Mój robot - scenariusz zajęć z edukacji technicznej dla dzieci 6-letnich

Temat: „Robot” - rozmowa inspirowana wierszem A. Łakomiak, rozbudzanie zainteresowań technicznych dzieci poprzez zapoznanie z różnymi rodzajami robotów i ich przeznaczaniem.
„Poruszamy się jak roboty” - zabawa ruchowo-naśladowcza. „Mój robot” - prace konstrukcyjne, rozwijanie zadatków technicznych, omówienie efektów pracy, zabawy twórcze i wystawa prac.
Cel główny:
- pobudzanie aktywności poznawczej,
- rozwijanie zainteresowań kodowaniem, programowaniem i robotyką,
- zapoznanie z różnymi rodzajami robotów i ich zastosowaniem,
- rozwijanie wyobraźni, kreatywności i inwencji twórczej,
- doskonalenie zdolności manualnych
Cele operacyjne - dziecko:
- z uwagą słucha opowiadania nauczyciela,
- jest zainteresowane nowymi technologiami.
- rozumie, co to znaczy zakodować/odkodować wiadomość,
- wie, w jaki sposób roboty służą człowiekowi,
- wykonuje improwizację ruchową do muzyki elektronicznej
- próbuje naśladować mechaniczne ruchy robota,
- chętnie podejmuje się działalności plastycznej, odczuwa radość z tworzenia,
- wykonuje zadanie zgodnie z instrukcją, zadaje pytania w sytuacji braku pewności rozumienia,
- samodzielnie majsterkuje przy użyciu prostych narzędzi i przyborów,
- zwraca uwagę na bezpieczeństwo swoje i innych,
- organizuje swoje stanowisko/porządkuje po skończonej pracy
- uczestniczy w zabawach parateatralnych
Formy:
• praca z całą grupą
• praca indywidualna
Metody:
• słowne (opowiadanie, kierowane do dziecka pytania),
• pokazowa (prezentacja multimedialna),
• aktywizujące (inscenizacja, „burza mózgów”)
• ekspresji ruchowej,
• praktycznego działania (zadania do wykonania),
Środki dydaktyczne: „wytłuszczono” w tekście
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Zebranie na dywanie - „wyciszanka” do zajęć:
Miłe przedszkolaki, ogłaszam zebranie,
gdy doliczę do dziesięciu,
wszyscy siedzą na dywanie.
1, 2, 3…
2. N rozdaje dzieciom wizytówki z QR kodem, które zostają odczytane przy pomocy czytnika QR kodów (aplikacja w smartfonie), a następnie każde dziecko przykleja sobie QR kod ze swoim imieniem do ubrania.
3. Opowiadanie N:
QR oznacza „szybką odpowiedź”, kod został wymyślony 25 lat temu w Japonii. Za pomocą kodu można ukryć nawet kilka tysięcy znaków, spotkacie się z takim kodem np. na biletach wstępu, znajdziecie je przy eksponatach w muzeum (link do strony www), albo podczas gier miejskich (instrukcje), w gazetkach reklamowych (kupon zniżkowy) itp.
4. N recytuje fragment wiersza Arkadiusza Łakomiaka, w jednej ręce trzyma „głosozmieniacz”, który powoduje, że jego głos brzmi jak głos robota, w drugiej ręce trzyma zabawkę - mechaniczną rękę robota.
Przyszła do mnie dziś maszyna.
- Tutaj robot, jak się macie?
Zaraz czysto będzie w chacie!
Szybko chwycił ścierkę w rękę,
wyszorował w mig łazienkę.
Później wytarł kurze w domu
i nie skarżąc się nikomu,
umył okna, drzwi, futryny
i wycisnął sok z cytryny.
Robot ma stalowe nerwy,
sprząta cały dzień bez przerwy!
Nie narzeka, nie marudzi,
wciąż wyręcza w pracy ludzi.
5. N. wita się z każdym dzieckiem przy pomocy ręki robota.
6. Rozmowa kierowana:
- Co to jest robot? (Dzieci podają swoje definicje robota).
7. Opowiadanie N:
Słowo robot pochodzi od słowa robota, czyli ciężka praca. Robot oznacza robotnika - maszynę zaprogramowaną w celu wykonania jakiejś pracy. Android to robot podobny do człowieka, a humanoid to istota mająca kształt człowieka. 80 lat temu został zaprezentowany światu Elektro - robot podobny do człowieka, który potrafił poruszać się, dmuchać balony, a nawet palić papierosy, towarzyszył mu pies Sparky , który potrafił biegać, szczekać, a nawet służyć.
N. pokazuje planszę przedstawiającą omówione roboty.
8. Rozmowa kierowana: