Dzień Marchewki - scenariusz zajęć dydaktycznych

Dzień Marchewki.
Cel:
słuchanie wiersza J. Brzechwy „Marchewka”, poznanie bogactwa witamin zawartych w marchewce, rozpoznawanie marchewki zmysłami: smak, dotyk; poznanie historii marchewki, rozwiązywanie zagadek, czytanie globalne: marchew, burak, sałata, pomidor.
Pomoce:
dekoracja sali, sylwety marchewki, marchewka i inne warzywa, opaski na głowę, napis Dzień Marchewki, sylwety warzyw: marchewka, pomidor, kalarepa, kartofel, burak, rzepka, pietruszka, kalafior, zupa, sałatka, wyrazy: marchew, burak, sałata, pomidor, kreda, kratkowane kartki, kredki, przetwory z marchwi: sałata w słoiku, suszona marchew, sok z marchwi, CD Moje 6 lat – cz 2.
1. Powitanie dzieci – dzieci rytmicznie wypowiadają swoje imię, zgodnie z narzuconym rytmem, wyklaskiwanym przez wszystkich.
2. „Lekcja ciszy” wg metody Montesorii – dzieci po narysowanym okręgu przenoszą na otwartej dłoni marchewkę, tak aby nie upadła.
3. Słuchanie wiersza z jednoczesnym ilustrowaniem warzyw występujących:
„Marchewka” Brzechwa Jan
Dawno temu, choć nikt o tym nie wie,
Marchewka rosła na drzewie,
A że tak wysoko rosła -
Była okropnie wyniosła.
O kapuście mówiła "kapucha",
Z brukwi się wyśmiewała, że jest tłustobrzucha,
A jak się wyrażała o rzepie,
Nawet nie wspominać lepiej.
Pomidor nazywała czerwoną naroślą,
Sałatę - jarzyną oślą,
Ziemniak - ślepiem wyłupiastym,
A koper, po prostu, chwastem.
"Ja - mówiła marchewka - ja to jestem taka,
Że jeśli tylko zechcę, zakasuję ptaka,
Rosnę w górze, na drzewie, lecz jak będzie trzeba,
Pofrunę nawet do nieba!
Ja jestem nadzwyczajna, w smaku niebywała,
Jam owoc nad owoce, ze mną nie przelewki!"
Tak mówiła marchewka - głupia samochwała.
Dlatego właśnie dzieci nie lubią marchewki.
Podpisywanie obrazków: marchew, burak, sałata, pomidor. Próba odpowiedzi na pytanie: “Skąd się wzięła marchewka”? Marchewka przywędrowała do Polski najprawdopodobniej z Chin. Jej poprzedniczki miały kolor: czerwony, fioletowy lub różowy, omszone liście i nieciekawy smak. Obecnie znana nam odmiana marchewki powstała w Holandii, a stamtąd przywędrowała do Polski.
Na prośbę nauczyciela dzieci czytają (z tablicy) jakich witamin dostarcza marchewka. Następnie zastanawiają się która część rośliny jest jadalna (podziemna, nadziemna). Poprawnie nazywają wszystkie części rośliny – liście, łodyga, owoc, korzeń.
4. „Urodziny Marchewki” – zabawa ruchowa do piosenki z wykorzystaniem chusty animacyjnej – wyznaczenie dzieciom jakim są warzywem, kiedy usłyszą warzywo w piosence muszą biegnąć dookoła chusty.
5. Ćwiczenia w określaniu wielkości – marchew, marcheweczka. Dzieci wybierają z miski marchewki różnej wielkości; na oko porównują ich wielkość; stosują pojęcia: duże, małe, mniejsze, większe, takie samo, największe, najmniejsze. Układają kilka wybranych przez nauczyciela marchewek według ich wielkości – rosnąco, potem malejąco.
6. Wyjaśnienie, dlaczego przechowujemy marchewkę w całości lub w postaci przetworów; podawanie przykładów, w jakiej postaci można przechować marchew (surową, susz, mrożonki, w słoikach), wymyślanie przez dzieci potraw, do których przygotowania można wykorzystać marchew – zapisywanie przez nauczyciela propozycji dzieci.
7. „Marchewkowy instrument” – dzieci podzielone sa na dwie drużyny – pierwsza drużyna do melodii maszeruje, kolejna drużyna do innej melodii wystukuje rytm na marchewkach. Zmiana ról.