Scenariusz - Czy znamy te bajki i baśnie

SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO PRZEPROWADZONEGO W GRUPIE DZIECI 5 - LETNICH
Cele ogólne:
- Utrwalanie wiedzy na temat różnych baśni.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych.
- Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
Cele operacyjne:
1. Właściwie przyporządkowuje atrybuty do postaci.
2. Podaje tytuł bajki z której pochodzi ilustracja.
3. Układa obrazek z części.
4. Wykonuje układ taneczny według wskazówek nauczyciela.
5. Odtwarza rytm według kodu ruchowego.
Metody wg. Kwiatkowskiej:
o czynne:
- zadań stawianych do wykonania
- kierowana aktywnością
o słowne:
- objaśnienia
- rozmowa
- list
- instrukcje
o oglądowe:
- pokaz
- ilustracje
- utwory muzyczne
Formy pracy:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
ilustracje o tematyce bajkowej, list od wróżki, pocięte obrazki bajkowe, pudełko kolorowe, utwory muzyczne, tamburyno, bębenek, tarka, podkładki, pompony, małe ilustracje księżniczek i rycerzy, patyczki, cyferki, spinacze.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie do zajęć piosenką ,,Witajcie W naszej bajce.”
2. Zabawa ,,Rekwizyty"- wylosowywanie przez chętne dzieci z pudełka ilustracji przedmiotów, postaci- nazywanie ich, odgadywanie tytułu bajki, dopasowywanie ilustracji do odpowiedniej bajki.
- pantofelek, różdżka, - ,,Kopciuszek"
- lusterko, jabłko- ,,Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków"
- chatka z piernika, Baba Jaga - ,,Jaś i Małgosia"
Następnie dzieci siadają w parach, otrzymują ilustracje z bajek i przedmioty do nich pasujące. Mają za zadanie dobrać je w pary (dzieci zdolne otrzymują 2 komplety więcej). Wyjaśniają co oznacza dany rekwizyt w bajce.
3. Zabawa z piosenką ,,Krzyżowaniec”.
4. Układanie rytmów. Nauczyciel wyjaśnia, że księżniczce odpowiada klaśnięcie w dłonie, rycerzowi tupnięcie nogą, natomiast patyczkowi uderzenie dłońmi w uda. Prosi dzieci o odtworzenie zaprezentowanego przez n-la rytmu za pomocą ilustracji i patyczków, według zapamiętanej kolejności. Następnie rozszerzamy ilość proponowanych rytmów.
5. „Czerwony Kapturek, Babcia i Wilk” – zabawa ruchowa.
Dzieci stoją w rozsypce. Kiedy usłyszą dźwięk tamburyna zamieniają się w beztroskiego Czerwonego Kapturka, który podskakując idzie do domku babci. Gdy usłyszą dźwięk bębenka zamieniają się w babcię, która spaceruje po swoim domku. Na dźwięk tarki wcielają się w wilka, który skrada się cichutko do domku babci.
6. Układanie w parach pociętych obrazków o tematyce bajkowej w całość. Dzieci podają tytuł bajki, baśni jaką przedstawia ułożony obrazek. Zdolne dzieci przeliczają ilość elementów układanki i zaznaczają spinaczem odpowiednią liczbę.
7. Układ taneczny z pomponami do piosenki ,,Mama Mia” zespołu Abba.
8. Wyciszenie z piosenką ,,Budujemy ciszę.”
9. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach, rozdanie medali.
Opracowała:
Mariola Kotlicka