekarza, dzieci próbują go nazwać i wyjaśniają do czego służy, prezentacja sposobu użycia sprzętu lekarskiego na pacjencie misiu. 

 

Prezentacja zdjęć na laptopie gabinetu lekarskiego. 

 

8. Ćwiczenia oddechowe i zabawa z chusteczką doskonaląca orientację w przestrzeni. 

 

Nauczyciel wręcza dzieciom chusteczki higieniczne i prosi aby położyły je na głowie i powoli wstały, tak aby chusteczka nie spadła, następnie obracają się dookoła własnej osi. Zdejmują chusteczkę z głowy trzymają dwoma rękami przed buzią i dmuchają, tak aby chusteczka się uniosła. (wdech nosem, wydech ustami) Następnie biorą chusteczkę do jednej ręki, potem do drugiej, dają chusteczkę przed siebie, a potem za siebie. Następnie z chusteczki robią kulki i próbują zdmuchnąć ją z ręki. 

 

9. Zabawa dydaktyczna „Miś u lekarza”. 

 

Zachęcanie dzieci do przełamywania lęku przed wizytą w gabinecie lekarskim poprzez zabawę w lekarzy, pacjentami są misie maskotki. 

 

Nauczyciel przykleja dzieciom wizytówki informujące, że zostają lekarzami oraz rozdaje im misie. Następnie mówi do nich, że misie są chore i potrzebują ich pomocy, musicie je zbadać. Dzieci najpierw mają sprawdzić misiom temperaturę – dotykają ich głów, następnie zaglądają do pyszczków, nasłuchują co dzieje się w ich brzuszkach. 

 

10. „Sprawdź czy wiesz” – quiz podsumowujący zajęcia.   

 

Nauczyciel podnosi do góry sprzęt lekarski, dzieci podają jego nazwę. 

 

11. Podziękowanie za zajęcia. 

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi