Pomysły na zabawy zręcznościowe dla dzieci

Pomysły na zabawy zręcznościowe dla dzieci
Drukuj Skomentuj

Twoje dziecko jest w ciągłym ruchu, uwielbia zabawy na świeżym powietrzu i jest zafascynowane urządzeniami technicznymi? To oznacza, że ma rowziniętą inteligencję kinestetyczną. Warto wiedzieć w jaki sposób wspierać jego rozwój i ukierunkować zainteresowania.

Każdy ma własny model uczenia się, przyswajania wiadomości oraz pracy. Droga do sukcesu zależy od akceptacji potrzeb i możliwości oraz umiejętnego wykorzystania naszego potencjału w poszczególnych okresach rozwojowych. Wielu naukowców podkreśla, że już małe dzieci postrzegają rzeczywistość w różnorodny sposób, a poziom ich inteligencji nie jest przesądzony w dniu ich urodzenia. To, w jakim stopniu umiejętności malucha się rozwiną, zależy w dużej mierze od środowiska, w którym się wychowuje. Możemy więc mówić o inteligencji lingwistycznej, logicznej, muzycznej, przestrzennej, kinestetycznej, interpersonalnej, interpersonalnej oraz naturalistycznej.

 

Każda osoba posiada wszystkie rodzaje inteligencji, które są ze sobą powiązane. Określone predyspozycje można rozwijać poprzez różnorodne ćwiczenia i zabawy.

 

Inteligencja kinestetyczna dziecka

 

Sukces dziecka jest uzależniony od rozwoju intelektualnego oraz ruchowego. Jednak to głównie ogólna sprawność ma wpływ na emocje i psychikę. Kondycja fizyczna doskonali wytrzymałość i koncentrację. Szczególnie hałas i stres, który potęgują pierwsze chwile w szkole, powinien zostać zniwelowany zabawami i ćwiczeniami ruchowo-relaksacyjnymi. Mają one charakter integracyjny i sprzyjają otwartości oraz uczeniu się przez zmysły. Inteligencję kinestetyczną możemy rozwijać u dzieci, wykorzystując ich naturalną potrzebę ruchu.

 

Jak rozpoznać, czy nasze dziecko obdarzone jest inteligencją ruchową? Przede wszystkim maluchy uwielbiają sport i taniec, a także chętnie wykonują prace artystyczne. Dzieci lubią posługiwać się mową ciała, wykorzystują gestykulację - stąd ich zainteresowanie takimi formami teatralnymi jak inscenizacja albo pantomima. Mają także doskonałe wyczucie rytmu oraz świetną orientację przestrzenną. Dziecko mające zdolności kinestetyczne najlepiej się czuje podczas zabaw grupowych wymagających przemieszczania się oraz ruchu i naśladowania.

 

Rozwijanie inteligencji kinestetycznej następuje poprzez aktywność, zatem rodzice powinni zachęcać, inspirować i dawać dobry przykład dla takich zachowań. Potencjał i zdolności dzieci powinny być ukierunkowywane, co ma znaczenie dla ich przyszłej edukacji. W jakich dziedzinach sprawdzają się osoby z rozwiniętą inteligencją kinestetyczną? Jest ona najczęściej spotykana u aktorów, sportowców, chirurgów, wynalazców, tancerzy, kierowców rajdowych. Dzieci uzdolnione kinestetycznie radzą sobie najlepiej, przyswajając informacje w sposób np. dźwiękowy czy dotykowy.

 

Opiekunowie powinni zadbać, aby maluchy odgrywały scenki dramowe i pantomimiczne, uprawiały sporty, chodziły na taniec oraz zajęcia artystyczne. Jednak pamiętajmy, aby zajęcia ruchowe były dla dziecka przyjemnością i nie zamieniły się w twardo egzekwowany obowiązek. Dlatego na dobry początek warto zacząć od zabaw, które można włączyć w codzienny tok zajęć w przedszkolu i w domu. Prezentujemy pomysły na zabawy dla dzieci: integrujące grupę, naśladowcze, manualne, zręcznościowe oraz teatralne.

