Scenariusz zajęć - U Lekarza
Scenariusz zajęć - U Lekarza
Data: 12.10.2021 r.
Przedszkole: Sacré Coeur w Tarnowie
Nauczyciel: Ewa Faryj
Grupa: 3 - latki „Pszczółki”
Temat tygodniowy: Dbam o zdrowie.
Temat dnia/zajęć: U Lekarza.
Obszar z podstawy programowej: I: 5, 6, II: 1, 8, III: 5, 7, IV: 2, 7, 20
Realizowany program nauczania (autor i tytuł): „Plac zabaw” autorstwa Ewy Janus
Wydawnictwo: Wsip.
Cel ogólny: Poznanie zawodu lekarza pediatry oraz sprzętu niezbędnego w jego pracy.
Cele szczegółowe (dziecko):
- śpiewa piosenkę na powitanie oraz przyśpiewkę do utworzenia koła, siada w kole,
- rozwiązuje zagadkę wprowadzającą w temat dnia, wybiera odpowiednią ilustrację umieszcza ją na tablicy,
- słucha ze zrozumieniem wiersza, wypowiada się na jego temat,
- wie jak należy zachować się podczas kichnięcia,
- wie jak należy właściwie zachować się podczas wizyty u lekarza,
- poodejmuje próby nazwania sprzętu niezbędnego w pracy lekarza oraz tego - podejmuje próby nazwania do czego służy dana rzecz,
- wykonuje ćwiczenia oddechowe,
- wykonuje polecenia nauczyciela podczas zabawy z chusteczką,
- przełamuje swoje lęki podczas wizyty u lekarza poprzez zabawę,
Przebieg zajęć:
1. Powitanka „Wszyscy są”.
2. Zaproszenie dzieci do koła przyśpiewką „Kółeczko zwijamy”.
Nauczyciel zaprasza dzieci przyśpiewką do utworzenia koła, następnie siadają przed tablicą.
3. Wprowadzenie do tematu dnia: Zagadką
„Osłuchuje plecy i bada brzuszek.
Potem zagląda jeszcze do gardła, a nawet do uszek.
Leczy chore dzieci.
I Chodzi w białym fartuchu. Czy już wiesz kto to jest?”
(lekarz)
Wybranie ilustracji przedstawiającej lekarza.
4. Podanie celu zajęć: Poznanie zawodu lekarza pediatry oraz sprzętu niezbędnego w jego pracy.
5. „Katar” wiersz Jana Brzechwy.
Wysłuchanie wiersza mówionego/czytanego przez nauczyciela, który animuje jego treść.
6. Krótka Rozmowa na temat jego treści.
Co dolegało Katarzynie? Kto i w jaki sposób leczył Katarzynę? (nauczyciel wyjaśnia co to jest terpentyna – jest to olejek ułatwiający oddychanie) Kto jeszcze miał katar? Z jakiego powodu wszyscy ludzie w miasteczku mieli katar?
Nauczyciel prezentuje dzieciom jak należy zachować się podczas kichnięcia i tłumaczy dzieciom co dzieje się, gdy tego nie robimy (rekwizyt spryskiwacz z wodą)
7. „Pani doktor z gabinetu Zdrowy Nosek”.
Nauczyciel ubiera fartuch lekarski i przedstawia się jako „Pani doktor” zapoznaje dzieci z pracą lekarza pediatry, prezentuje sprzęt jaki jest niezbędny w pracy lekarza, dzieci próbują go nazwać i wyjaśniają do czego służy, prezentacja sposobu użycia sprzętu lekarskiego na pacjencie misiu.
Prezentacja zdjęć na laptopie gabinetu lekarskiego.
8. Ćwiczenia oddechowe i zabawa z chusteczką doskonaląca orientację w przestrzeni.
Nauczyciel wręcza dzieciom chusteczki higieniczne i prosi aby położyły je na głowie i powoli wstały, tak aby chusteczka nie spadła, następnie obracają się dookoła własnej osi. Zdejmują chusteczkę z głowy trzymają dwoma rękami przed buzią i dmuchają, tak aby chusteczka się uniosła. (wdech nosem, wydech ustami) Następnie biorą chusteczkę do jednej ręki, potem do drugiej, dają chusteczkę przed siebie, a potem za siebie. Następnie z chusteczki robią kulki i próbują zdmuchnąć ją z ręki.
9. Zabawa dydaktyczna „Miś u lekarza”.
Zachęcanie dzieci do przełamywania lęku przed wizytą w gabinecie lekarskim poprzez zabawę w lekarzy, pacjentami są misie maskotki.
Nauczyciel przykleja dzieciom wizytówki informujące, że zostają lekarzami oraz rozdaje im misie. Następnie mówi do nich, że misie są chore i potrzebują ich pomocy, musicie je zbadać. Dzieci najpierw mają sprawdzić misiom temperaturę – dotykają ich głów, następnie zaglądają do pyszczków, nasłuchują co dzieje się w ich brzuszkach.
10. „Sprawdź czy wiesz” – quiz podsumowujący zajęcia.
Nauczyciel podnosi do góry sprzęt lekarski, dzieci podają jego nazwę.
11. Podziękowanie za zajęcia.