Jadę, lecę, płynę - scenariusz zajęć

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ,
JĘZYKOWEJ, RUCHOWEJ
TEMAT:„JADĘ, LECĘ, PŁYNĘ ...”
UCZESTNICY:
Dzieci 4 letnie
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie wiedzy w zakresie klasyfikowania środków lokomocji,
- rozwijanie sprawności motoryki dużej,
- skłanianie dzieci do improwizowania i koncentracji.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- potrafi prawidłowo klasyfikować pojazdy na powietrzne, lądowe i wodne,
- potrafi umieścić pojazdy we właściwym miejscu na obrazku (np. samochód na drodze, statek na wodzie, samolot na „niebie”),
- potrafi przeliczyć pojazdy ze wskazanej grupy,
- układa obrazki według podanego rytmu,
- interpretuje ruchem słyszaną piosenkę.
METODY:
- słowna: tekst piosenki, rozmowy (pogadanka), objaśnienia i instrukcje,
- oglądowa: obserwacja i pokaz,
- praktyczna: zabawy ruchowe, realizacji zadań wytwórczych,
- elementy Pedagogiki Zabawy.
FORMY:
- zbiorowa
- grupowa
-
indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- słowne: teksty piosenek („Jadę” oraz „Idzie wąż” Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza,),
- słuchowe: odtwarzacz CD, płyta CD „Maluchy rosną...nie tylko wiosną” Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza,
- wzrokowe: pojazdy – liczmany (samolot, statek, żaglówka, samochód osobowy, samochód ciężarowy, motor, autobus), duży arkusz papieru, kształt chmury, drogi, jeziora, klej w sztyfcie lub dwustronna taśma klejąca.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. ” Idzie wąż” – rozdanie dzieciom obrazków z pojazdami. Zaproszenie do zabawy ruchowej, Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza „Kiedy maluchy zmieniają się w zuchy”, sprawdzającej znajomość nazw pojazdów na obrazkach. Śpiewając piosenkę Prowadząca zaprasza do zabawy kolejno – auta, samoloty, statki.
Dzieci - pojazdy dołączają do „węża”
Idzie wąż, idzie wąż (P. śpiewa chodząc po sali)
rośnie wciąż, rośnie wciąż
auta ( samoloty, statki) węża się nie boją („auta” wstają)
i dlatego za nim stoją, (i dołączają do węża )
długi jest ten wąż, długi jest ten wąż, ssssssssssssssss (dzieci naśladują syczenie węża)
2. „Chmurka, ulica, jezioro …” – zabawy matematyczne
Klasyfikowanie obrazków z pojazdami na zbiory według rodzaju (lądowe, powietrzne, wodne), przeliczanie, układanie rytmów.
3. Zabawa ruchowa przy piosence „Jadę”Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza „Maluchy rosną...nie tylko wiosną”
„JADĘ”
1. Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę - O!!!!
Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę - CO?!
Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę - GDZIE?!
Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę - zatrzymuję się.
2. Lecę.............
3. Płynę...........
4. Biegnę.........
5. Idę ..............
Dzieci w kole, stając jeden za drugim (obrót za prawa rączką), „podróżują” różnymi pojazdami zgodnie z tekstem piosenki, zachowując odpowiedni odstęp między sobą. Na hasło – O!, CO?! i GDZIE?! hamujemy i lekko przechylamy się do tyłu uważając na kierowcę z tyłu. Na hasło ZATRZYMUJĘ SIĘ stajemy i zmieniamy pojazd.
4. Zabawa ruchowa nr 2 przy piosence „Jadę”
Dzieci stojąc w kole, grupami według pojazdu na obrazku, wchodzą do środka koła i udają pojazd zgodnie z tekstem. Reszta stoi nadal tworząc koło, przyklaskuje w rytm melodii
i próbuje śpiewać. Na hasło ZATRZYMUJĘ SIĘ wracają na swoje miejsce w kole i do środka wchodzi kolejna grupa pojazdów. Kiedy wszystkie pojazdy już podróżowały wszyscy razem przemieszczamy się zgodnie z tekstem.
5. „Krajobraz z pojazdami”