W ramach naszej witryny używamy plików cookies, aby zapewnić świadczenie usług na najwyższym poziomie. Jeśli będziesz kontynuować, uznamy, że zgadzasz się na korzystanie z plików cookies na naszej stronie. Możesz w każdej chwili dokonać zmiany ustawień dotyczących plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Kliknij po więcej szczegółów. AKCEPTUJĘ

mgr Beata Czynsz / Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego

mgr Beata Czynsz / SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

nauczyciel mianowany: Beata Czynsz
data rozpoczęcia stażu: 01. 09. 2010 r.
data zakończenia stażu: 31. 05. 2013 r.

 

I PREZENTACJA DOTYCHCZASOWEGO DOROBKU ZAWODOWEGO


Pracę zawodową na stanowisku nauczyciela przedszkola rozpoczęłam 1 września 2000 roku w oddziale przedszkolnym w Publicznej Szkole Podstawowej jako absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku, następnie uzupełniłam studia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Uzyskane kwalifikacje uprawniają mnie zarówno do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola jak też na stanowisku nauczyciela klas I – III w szkole podstawowej. W 2004 roku otrzymałam akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.

W latach 2003 – 2004 ukończyłam w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku kurs kwalifikacyjny pedagogiki specjalnej – specjalność oligofrenopedagogika, a w latach 2004 – 2006 podjęłam i ukończyłam studia podyplomowe w zakresie logopedii na UMK w Toruniu. W roku szkolnym 2011/2012 zdobyłam kwalifikacje do prowadzenia terapii pedagogicznej kończąc kurs kwalifikacyjny w „Akademii Wiedzy” – Niepublicznej Placówce Doskonalenia.

Od pierwszych dni pracy zawodowej podstawę mojego działania stanowiło rozwijanie umiejętności dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wynikało ono zarówno z moich zainteresowań jak również z faktu, że powierzone zostało mi zadanie bardzo trudne i wymagające stałego doskonalenia warsztatu pracy – tworzenie podwalin edukacji dzieci 6-letnich a od 2011 także dzieci 5-letnich.

 

II OPIS REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO


Podejmując decyzję o podjęciu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego poddałam się przede wszystkim autorefleksji. Dokładnie przemyślałam moje dotychczasowe doświadczenie merytoryczne i metodyczne zdobyte w ciągu dziesięciu lat pracy zawodowej. Powtórnie zapoznałam się również z dokumentacją szkoły. Kolejnym etapem była analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego.

§ 8 ust. 2 pkt. 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podnoszenia jakości pracy przedszkola.

1. POZNAWANIE PROCEDURY AWANSU ZAWODOWEGO

Złożenie wniosku o otwarcie stażu nauczyciela mianowanego na nauczyciela dyplomowanego w dniu 01.09.2010r. poprzedziłam dokładną analizą prawa oświatowego w/w zakresie. Podstawą prawną osiągnięcia zamierzonego celu, jakim jest uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego stanowi:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 01 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
  • Karta Nauczyciela – Art. 9 – Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r (z późn. zmianami).

Następnym zadaniem, które podjęłam było opracowanie planu rozwoju zawodowego. Plan rozwoju zawodowego został zaakceptowany przez Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej w Byczynie w dniu 23.09.2010 r.

Efekty podjętych działań:

  • Poszerzanie wiedzy dotyczących aspektów prawnych awansu zawodowego.
  • Poznanie wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego.
  • Poznanie sposobu dokumentowania dorobku zawodowego.


2. WZBOGACANIE WŁASNEGO WARSZTATU PRACY POPRZEZ UDZIAŁ W RÓŻNYCH FORMACH DOSKONALENIA ZAWODOWEGO

Realizacja tego zadania to obowiązek każdego nauczyciela. Moim celem był i jest ustawiczny rozwój doskonalący pedagogiczne umiejętności, ponieważ jestem nauczycielem otwartym na wszelkie nowości, które pozwalają mi nabywać nowe umiejętności i doskonalić warsztat pracy. W miarę możliwości starałam się korzystać z różnych form doskonalenia, co dawało mi satysfakcję zawodową, podnosiło jakość mojej pracy i tym samym pracy oddziału przedszkolnego, w którym pracuję.

Przez okres trwania mojego stażu wzięłam udział w doskonaleniu swoich umiejętności uczestnicząc w:
- warsztatach metodycznych
- radach pedagogicznych i szkoleniowych
- kursach
- szkoleniach
- konferencjach.

Kierując się osobistymi zainteresowaniami, celami i potrzebami placówki, jak również potrzebami dziecka, uczestniczyłam w następujących formach doskonalenia.
Przed stażem:

  • warsztaty „Poznawcze i twórcze funkcje metafory wizualnej” – 2004 r.
  • warsztaty „Wykorzystywanie gier i zabaw dydaktycznych w kształceniu zintegrowanym” – 2006 r.
  • szkolenie „Praca z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową zastosowaniem metod terapii” – 2006 r.
  • kursy doskonalące dla nauczycieli w zakresie języków obcych (język angielski) na poziomie A2, A2+ i B1 – 2006, 2007 r.
  • warsztaty „Gotowość szkolna sześciolatka – interpretacja i wykorzystywanie wyników. Diagnoza gotowości szkolnej pięciolatka” – 2009 r.

W trakcie stażu:

  • warsztaty „Wdrażanie nowej podstawy programowej w przedszkolu” – 2010 r.
  • warsztaty „Ćwiczenia plastyczne – rok obrzędowy”
  • szkolenie „Wspomaganie rozwoju zmysłów dziecka w wieku przedszkolnym” – 2011 r.
  • kurs kwalifikacyjny „Terapia pedagogiczna” – 2011/2012 r.
  • szkolenie „Sztuka uczenia dziecka, jako strategia oparta na wzorach aktywności mózgu” – 2012 r.
  • kurs pierwszej pomocy – 2012 r.
  • szkolenie „Gry psychologiczne, czyli co może się wydarzyć w trakcie lekcji” – 2012 r.
  • konferencja wychowania przedszkolnego „Dobrze przygotować dziecko do startu w klasie I…”
  • szkolenie „Odkrywamy matematykę” – 2013 r.


Efekty podjętych działań:

  • Uzupełnienie wiedzy i zdobycie nowych umiejętności.
  • Stosowanie różnych metod twórczych wpływających pozytywnie na aktywność twórczą dziecka.
  • Podnoszenie jakości pracy przedszkola poprzez kreowanie aktywnego i twórczego wychowanka.


3. ORGANIZOWANIE KONKURSÓW SZKOLNYCH

W okresie stażu udało mi się zorganizować kilka konkursów na etapie szkolnym:

  • konkurs plastyczny dla klas I-III i IV – VI „Portret misia” z okazji obchodu „Światowego Dnia Pluszowego Misia” – 25.11.2010 r.
  • konkurs literacki na napisanie wiersza o misiu dla klas 0 –VI – 24.11. 2011 r.
  • konkursy z okazji Dnia Wiosny – 21.03.2012 r.
  • konkurs recytatorski „Julian Tuwim dzieciom” dla klas I-III - 07.06. 2013 r.


4. PRZYGOTOWANIE WYCHOWANKÓW DO UDZIAŁU W KONKURSACH ORGANIZOWANYCH W PRZEDSZKOLU ORAZ PRZEZ INNE PLACÓWKI I INSTYTUCJE

Praca z dziećmi w oddziale przedszkolnym daje od podstaw możliwość ich wszechstronnego rozwoju, pozwala szybko odkryć takie talenty i indywidualnie je pielęgnować.  Aby pokazać talenty dzieci na zewnątrz przygotowywałam je do różnych konkursów, przeglądów recytatorskich, wokalnych i tanecznych, organizowanych przez inne placówki:

  • gminny i powiatowy konkurs recytatorski i plastyczny „W Zwierzątkowie” organizowany przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Dobrem oraz Miejską i Powiatową Bibliotekę Publiczną im. Franciszka Becińskiego w Radziejowie – 2010r.
  • IV Przedszkolny Przegląd i Tańca Ludowego organizowany przez Publiczne Przedszkole w Dobrem – 2011r.
  • gminny i powiatowy konkurs recytatorski i plastyczny „Nasz przyjaciel miś” organizowany przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Dobrem oraz Miejską i Powiatową Bibliotekę Publiczną im. Franciszka Becińskiego w Radziejowie - 2011r. (wyróżnienie w powiecie)
  • gminny i powiatowy konkurs recytatorski i plastyczny „Skrzaty, elfy, krasnoludki oraz inne małe ludki” organizowany przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Dobrem oraz Miejską i Powiatową Bibliotekę Publiczną im. Franciszka Becińskiego w Radziejowie - 2012r. (I miejsce w powiecie)
  • V Przedszkolny Przegląd i Tańca Ludowego organizowany przez Publiczne Przedszkole w Dobrem – 2012r.
  • ogólnopolski konkurs plastyczny „Zapobiegajmy Pożarom” – 2012 r.
  • gminny i powiatowy konkurs recytatorski i plastyczny „Od kwiatuszka do jabłuszka… – czyli owocowo w poezji” organizowany przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Dobrem oraz Miejską i Powiatową Bibliotekę Publiczną im. Franciszka Becińskiego w Radziejowie – 2013 r.


Efekty podejmowanych działań:

  • promocja szkoły w środowisku;
  • poznanie przez dzieci własnych możliwości i umiejętności;
  • rozwijanie zainteresowań;


5. SYSTEMATYCZNE DOSKONALENIE WARSZTATU PRACY

W pozyskiwaniu nowatorskich bądź innowacyjnych rozwiązań zapoznaję się z prezentacjami zawartymi w literaturze fachowej („Bliżej przedszkola”, „Wychowanie w przedszkolu”, itp.). Poszukuję i gromadzę przykłady literatury związanej z podnoszeniem jakości własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej:

  • M. Bogdanowicz „Metoda Dobrego Startu”;
  • M. Bogdanowicz „Przygotowanie do nauki pisania - ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej”;
  • M. Kwaśniewska, W. Żaba – Żabińska „Pomagamy dzieciom w badaniu świata. Zabawy badawcze”;
  • B. Zakrzewska „Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole”;
  • E. Gruszczyk-Kolczyńska „Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole”;
  • J. Cieszyńska „Kocham czytać”;
  • A. Faber, E. Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”;
  • „One są wśród nas” – publikacja MEN w ramach rządowego programu „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”

 
Efekty podjętych działań:
Wymienione powyżej pozycje:

  • pozwoliły mi ustosunkować się do pracy z dziećmi,
  • wzbogaciły wiedzę i umiejętności,
  • pomogły dostosować formy i metody pracy do indywidualnych potrzeb moich uczniów,


6. WYKORZYSTYWANIE NOWATORSKICH METOD PRACY

Podczas pracy wychowawczo – dydaktycznej, często stosowałam nowoczesne metody pracy aktywizujące dzieci. Były to:

  • drama – przyczyniła się do rozwijania wyobraźni dziecka i do dokonania w nim pozytywnych zmian,
  • „burza mózgów” – wdrażała dzieci do rozwiązywania problemów,
  • mapa mentalna – pozwalała na wizualne opracowania problemów i pojęć,
  • mapa skojarzeń – rozwijała sprawność umysłową oraz zainteresowania,
  • gry dydaktyczne – rozwijały zdolności intelektualne, szczególnie matematyczne,
  • metoda niedokończonych zdań – spełniała funkcję diagnostyczną i integracyjną,
  • Pedagogika zabawy – Klanza – zabawy integrujące całą grupę dzieci umożliwiały wszystkim aktywną, wspólną zabawę


Efekty podejmowanych działań:

  • pozytywny wpływ na zmianę w myśleniu i działaniu dzieci,
  • nauka twórczego rozwiązywania problemów,


§ 8 ust. 2 pkt. 2
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.


W dzisiejszych czasach wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej stało się niemal obowiązkiem każdego nauczyciela. Zdając sobie z tego sprawę starałam się zgłębić tajniki wiedzy na temat obsługi komputera. Własna praca pozwoliła mi posiąść umiejętności sprawnego wyszukiwania informacji w internecie, zaznajomić się z różnymi witrynami i programami dotyczącymi edukacji oraz tworzyć różnego rodzaju środki dydaktyczne, a także uświadomić sobie, jak pozytywny i negatywny może być świat mediów dla dziecka. Systematyczna praca na komputerze oraz samokształcenie sprawiły, że podniosła się jakość i wydajność mojej pracy w zakresie tworzenia materiałów dydaktycznych i szkoleniowych, a tym samym pracy szkoły i oddziału przedszkolnego.

1. POZYSKIWANIE ZA POMOCĄ INTERNETU BIEŻĄCYCH MATERIAŁÓW

Wykorzystywałam internet do pogłębiania swojej wiedzy:

  • na bieżąco śledziłam strony internetowe przydatne w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego:

www.publikacje.edu.pl,
www.bliżejprzedszkola.pl,
www.wychowanieprzedszkolne.pl,
www.literka.pl,
www.awans.net.pl.

  • komunikowałam się z innymi nauczycielami i podmiotami w sprawach związanych z moją pracą zawodową w oddziale przedszkolnym: forum dyskusyjne „Nauczycielki Przedszkola” – forum.gazeta.pl/forum/f,47465,Nauczycielki_Przedszkola
  • korzystałam z wiedzy pedagogicznej, psychologicznej, encyklopedycznej
  • wykorzystywałam jako źródło informacji o zmianach w prawie oświatowym


2. WYKORZYSTYWANIE TECHNOLOGII KOMPUTEROWEJ DO TWORZENIA DOKUMENTACJI I POMOCY DYDAKTYCZNYCH

Komputer jest stałym elementem mojej pracy. Systematyczne wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej jest dobrym sposobem wspierania procesów oddziaływań edukacyjno-wychowawczych. Dlatego też swoją wiedzę i umiejętności komputerowe wykorzystuję do przygotowywania warsztatu pracy. Z zastosowaniem komputera:

  • przygotowywałam różne dokumenty, które następnie wykorzystywałam w swojej pracy: miesięczne plany pracy, scenariusze zajęć, uroczystości i imprez przedszkolnych, karty pracy dla dzieci, arkusze diagnostyczne, ankiety i informacje dla rodziców, dyplomy, zaproszenia na uroczystości, regulaminy konkursów itp.
  • sporządziłam plan rozwoju zawodowego nauczyciela i sprawozdanie z jego realizacji
  • opracowałam i napisałam programy
  • przygotowałam dokumentację awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego
  • pomagałam w redagowaniu gazetki szkolnej „Szkolny Luz” wydawanej przez Samorząd Uczniowski
  • opracowywałam materiały na tablicę informacyjną dla rodziców – zamieszczam najważniejsze informacje dotyczące grupy dzieci (rozkład zajęć, treść podstawy programowej wychowania przedszkolnego, założenia wychowawczo-dydaktyczne, piosenki, wiersze, itp.).
  • pisałam artykuły do lokalnej gazety promujące szkołę.


Efekty podjętych działań:

  • usprawnienie sporządzania różnych dokumentów oraz materiałów do zajęć z dziećmi.
  • wzbogacenie mojego warsztatu pracy o nowe techniki i metody komputerowe.
  • szybkie pozyskiwanie niezbędnych informacji, dostęp do różnego rodzaju opracowań zgromadzonych w zasobach Internetu.
  • poszerzanie wiedzy oraz oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych.


3. PUBLIKACJA W INTERNECIE WŁASNYCH OPRACOWAŃ

Przygotowanie zajęć wymaga od nauczyciela poświęcenia czasu na zgromadzenie różnych środków dydaktycznych i materiałów wykorzystywanych na zajęciach. Chcąc pomóc innym nauczycielom i ułatwić im pracę postanowiłam udostępnić materiały, prace i narzędzia przygotowane i wykorzystywane przeze mnie na co dzień. W czasie stażu na stronie internetowej www.wychowanieprzedszkolne.pl zamieściłam następujące publikacje:

  • „Zwiastuny wiosny” – scenariusz zajęć otwartych dla rodziców
  • „Przyjęcie urodzinowe” – scenariusz zajęć otwartych dla rodziców
  • „Zimowy wiatr – wywoływanie głoski sz” - scenariusz zajęć logopedycznych
  • „Rozmawiamy o zabawkach” – scenariusz zajęć rewalidacyjnych
  • „Sześcioletni uczeń” – artykuł
  • „Opis i analiza przypadku dziecka agresywnego”


Efekty podejmowanych działań:

  • popularyzacja własnej pracy,
  • uzyskanie przez innych nauczycieli pomysłów i rozwiązań do pracy wychowawczo-dydaktycznej,
  • nabycie nowych doświadczeń.


4. PROWADZENIE ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA

W roku szkolnym 2008/2009 oddział przedszkolny został wyposażony w komputer, który wykorzystuję w pracy:

  • korzystałam z programów multimedialnych: płyt CD, filmów edukacyjnych, gier edukacyjnych.
  • prowadziłam zajęcia z dziećmi z wykorzystaniem komputera. Zastosowanie omówionych zasad i konsekwentne ich przestrzeganie w pracy z komputerem nauczyło dzieci planowania swojego działania, sprawiedliwego podziału czasu pracy przy pomocy komputera, systematyczne poznawanie programów operacyjnych.
  • wykorzystywałam dostępne encyklopedie multimedialne, programy i prezentacje multimedialne.


Efekty podjętych działań:

  • Wzbogacanie i podniesienie warsztatu pracy własnej i przedszkola.
  • Dalsze rozwijanie zainteresowań i zdobywanie doświadczeń.
  • Dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami poprzez publikacje scenariuszy


§ 8 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach WDN lub innych zajęć.


1. DZIELENIE SIĘ WIEDZĄ I DOŚWIADCZENIEM Z INNYMI NAUCZYCIELAMI

Wymiana doświadczeń jest niezwykle korzystna dla obu stron i jest niezbędnym elementem pracy nauczyciela. To jeden z lepszych sposobów uczenia się i samokształcenia nauczyciela, znajdowania nowych rozwiązań dydaktyczno-wychowawczych. Działając na korzyść pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej chętnie służyłam swoją pomocą i radą innym nauczycielom:

  • zachęcałam do uczestnictwa w organizowanych przeze mnie uroczystościach, imprezach i zajęciach otwartych;
  • pomagałam w pisaniu scenariuszy zajęć, imprez i prowadzeniu uroczystości szkolnych, jak: Dzień Pluszowego Misia, andrzejki, Dzień Babci i Dziadka, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca;
  • udostępniałam koleżankom opracowane przeze mnie scenariusze imprez, przedstawień, uroczystości i konkursów;
  • pomagałam nauczycielom, służąc posiadanymi pomocami, materiałami do pracy, podkładami muzycznymi itp.;
  • przedstawiłam na radach pedagogicznych sprawozdania z kursów i szkoleń w których uczestniczyłam;
  • przekazywałam informacje o postępach dzieci nauczycielowi klasy pierwszej, dzięki czemu łatwiej mu zdiagnozować grupę;
  • przygotowałam prezentację multimedialną podczas Regionalnego Forum Wymiany Doświadczeń nt „Sześcioletni uczeń”.


Efekty podjętych działań:

  • Zdobywanie nowych doświadczeń i umiejętności podczas dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.
  • Wzbogacanie warsztatu pracy własnej.
  • Podnoszenie jakości pracy oddziału przedszkolnego.
  • Wdrażanie nowych rozwiązań w pracy pedagogicznej.
  • Satysfakcja z ciągłego rozwoju zawodowego.


2. UDZIAŁ W PRZYGOTOWYWANIU I PROWADZENIU RAD SZKOLENIOWYCH

W czasie swojej pracy zawodowej aktywnie uczestniczę w pracach rady pedagogicznej. Biorę czynny udział w dyskusjach na forum rady pedagogicznej, dzielę się swoimi spostrzeżeniami i uwagami nt pracy z dziećmi. W okresie stażu pełniłam funkcję lidera Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli, przygotowałam i przedstawiłam radzie pedagogicznej następujące zagadnienie – rada szkoleniowa: „Indywidualne style uczenia się” – 2013 r.
Jako członek Rady Pedagogicznej:

  • współtworzyłam raporty z wewnętrznej ewaluacji w oddziale przedszkolnym, opracowywałam dokumentację związaną z tym zagadnieniem: projekt, harmonogram, raport, potrzebne ankiety;
  • aktywnie uczestniczyłam w tworzeniu Koncepcji pracy oddziału przedszkolnego i jej ewaluacji;
  • biorę systematycznie udział w pracach zespołu ds. wprowadzania zmian w statucie szkoły.


Efekty podejmowanych działań:

  • przekazanie materiałów i wskazówek nauczycielom;
  • lepsza znajomość zapisów zawartych w dokumentach regulujących funkcjonowanie i organizację szkoły;
  • wypracowywanie dokumentów służących podniesieniu jakości pracy szkoły w zakresie organizacji nauczania.


3. PROWADZENIE ZAJĘĆ OTWARTYCH ORAZ PROWADZENIE PEDAGOGIZACJI

Współpracę z rodzicami uważam za jedno z ważniejszych zadań, pomagające podnosić poziom pracy przedszkola. W każdym roku szkolnym jako wychowawca grupy organizowałam zebrania z rodzicami, które dotyczyły organizacji pracy placówki, a także spraw bieżących oraz informowały rodziców o poziomie gotowości szkolnej ich dzieci(po diagnozie wstępnej, etapowej i końcowej). Rodzice często uczestniczyli w spotkaniach indywidualnych. Miały one głównie na celu pedagogizację rodziców oraz pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych. Zachęcałam również rodziców do udziału w organizowanych spotkaniach ze specjalistami. Możliwość współuczestniczenia rodziców w działalności placówki przynosi bardzo pozytywne efekty. Zajęcia otwarte to sposób indywidualnego zbliżania rodziców do problemów dydaktycznych i wychowawczych w oddziale przedszkolnym. Aktywnemu włączaniu się rodziców do zajęć sprzyjały następujące zajęcia:

  • „Zabawy z jesienią” – 05.11.2009 r.
  • „Deszczowo – jesienne zabawy z mową” – 28.10.2010 r.
  • „W świecie baśni” – 18.11.2011 r.
  • „W krainie zabawek” – 18.05.2011 r.
  • „Przyjęcie urodzinowe” – 26.04.2012 r.
  • „Przy wigilijnym stole” – 21.12.2012 r.
  • „Przedszkolne łamigłówki dla sprawnej rączki i mądrej główki” – 14.05.2013r.

Podczas spotkań z rodzicami zapoznawałam ich z podstawą programową wychowania przedszkolnego, koncepcją pracy oddziału przedszkolnego, procedurą przyprowadzania i odbierania dzieci, planem działań wychowawczych, planem współpracy z rodzicami, kalendarzem roku szkolnego, ramowym rozkładem dnia i tygodniowym rozkładem zajęć. Aktywnie prowadziłam pedagogizację:

  • „Doskonalenie słuchu fonetycznego” – 30.11.2010 r.
  • „Rozwój i doskonalenie sprawności manualnej” – 06.09.2011 r.
  • „Jak pomóc dzieciom leworęcznym w przygotowaniu do pisania?” – 15.11.2011 r.
  • „Dojrzałość szkolna dziecka” – 21.03.2012 r.
  • „Głośne czytanie – czyli po co czytać dziecku książki?” – 07.09.2012 r.
  • „Gotowość szkolna – pomyślny start dziecka sześcioletniego w nowej rzeczywistości szkolnej” – prezentacja multimedialna – 29.10.2012 r.
  • spotkanie związane z przyjmowaniem dzieci 6-letnich do klasy pierwszej „Mam 6 lat – chcę poznawać świat” – 19.04.2013 r.

Wychodząc naprzeciw potrzebom rodziców, opracowałam w formie broszur następujące informatory dla rodziców:

  • w ramach programu adaptacyjnego dla dzieci 5-letnich „Lubię przedszkole – kilka rad dla rodziców”,
  • „Jak motywować dziecko do nauki?”
  • „Leworęczne dziecko w przedszkolnej zerówce”
  • „Mowa dziecka 6-letniego”,
  • „Dojrzałość szkolna”.
  • Efekty podejmowanych działań:
  • aktywny udział rodziców w życiu grupy, szkoły,
  • systematyczne kontakty rodziców z nauczycielem,
  • zdiagnozowanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów oraz podjęcie skutecznych środków zaradczych
  • podzielenie się doświadczeniami i wiedzą z rodzicami.


§ 8 ust. 2 pkt. 4 a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą.


1. OPRACOWANIE I WDROŻENIE WŁASNEGO PROGRAMU ADAPTACYJNEGO „LUBIĘ PRZEDSZKOLE”

Program został przyjęty zgodnie z obowiązującymi procedurami: pozytywnie zaopiniowany przez nauczyciela mianowanego, uzyskał akceptację Rady Pedagogicznej i decyzją dyrektora dopuszczony do realizacji.

Program adaptacyjny „LUBIĘ PRZEDSZKOLE” został napisany z myślą o dzieciach 5-letnich, aby zminimalizować ich negatywne przeżycia związane z przekroczeniem progu szkoły i co za tym idzie z trudnościami rozstawania się z najbliższymi. Treści powyższego programu są zgodne z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego i dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w tym wieku. Program ten oprócz celów głównych i szczegółowych zawiera metody pracy, formy realizacji, procedury osiągania celów oraz scenariusze spotkań adaptacyjnych. Opracowane zajęcia posiadają cele i oczekiwane rezultaty.  Program adaptacyjny zakłada tworzenie dzieciom odpowiednich warunków do łatwej adaptacji, zaspokojenie poczucia bezpieczeństwa oraz eliminowanie stresu adaptacyjnego.
 
Efekty podjętych działań:

  • zmniejszenie u dzieci trudnych napięć emocjonalnych w pierwszych kontaktach z oddziałem przedszkolnym
  • nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel - dziecko, nauczyciel - rodzic
  • motywowanie rodziców do zapewnienia optymalnych warunków do łatwej adaptacji
  • integracja rodziców ze szkołą w celu ułatwienia lepszej współpracy
  • zapoznanie rodziców z bazą szkoły, oddziału przedszkolnego i z jego organizacją


2. OPRACOWANIE I WDROŻENIE PROGRAMU PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ

Program profilaktyki logopedycznej dla oddziału przedszkolnego jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Program poprzez swój cel główny: „Stymulowanie rozwoju mowy” ukierunkowany jest na wspomaganie dzieci w rozwoju społecznym.  Formy i metody pracy zaplanowane w związku z realizacją programu sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi dzieci 5-, 6-letnich, stwarzają szerokie możliwości tworzeniu sytuacji sprzyjających spontanicznemu wypowiadaniu się, zachęcaniu dziecka do udziału w rozmowie kierowanej, tematycznej, wzbogacaniu słownictwa. Program odgrywa rolę w procesie przezwyciężania trudności artykulacyjnych, polepszenia funkcjonowania społecznego wychowanka, zdobywania nowych doświadczeń werbalnych.

Przewidywane efekty podjętych działań:

  • ukształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej.
  • stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
  • udoskonalenie wymowy już ukształtowanej.


§ 8 ust. 2 pkt. 4 c
Poszerzenie zakresu działań przedszkola, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.


