Ćwiczymy razem - scenariusz zajęć ruchowych dla grupy 4, 5 i 6 latków
Ćwiczymy razem.
CEL OGÓLNY:
- Rozwijanie umiejętności współdziałania z partnerem podczas zajęć ruchowych
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- współdziała w parze z partnerem;
- potrafi przystosować własne ruchy do ruchów partnera
- dzieli się przestrzenią z innymi dziećmi
METODY:
- twórcze: Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- odtwórcze: bezpośredniej celowości ruchu
FORMY:
- praca w parach
- praca indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- nagrania magnetofonowe, medale
PRZEBIEG:
(Przed zajęciami nauczyciel lustruje i wietrzy salę)
1. Podanie celu zajęć, przypomnienie zasad obowiązujących podczas zajęć ruchowych w sali gimnastycznej.
2. „Wszyscy są…” – piosenka na powitanie – ekspresja ruchowa ze śpiewem.
3. „Kto potrafi?” – dzieci biegają przy muzyce, na przerwę w muzyce wykonują polecenia: Na podłodze zostają: dłonie i stopy, plecy, kolana i łokcie, itp.
4. „Masażyk” – jedno dziecko siada przed drugim plecami do niego. Dziecko wykonuje na plecach kolegi masażyk według wierszyka:
Idą słonie, przeszły konie,
Wiła się kręta rzeczka,
przeszła pani na szpileczkach,
Padał drobny deszczyk
Czujesz dreszczyk?
Następuje zamiana ról.
5. Kołyska – jedno dziecko siada za drugim i je obejmuje, po czym delikatnie kołysze. Następuje zamiana ról.
6. „Gwiazda” – jedno z dzieci leży na podłodze na plecach w pozycji gwiazdy (rozciągnięte ramiona, rozszerzone nogi). Drugie dziecko chodzi wokół, przekraczając ponad ramionami i nogami partnera. Zamiana ról.
7. „Most” – jedno dziecko w pozycji na czworaka, drugie przechodzi pod nim, przepełza, chodzi naokoło, itp. Zamiana ról.
8. „Głaz” – jedno z dzieci skulone przywiera do podłogi, drugie próbuje różnymi sposobami przepchnąć partnera. Zamiana ról.
9. „Winda” - dzieci stoją, opierając się o siebie plecami. Trzymając się pod ręce, próbują najpierw usiąść, a następnie wstać.
10. „Przepychanie” – dzieci siedzą plecami do siebie, odpychając się nogami od podłogi próbują przepchnąć partnera. Zamiana ról.
11. Leżenie na plecach z zamkniętymi oczami. Wskazywanie ręką kierunku skąd słychać dzwoneczek. (Nauczyciel zmienia swoje położenie w sali, po czym dzwoni dzwoneczkiem)
12. Ewaluacja – rozmowa z dziećmi na temat tego, co było trudne/łatwe, atrakcyjne, itp.
13. Dzieci dziękują sobie w parach za wspólną zabawę, wręczają sobie nawzajem medale.
Autor: Agata Więcek