Scenariusz zajęć Mali strażnicy przyrody

Scenariusz zajęć dla przedszkolaków
porusza tematy związane z naturą oraz szanowaniem środowiska
Szczególnie może przydać się w okresie wiosenny
20.03 - pierwszy Dzień Wiosny
22.04 - Dzień Ziemi
Dbajmy o las
Cele ogólne:
- uświadomienie konieczności dbania o lasy,
- rozwijanie mowy.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- rozpoznaje pozytywne i negatywne zachowania wobec przyrody,
- rytmizuje podany tekst.
Metody pracy:
- słowna - rozmowa,
- oglądowa – pokaz,
- obserwacja, c
- zynna – zadania stawiane dzieciom do wykonania;
Środki dydaktyczne:
wiersz E. Chilińskiej-Karpowicz Wieje wietrzyk, fragment wiersza J. Kasperkowiak Mali strażnicy przyrody, teatrzyk Kłopoty leśnego krasnala, sylwety do teatrzyku, obrazki przedstawiające: las zadbany i zdewastowany, leśne rośliny i zwierzęta, las wiosną, nagranie muzyki, gazety, bębenek, duży arkusz papieru w kształcie drzewa, hasło z liter, elementy drzewa z kolorowego kartonu, kosze na śmieci, zdjęcia drzew liściastych i iglastych, obrazki liści, klej, tablica demonstracyjna dla nauczyciela
Przebieg zajęć
I
1. Oglądanie obrazków
- przedstawiających prawidłowe i nieprawidłowe zachowania dzieci w lesie.
- Opowiadanie, co się na nich dzieje.
- Określanie, czy dzieci zachowują się właściwie i jak wyglądał las po ich pobycie.
- Odpowiadanie na pytanie: Co należy zrobić, o czym należy pamiętać, aby nie szkodzić środowisku?
- Kolorowanie rysunków dzieci.
2. Oglądanie zdjęć wybranych drzew iglastych i liściastych;
- nazywanie ich, porównywanie wyglądu; zwrócenie uwagi na różnice w wyglądzie liści.
- Rozpoznawanie liści; przypinanie ich pod zdjęciem właściwego drzewa (np.: kasztanowca, wierzby, klonu, sosny, dębu).
3.Ćwiczenia poranne – zestaw XXIX.
- Zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał Dzieci w lesie. Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Pierwsza grupa – drzewa, stoi w rozsypce, druga – dzieci, porusza się swobodnie między drzewami. Na uderzenie w bębenek dzieci jak najszybciej przykucają za najbliższym drzewem. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Rzucamy szyszkami. Dzieci spacerują po lesie, co pewien czas podnoszą szyszkę i rzucają nią z dużym zamachem jak najdalej.
- Zabawa z elementem czworakowania Przedzieramy się przez leśne zarośla. Dzieci poruszają się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas prostują się i maszerują do przodu.
- Zabawa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni Toczymy zwalony pień. Dzieci dobierają się parami. Pierwsze dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drzewa – leży na podłodze, drugie delikatnie turla pień w różnych kierunkach z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili następuje zmiana ról.
- Ćwiczenia ramion i tułowia Piłujemy drzewo. Dzieci stoją w parach, twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu i do tyłu z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia – naśladują piłowanie drzewa.
- Ćwiczenie uspokajające Wracamy z lasu. Dzieci maszerują parami po obwodzie koła za wybraną parą. Co jakiś czas następuje zmiana prowadzących i kierunków.
II
1. Teatrzyk sylwet na podstawie utworu Kłopoty leśnego krasnala.
- Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest las?
- Dzieci podają swoje skojarzenia ze słowem las. Nauczyciel zapisuje je na dużym arkuszu papieru w kształcie drzewa, wokół hasła: Las to... ułożonego z liter (przyklejonego i odczytanego wspólnie z dziećmi)
.
2. Rozwiązywanie zagadki.
Ma koronę, choć królem nie jest.
Pięknie szumi, gdy wiatr wieje.
W lecie chłodzi cię przyjemnie,
zimą stoi nagie, ale nadal piękne.
(drzewo)
- 1
- 2
- 3
- 4
- Następna strona