1. UCZESTNICZENIE W RÓŻNYCH FORMACH KULTURY
 
W okresie stażu zaplanowałam i zorganizowałam wiele wycieczek i wyjazdów:

  • przedstawienie „Dzieci z Bullerbyn” Teatr Impresaryjny we Włocławku – 13.10.2010 r.
  • wystawienie przedstawienia „Spotkanie z jesienią” – 19.11.2010 r.
  • wyjazd do „Multikina” oraz zabawy w sali zabaw „Kubuś” – 25.01.2011 r.
  • pokaz cyrku „Szok” – 12.05.2011 r.
  • przedstawienie „Andersen, podróż do samego siebie” Teatr Impresaryjny we Włocławku oraz zwiedzanie muzeum „Ziemi Kujawskiej” – 05.10.2011 r.
  • przedstawienie „Ludwiczek” Teatr Impresaryjny we Włocławku – 29.03.2012 r.
  • przedstawienie „Nie płacz koziołku” Radziejowski Dom Kultury – 21.05.2012 r.
  • impreza informacyjno-integracyjna „W trzy godziny dookoła świata” – 09.10.2012 r.
  • wyjazd do „Multikina” oraz zwiedzanie Muzeum Etnograficznego – 24.10. 2012 r.
  • przedstawienie „Królewna Śnieżka” – Teatr Dramatyczny im. J. Szaniewskiego w Płocku – 05.03.2013 r.
  • pokaz eksperymentów fizycznych „Otwórz głowę, włącz myślenie”
  • audycja muzyczna „Porządki w muzycznym ogródku” – 23.04.2013 r.


Efekty podejmowanych działań:

  • realizacja niektórych treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
  • wzbogacenie wiedzy dzieci na temat teatru i kina;
  • nauka kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.


2. ORGANIZOWANIE WYCIECZEK TURYSTYCZNO-KRAJOZNAWCZYCH

Przed rozpoczęciem stażu zorganizowałam:

  • wycieczkę do Ciechocinka (Rancho pod Olszyną) – 05.06.2009 r.
  • wycieczkę do Torunia (Planetarium „Cudowna podróż”, zwiedzanie Starówki) – 24.06.2010 r.
  • W okresie stażu:
  • wycieczkę do Kruszwicy (Mysia Wieża, rejs „Rusałką”, Nadgoplański Park Tysiąclecia) – 09.06.2011 r.
  • wycieczkę do Solca Kujawskiego (Jura Park) – 12.06.2012 r.
  • wycieczkę do Grudziądza (MEGAPARK) – 15.05.2013 r.


Efekty podejmowanych działań:

  • rozbudzenie przywiązania do rodzinnej miejscowości i regionu,
  • poznanie prahistorii, przyrody;
  • lepsze przyswajanie wiadomości poprzez wycieczki;
  • kultywowanie tradycji i zwyczajów ludowych.


3. UDZIAŁ W PROGRAMACH EDUKACYJNYCH PROPONOWANYCH PRZEZ INNE JEDNOSTKI OŚWIATOWE.

W okresie stażu realizowałam:

  • program „Żyj kolorowo i bajecznie, ale zdrowo i bezpiecznie” Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy – 2010/2011 r.
  • program przedszkolnej edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas” Państwowej Inspekcji Sanitarnej – 2012/2013 r.
  • prowadziłam akcję czytelniczą „Świerszczykowy Klub Pożeraczy Liter” – 2012/2013 r.
  • Efekty podejmowanych działań:
  • przygotowanie dzieci do zachowań, które nie zagrażają zdrowiu i bezpieczeństwu
  • zachęcanie do czytelnictwa.


4. ORGANIZACJA UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH.

W okresie stażu aktywnie uczestniczyłam w przygotowaniu i organizacji różnych uroczystości na terenie szkoły. Przede wszystkim opracowałam scenariusze występów dzieci, współpracowałam z koleżankami z klas I-III w zakresie organizacji i prowadzenia imprez, spotkań i uroczystości na terenie placówki. Przykłady organizacji uroczystości przedszkolnych:

  • Sprzątanie Świata
  • Dzień Pluszowego Misia
  • dyskoteka andrzejkowa
  • bal karnawałowy
  • Dzień Babci i Dziadka
  • powitanie wiosny – Dzień Samorządności
  • kiermasz kartek wielkanocnych
  • stół wielkanocny
  • Dzień Matki i Ojca


Efekty podejmowanych działań:

  • tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym,
  • podtrzymywanie i pielęgnowanie tradycji,
  • integracja środowiska rodzinnego,
  • stwarzanie możliwości prezentacji umiejętności i zdolności dzieci, zdobywania przez nich nowych doświadczeń, pokonywania nieśmiałości.


§ 8 ust. 2 pkt. 4 e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.

1. WSPÓŁPRACA Z PORADNIĄ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNĄ.

W okresie stażu współpracowałam z PPP. Przekazywałam pracownikom poradni spostrzeżenia poczynione w wyniku obserwacji pedagogicznej dzieci w różnych momentach ich działalności zabawowej, twórczej, zajęciowej. Pozwoliło to na określenie potrzeb dziecka, dało możliwość podjęcia działań wspomagających rozwój dziecka.

