Scenariusz zajęć dla dzieci 4 i 5-letnich z okazji Światowego Dnia Mycia Rąk

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Scenariusz zajęć dla dzieci 4 i 5-letnich z okazji Światowego Dnia Mycia Rąk
Oceń
{

Scenariusz zajęć dla dzieci 4 i 5-letnich z okazji Światowego Dnia Mycia Rąk

Scenariusz zajęć dla dzieci 4 i 5-letnich z okazji Światowego Dnia Mycia Rąk


Temat: Mydło jest w łazience, myję nim ręce.

 

Cele ogólne:

 

• utrwalanie u dzieci nawyków w zakresie higieny osobistej,

• kształtowanie postawy prozdrowotnej.

 

Cele operacyjne:

 

Dziecko:

 

• potrafi myć ręce, przestrzegając poszczególnych etapów;

• wie, dlaczego i kiedy należy myć ręce;

• bierze udział w zabawach ruchowych;

• zna nazwy i przeznaczenie przyborów do higieny osobistej;

• prezentuje aktywną postawę w czasie zajęć;

• doskonali sprawność manualną.

 

Metody pracy:

 

• aktywizująca

• wyjaśniająca

• praktycznego działania

 

Formy pracy: indywidualna, zespołowa,

 

Środki dydaktyczne i materiały:

 

Ilustracje, mydło, miseczka i pieprz, tacki z kawałkami papieru lub brokatem, tablice demonstracyjne obrazujące prawidłowe mycie rąk, gąbka, grzebień, pasta do zębów karta pracy dla każdego przedszkolaka, plastelina ,

 

Przebieg zajęć

 

1.Dzieci siadają na dywanie. Nauczyciel zadaje przedszkolakom zagadkę. Co to jest – pieni się, pachnie, stoi w łazience i często myjesz nim ręce? (Odp. mydło).

 

2. Zabawa „Gdzie były i co robiły nasze ręce?”

Po podaniu prawidłowej odpowiedzi, Nauczyciel rozmawia z dziećmi o tym w jakich sytuacjach i jak często trzeba myć ręce: wypowiedzi na temat ilustracji przedstawiających sytuacje, w których brudzą się ręce. Wyciągnięcie wniosków i udzielanie odpowiedzi na pytanie: Kiedy należy myć ręce?

 

( Odp: Bo nimi dotykamy różnych rzeczy i zbieramy na nie zarazki, które powodują choroby). Jako przykład, jak zarazki przyklejają się do rąk, pokazuje własną dłoń po przyłożeniu jej do pojemniczka z farbą plakatową. Wyciera suchą chusteczką, a dzieci obserwują, czy wszystko udało się wytrzeć.

 

4.Do czego potrzebne jest mydło: zabawa badawcza z wykorzystaniem mydła:

 

1. Woda, mydło, pieprz

 

Przygotowanie

 

Do eksperymentu potrzebne będą: talerz, woda pieprz oraz mydło w płynie

 

Przebieg doświadczenia

 

Na talerz nalewamy nieco wody. Posypujemy wodę pieprzem, równo po całej powierzchni. Dotykamy wody palcem i nic się nie dzieje/pieprz przykleja się do palca – pieprz dalej pokrywa całą powierzchnię cieczy. Następnie moczymy palec w mydle i ponownie dotykamy nim powierzchnię wody. W momencie, gdy palec dotknie powierzchni cieczy, pieprz migruje w kierunku brzegów naczynia, jakby uciekał.

 

Wyjaśnienie:

 

Brud i bakterie na naszym ciele utrzymują się wskutek tłuszczy wydzielanych przez skórę, jakich nie potrafi pozbyć się sama woda. Mydło składa się ze związków chemicznych, których właściwości ułatwiają brudowi oderwane się od skóry, które potem zostają zmyte wodą. A wszystko po to byśmy byli czyści.

 

5. Jak ważne jest wycieranie rąk: zabawa badawcza.

Nauczyciel moczy jedną rękę, druga pozostaje sucha. Następnie przykłada obie ręce do tacek z kawałkami papieru lub innymi drobnymi elementami. Do suchej dłoni przykleja się tylko kilka do mokrej bardzo wiele elementów.

 

Wyjaśnienie:

 

Trzeba pamiętać, że nad każdą umywalką czy zlewem unosi się aerozol bakterii, pochodzących m.in. ze środka zlewu, kolanek i rur kanalizacyjnych. Ten aerozol opada na nasze ręce i łatwo się do nich przykleja, zwłaszcza gdy są wilgotne. To właśnie dlatego, po każdorazowym umyciu rąk, należy je wytrzeć do sucha czystym ręcznikiem

 

Posumowanie eksperymentów- wypowiedzi dzieci nt. jak ważne jest częste mycie rąk, czego możemy uniknąć myjąc często ręce.

 

5. „Dziwne plamy” – zabawa ruchowa do piosenki. Dzieci stoją w kole. Nauczycielka wraz z dziećmi śpiewa i wykonuje gesty ilustrujące treść utworu:

Twoje uwagi i pomysły

Tagi