Bezpieczne wakacje: scenariusz hospitacji dla dzieci
Cel główny :
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad i nienarażania się na niebezpieczeństwo w okresie wakacji;
- rozwijanie pamięci i uwagi.
Cele operacyjne (dziecko):
- zna zasady bezpieczeństwa;
- zna wybrane znaki ostrzegawcze, z jakimi może się spotkać w czasie wakacji;
- zna numery alarmowe;
- utrwala zdobyte informacje w czasie zabaw i sytuacjach edukacyjnych.
Metody pracy:
- czynna (zadań stawianych dziecku, kierowania aktywnością, metoda ćwiczeń);
- oglądowa (pokaz ilustracji);
- słowna (rozmowa, pogadanka).
Formy organizacyjne:
- zbiorowa;
- indywidualna;
- grupowa.
Środki dydaktyczne:
- ilustracje przedstawiające zasady bezpieczeństwa w trakcie wakacji; osiem uśmiechniętych buziek; rolki po papierze toaletowym; utwór instrumentalny „Skoczna muzyka”; ilustracje z numerami telefonów alarmowych; papier kolorowy; klej; sznurek; dyplomiki „Bezpieczny przedszkolak”.
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Wypadkom zapobiegaj, zasad przestrzegaj – omówienie zasad bezpieczeństwa. Nauczyciel rozkłada na dywanie ilustracje i recytuje zasady. Dzieci przyporządkowują każdą zasadę do odpowiedniej ilustracji, zaznaczając konkretną sytuację uśmiechniętą buźką.
- Mali ratownicy – zabawa muzyczna połączona z nauką zasad . Dzieci dostają „megafony” (rolki po papierze toaletowym). Nauczyciel odtwarza utwór instrumentalny „Skoczna muzyka”, a dzieci tańczą z rolkami według pomysłu nauczyciela (na zmianę- w miejscu w obwodzie koła). Na przerwę w muzyce nauczyciel recytuje fragment po fragmencie wybraną zasadę, a dzieci chórem powtarzają ją przez megafon – jak ratownicy na plaży.
- Pomocne znaki – pokaz ilustracji. Na wakacjach warto zwracać uwagę na znaki, które informują, co wolno robić lub zakazują różnych aktywności ze względu na możliwe niebezpieczeństwa. Nauczyciel prezentuje ilustracje ze znakami, a dzieci próbują same sformułować , co oznaczają konkretne znaki („obozowisko, „plaża strzeżona”, „punkt informacji turystycznej” , „schronisko młodzieżowe”, „zakaz kąpieli”, „zakaz rozpalania ognisk”). Dzieci porównują kształty i kolory znaków.
- Na wakacjach – zabawa ruchowa. Dzieci udają się w podróż wakacyjną wykorzystując różne środki lokomocji. Nauczyciel uprzednio informując co trzeba będzie zrobić podnosi ilustrację przedstawiającą dany środek lokomocji, a dzieci naśladują dany środek transportu.
- Ważne telefony – nauczyciel pokazuje ilustracje pojazdów pogotowia ratunkowego, straży pożarnej i policji oraz cyfry składające si ę na numery alarmowe. Dzieci próbują odgadnąć, który numer pasuje do danego pojazdu ratowniczego.
- Wręczenie dyplomów.
- Jeśli dzieci będą chciały stworzyć lornetki - ozdabianie papierem kolorowym rolek i stworzenie lornetek.
Autor: Agnieszka Krawczyk