2. WSPÓŁPRACA Z:

a) Współpraca z pracownikami komendy policji
Celem podjęcia współpracy z pracownikami komendy policji było:

  • poznawanie znaczenia pracy policjanta.
  • poznawanie zakresu zadań wykonywanych przez policjanta.
  • poznawanie zasad ruchu drogowego, w szczególności – ruchu pieszego.
  • poznanie pracy psa policyjnego.


b) Współpraca z pracownikami straży pożarnej.
Celem podjęcia współpracy z pracownikami straży pożarnej było:

  • poznawanie znaczenia pracy strażaka
  • poznawanie zakresu zadań wykonywanych przez strażaka


c) Współpraca z biblioteką
Celem podjęcia współpracy z biblioteką było:

  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci.
  • poznanie zasad funkcjonowania biblioteki
  • udział w konkursach organizowanych przez bibliotekę
  • zwiedzanie wystaw zorganizowanych w bibliotece.


d) Współpraca z samorządem
Celem podjęcia współpracy z samorządem było:

  • udział w projekcie „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkół na terenie powiatu radziejowskiego”
  • udział w projekcie „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III”
  • realizacja zadania publicznego pn. „Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację dzieci w edukacji szkolnej”



3. OPIEKA NAD PRAKTYKANTAMI

W okresie stażu pełniłam funkcję opiekuna praktyki pani Sylwii Paprockiej. Wykonywałam wszystkie powierzone mi zadania związane z tą funkcją:
- prowadziłam zajęcia w obecności studentki
- obserwowałam zajęcia prowadzone przez studentkę
- omawiałam zajęcia prowadzone przez praktykantkę
- konsultowałam konspekty.

§ 8 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki pracy w przedszkolu.


W pracy nauczyciela ważne jest, by umiejętnie rozpoznawać i rozwiązywać problemy edukacyjne, wychowawcze lub inne, które dostrzegamy w grupie wychowanków. W związku z powyższym uważnie obserwowałam i systematycznie prowadząc kary obserwacji dziecka – określałam potrzeby dziecka. Na podstawie obserwacji opracowałam opis i analizę dwóch problemów:

  • opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązywania problemu dziecka agresywnego
  • opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązywania problemu dziecka z problemami emocjonalnymi (nieśmiałe)

Wprowadziłam propozycje rozwiązań i zastosowałam środki zaradcze.

Efekty podjętych działań:

  • Rozwijanie umiejętności dostrzegania, określania, wprowadzania rozwiązań i środków zaradczych .
  • Pozyskanie do współpracy rodziców dziecka – wspólne wypracowanie i realizowanie założeń pomocy dziecku.
  • Satysfakcja z pozytywnych efektów podejmowanych działań.


Czego nie udało mi się zrealizować?

  • Nie zdążyłam zrealizować programu profilaktyki logopedycznej jednak stanie się to dla mnie priorytetem w następnym roku pracy.

 


III AUTOREFLEKSJA


Okres stażu przysporzył mi wielu osobistych i zawodowych osiągnięć oraz sukcesów w zakresie budowania relacji między dziećmi, nauczycielami i rodzicami. Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela dyplomowanego stała się dla mnie wyzwaniem, a jednocześnie okazją do zweryfikowania opinii, jakim jestem pedagogiem i wychowawcą.

Udało mi się zrealizować założone w planie rozwoju zawodowego zadania, dzięki którym poszerzyłam swoją wiedzę i umiejętności pedagogiczne. Wykonywane przeze mnie zadania wynikające z wymogów rozporządzenia MEN stały się dla mnie inspiracją dla nowych pomysłów i koncepcji, które zamierzam realizować w dalszej pracy pedagogicznej.

Zawód nauczyciela wymaga nieustannego weryfikowania własnych dokonań zawodowych i metod pracy. W swojej pracy wychowawczo – opiekuńczo-dydaktycznej stosowałam te metody i formy pracy, które umożliwiają wszechstronny rozwój małego człowieka. Dziecko traktuję podmiotowo, doceniam jego wkład pracy, zaangażowanie, pomysłowość, doceniam indywidualność i staram się zrozumieć jego potrzeby. Jestem otwarta na innowacje dydaktyczne i metodyczne. Posiadam umiejętności stosowania technologii komputerowej, potrafię korzystać z zasobów Internetu. Umiem dzielić się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniami.

Zakończenie stażu nie oznacza końca działań. Zamierzam nadal doskonalić swoje umiejętności i podnosić jakość pracy. Plany na przyszłość to przede wszystkim kontynuowanie rozpoczętych zadań, wdrażanie nowych przedsięwzięć, udział w akcjach charytatywnych oraz zdobycie dodatkowych kwalifikacji.

W toku realizacji planu rozwoju zawodowego potwierdziły się moje mocne i słabe strony mojej osobowości i predyspozycji zawodowych. Uważam, że moją mocną stroną jest aktywność zawodowa, ciągłe poszukiwanie nowych i atrakcyjnych rozwiązań pedagogicznych, wiedza na temat pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz wdrażanie zdobytych umiejętności.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi