Jadę, lecę, płynę - scenariusz zajęć

Jadę, lecę, płynę - scenariusz zajęć
5.0
1 ocena
Oceń

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ,
JĘZYKOWEJ, RUCHOWEJ

TEMAT:„JADĘ, LECĘ, PŁYNĘ ...”


UCZESTNICY:

Dzieci 4 letnie


CELE OGÓLNE:

  • rozwijanie wiedzy w zakresie klasyfikowania środków lokomocji,
  • rozwijanie sprawności motoryki dużej,
  • skłanianie dzieci do improwizowania i koncentracji.

CELE OPERACYJNE:

Dziecko:

  • potrafi prawidłowo klasyfikować pojazdy na powietrzne, lądowe i wodne,
  • potrafi umieścić pojazdy we właściwym miejscu na obrazku (np. samochód na drodze, statek na wodzie, samolot na „niebie”),
  • potrafi przeliczyć pojazdy ze wskazanej grupy,
  • układa obrazki według podanego rytmu,
  • interpretuje ruchem słyszaną piosenkę.

METODY:

  • słowna: tekst piosenki, rozmowy (pogadanka), objaśnienia i instrukcje,
  • oglądowa: obserwacja i pokaz,
  • praktyczna: zabawy ruchowe, realizacji zadań wytwórczych,
  • elementy Pedagogiki Zabawy.


FORMY:

  • zbiorowa
  • grupowa
  • indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • słowne: teksty piosenek („Jadę” oraz „Idzie wąż” Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów  Klanza,),
  • słuchowe: odtwarzacz CD, płyta CD „Maluchy rosną...nie tylko wiosną” Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów  Klanza,
  • wzrokowe: pojazdy – liczmany (samolot, statek, żaglówka, samochód osobowy, samochód ciężarowy, motor, autobus), duży arkusz papieru, kształt chmury, drogi, jeziora, klej w sztyfcie lub dwustronna taśma klejąca.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. ” Idzie wąż” – rozdanie dzieciom obrazków z pojazdami. Zaproszenie do zabawy ruchowej,  Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów  Klanza „Kiedy maluchy zmieniają się w zuchy”, sprawdzającej znajomość nazw pojazdów na obrazkach. Śpiewając piosenkę Prowadząca zaprasza do zabawy kolejno – auta, samoloty, statki.


Dzieci  - pojazdy dołączają do „węża”

Idzie wąż, idzie wąż (P. śpiewa chodząc po sali)
rośnie wciąż, rośnie wciąż
auta ( samoloty, statki) węża się nie boją („auta” wstają)
i dlatego za nim stoją, (i dołączają do węża )                   
długi jest ten wąż, długi jest ten wąż, ssssssssssssssss (dzieci naśladują syczenie węża)

2. „Chmurka, ulica, jezioro …” – zabawy matematyczne
Klasyfikowanie obrazków z pojazdami na zbiory według rodzaju (lądowe, powietrzne, wodne),  przeliczanie, układanie rytmów.

3. Zabawa ruchowa przy piosence „Jadę”Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów  Klanza „Maluchy rosną...nie tylko wiosną”

„JADĘ”

1. Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę - O!!!!
 Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę - CO?!
Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę - GDZIE?!
Jadę, jadę, jadę, jadę, jadę, jadę - zatrzymuję się.

2. Lecę.............
3. Płynę...........
4. Biegnę.........
5. Idę ..............

Dzieci w kole, stając jeden za drugim (obrót za prawa rączką), „podróżują” różnymi pojazdami zgodnie z tekstem piosenki, zachowując odpowiedni odstęp między sobą. Na hasło – O!, CO?! i GDZIE?! hamujemy i lekko przechylamy się do tyłu uważając na kierowcę z tyłu. Na hasło ZATRZYMUJĘ SIĘ stajemy i zmieniamy pojazd.

4. Zabawa ruchowa  nr 2 przy piosence „Jadę”

Dzieci stojąc w kole, grupami według pojazdu na obrazku, wchodzą do środka koła i udają pojazd zgodnie z tekstem. Reszta stoi nadal tworząc koło, przyklaskuje w rytm melodii
i próbuje śpiewać. Na hasło ZATRZYMUJĘ SIĘ wracają na swoje miejsce w kole i do środka wchodzi kolejna grupa pojazdów. Kiedy wszystkie pojazdy już podróżowały wszyscy razem przemieszczamy się zgodnie z tekstem.

5. „Krajobraz z pojazdami”

Twoje uwagi i pomysły

Tagi