 

Zabawy integrujące grupę

 

  • Pacynka i powitanie – osoba prowadząca zabawę podchodzi kolejno do każdego dziecka i prosi o przywitanie się z pacynką oraz przedstawienie.
  • Bieg po ósemce – uczestnicy zabawy poruszają się truchtem po narysowanej (lub wykonanej ze sznurka) ósemce.
  • Ruch i stany emocjonalne – zabawy przez naśladowanie, np. zwierząt, zawodów.
  • Zdobywamy szczyty – naśladowanie wspinaczki poprzez ruchy ramion i dłoni.
  • Tańce integracyjne - rodzic lub nauczyciel pokazuje elementy tańców ludowych, a dziecko naśladuje ruchy w miarę swoich możliwości.
  • Pływający agrest - dzieci zbierają się wokół dużego naczynia z wodą i bez użycia rąk próbują schwytać pływający agrest (zamiast tego owocu można użyć innych, np. winogron lub śliwek).
  • Wspólny taniec – grupa bawi się w Indian i tańczy wspólny wesoły taniec.
  • Zabawne minki – uczestnicy stoją w kole. Każdy prezentuje zabawną minę. Sąsiad do swojej miny dodaje poprzednią itd.
  • Kosz z owocami – osoba prowadząca bierze wiklinowy kosz i mówi: „Wkładam do kosza jabłko” i podaje dalej. Sąsiad mówi: „Dołożę gruszkę i teraz leży w koszyku jabłko i gruszka”. Nazwy owoców mogą się powtarzać.
  • Zabawa z piłką - opiekun rzuca piłkę do uczestnika zabawy, wymieniają skojarzenia np. związane z jesienią. Zadaniem dziecka jest podanie nazwy pory roku.

 

Proponowane zabawy integracyjne sprawdzą się nie tylko w przedszkolu, ale także w rodzinnym gronie czy podczas przyjęcia, na którym nie wszystkie maluchy się znają. To świetny sposób na przełamanie pierwszych lodów.

 

Zabawy naśladowcze

 

  • Ożywianie obrazków - do tej zabawy potrzebne będą zdjęcia przedstawiające wykonywanie różnych czynności. Zadaniem dziecka, będzie odtworzenie ich na żywo.
  • Przeskakujemy kałuże - rodzice układają na podłodze tor przeszkód, które maluch musi ominąć.
  • Odlatujące ptaki - dzieci naśladują odlot ptaków, zabawę można dowolnie rozwijać, np. w naśladowanie głosów ptaków czy ich sposobu poruszania się.

 

Zabawy manualne

 

  • Zabawa z gazetą - do jej przeprowadzenia wystarczą stare wydania gazet i kosz na śmieci. Zabawa polega na zgniataniu gazet w kulkę i celowanie nimi do kosza.
  • Malowanie dłońmi - potrzebny do tego będzie duży arkusz papieru i farby. Maluchy będą mogły odbijać wzory dłoni na kartce, czy tworzyć obrazy, gdzie zamiast pędzli użyją palców.
  • Plastelina, glina, masa solna - można jej użyć do formowania kuleczek, które następnie dzieci będą dowolnie ugniatać i wałkować, oraz tworzenia ludzików czy zwierzątek.
  • Origami - precyzyjne składanie papieru może okazać się wciągające nie tylko dla dzieci, ale także dla rodziców.
  • Twórcze pomysły - uczestnicy otrzymują papierową rurkę (np. po ręczniku papierowym). Zadanie polega na oryginalnym wykorzystaniu rurki tekturowej przy użyciu dodatkowych materiałów artystycznych (np. bibuły, papieru kolorowego, kredek).
  • Tworzenie makiety - na zajęciach albo w domu dzieci odtwarzają swoją drogę do przedszkola. Używają do tego różnej wielkości pudełek, plasteliny, słomek, kolorowego papieru czy materiałów przyrodniczych.

 

Zabawy zręcznościowe

 

  • Ćwiczenia ruchowe - chodzenie po narysowanej linii, z zasłoniętymi oczami lub tyłem.
  • Chwytanie niewielkich przedmiotów - podczas tej zabawy sprawdzą się woreczki wypełnione ziarnami fasoli lub grochu. Zadaniem dziecka jest ich chwytanie - nie tylko za pomocą rąk, ale też stóp, itp.
  • Zabawa z szarfą (wstążką) - dzieci tworzą układy taneczne do muzyki, przechodzą i przeskakują przez szarfę, wirują nią w powietrzu.
  • Zabawy na świeżym powietrzu - gra w ringo, rzucanie do siebie piłką, kręgle.

 

Zabawy teatralne

 

  • Bajka i lustro - podczas słuchania bajki dziecko siedzi przed lustrem i za pomocą mimiki przedstawia nastrój czytanej historii.
  • Własne zakończenie - po wysłuchaniu bajki, dziecko wymyśla dla niej własne zakończenie.
  • Pogodynka - w zależności od pory roku maluchy wcielają się w rolę osoby, zapowiadającej jesienną, zimową, wiosenną lub letnią prognozę pogody. Prognozę można zaprezentować w formie np. w formia pantomimy czy teatrzyku kukiełkowego.

 

Bliżej Przedszkola nr 9/wrzesień 2013/Beata Bielska

 

Źródło: www.blizejprzedszkola.pl

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi