W ramach naszej witryny używamy plików cookies, aby zapewnić świadczenie usług na najwyższym poziomie. Jeśli będziesz kontynuować, uznamy, że zgadzasz się na korzystanie z plików cookies na naszej stronie. Możesz w każdej chwili dokonać zmiany ustawień dotyczących plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Kliknij po więcej szczegółów. AKCEPTUJĘ

Bezpieczny przedszkolak na drodze - edukacja komunikacyjna - strona 2


METODY I FORMY PRACY:

  • rozmowy, opowiadania i dyskusje dające dziecku możliwość dzielenia się swoimi przeżyciami, obserwacjami i doświadczeniami
  • zagadki
  • zabawy tematyczne
  • obserwacje, pokaz
  • wykorzystanie pomocy dydaktycznych – plansz, ilustracji
  • zabawy w terenie
  • zabawy z wykorzystaniem pedagogiki zabawy i elementów dramy
  • twórczość plastyczna
  • wycieczki i spacery
  • prelekcje
  • filmy edukacyjne
  • spotkania z osobami czuwającymi nad bezpieczeństwem na drogach (policja, straż miejska)
  • przedstawienie o tematyce „Zasady ruchu drogowego”

MONITOROWANIE
- prace plastyczne
- quiz dla dzieci i rodziców
- galeria prac konkursowych „Pojazdy”
- „Jesteśmy bezpieczni na drodze”- przedstawienie teatralne
- zaświadczenie o spotkaniu z policją
- zaświadczenie o spotkaniu ze Strażą Miejską


LITERATURA
„Bądź ostrożny na drodze”- Produkcja pomocy szkolnych BRO-POSZ
„Wybór literatury....”- H. Kruk
„Z ludźmi i przyrodą” H. Kruk
„Krakowiaczek” - W. Chotomska Wydawnictwa Komunikacji i Łączności W-wa 1985
„Przygoda z małpką” S. Szuchowa
„Wychowanie w przedszkolu” 05.05. 1999 str. 367-368


SCENARIUSZ ZAJĘĆ „ZASADY RUCHU DROGOWEGO”

I CELE OGÓLNE:

  • uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka na ulicy
  • zapoznanie z ogólnymi zasadami ruchu dla pieszych
  • pomaganie dziecku w rozwiązywaniu sytuacji problemowych
  • umiejętność stosowania wiedzy z zakresu ruchu pieszych podczas poruszania się po ulicach

II CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • dziecko wie, że należy poruszać się w mieście po chodnikach, poza miastem lewą stroną drogi jeżeli brak jest chodnika lub miejsca przeznaczonego dla pieszych
  • wie, że zabawa przy ulicy może grozić wypadkiem
  • potrafi przechodzić przez ulicę w miejscach oznakowanych z sygnalizacją lub bez
  • zdaje sobie sprawę, że przechodząc przez jezdnię zawsze należy zachować szczególną ostrożność
  • wspólnie z kolegami próbuje rozwiązać sytuację problemową

III METODY:

  • słowno – oglądowa
  • problemowa

IV ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • ilustracje przedstawiające sceny rodzajowe z zachowania się na ulicy
  • przygotowana maskotka pomocna w utrwalaniu wiadomości

V PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Opowiadanie nauczyciela na podstawie ilustracji:
Trzech kolegów umówiło się, że pójdą razem grać w piłkę na boisko. Aby dotrzeć do boiska musieli przejść przez ruchliwą ulicę dwujezdniową. Pierwszy chłopiec bez zastanowienia przebiegł na drugą stronę ulicy. Drugi chłopiec poprosił dorosłego o przeprowadzenie na drugą stronę. Trzeci chłopiec udał się do najbliższego przejścia dla pieszych.

2. Stworzenie sytuacji problemowej:
Który z chłopców postąpił właściwie? – ocena zachowania chłopców przez dzieci.

3. Przedstawienie dzieciom maskotki- przewodnika ruchu drogowego. Maskotka ta będzie towarzyszyła dzieciom zawsze podczas zajęć dotyczących zasad ruchu drogowego i podczas grupowych spacerów i wycieczek. Wymyślenie przez dzieci imienia dla maskotki- przewodnika ruchu drogowego.

4. Rady dane przez maskotkę w formie wierszowanej:
Dzieci zwierzęta uwielbiają
i zawsze o nich pamiętają
Nawet przechodząc przez ulicę
szukają zebry czy uwierzycie?

Każdy do rysowania skory
wie, jak ważne są kolory.
Czerwony, żółty i zielony

Błyszczeć bardzo lubi Janek,
Wśród kolegów, koleżanek
Lecz nie czeka na oklaski
Przypinając swe odblaski.

5. Wnioski z zajęć:
nie przebiegaj przez jezdnię
przechodząc przez przejście spójrz najpierw w lewo, potem w prawo i  znowu w lewo
najlepiej przechodź przez ulicę w miejscach do tego przeznaczonych

Pliki do pobrania

Twoje uwagi i pomysły

Tagi