Moje bezpieczeństwo i zdrowie - program profilaktyczny

Rozwój cywilizacji, oprócz dobrodziejstw, niesie ze sobą także wiele zagrożeń. I tak na przykład rozwój motoryzacji powoduje, że coraz bardziej na niebezpieczeństwo narażone jest zdrowie, a nawet życie uczestników ruchu drogowego, głównie zaś dzieci. Problem bezpieczeństwa i zdrowia dziecka powinien stać zawsze na pierwszym miejscu, być bezwzględnym priorytetem w edukacji przedszkolnej.
W tym roku szkolnym postanowiłam wziąć udział w szkoleniu organizowanym przez Kuratorium Oświaty oraz podlaską policję „Bezpieczny przedszkolak” i stać się realizatorką programu, który nie był dotychczas realizowany w mojej placówce. Uważam, że od najmłodszych lat należy wyposażać dzieci w wiedzę i umiejętności związane z dbaniem o własne zdrowie i bezpieczeństwo, bo przecież kończąc 7 lat staną się one pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, a w drodze ze szkoły do domu może im się przydarzyć wiele przykrych niespodzianek, przed którymi my pedagodzy mamy obowiązek je ostrzec. Realizując program profilaktyczny chciałabym także wpoić dzieciom zasady dbania o zdrowie, podstawowe zasady zdrowego odżywiania, walory pobytu na świeżym powietrzu a także sposoby zapobiegania chorobom.
I Charakterystyka programu:
Program profilaktyczny „Moje bezpieczeństwo zdrowie” jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MENiS /Rozporządzenie z dnia 26 lutego 2002r / i powstał w oparciu o program wychowania przedszkolnego „Moje przedszkole” autorstwa Czesława Cyrańskiego i Małgorzaty Kwaśniewskiej /nr dopuszczenia DKW-4013-3/01 /. Program posiada jasno sprecyzowany cel ogólny i cele szczegółowe, które będą osiągane poprzez odpowiednio dobrane metody i formy pracy z dzieckiem, a także dzięki doborowi treści nauczania oraz stworzeniu optymalnych warunków do ich realizacji. W programie ujęte są także przewidywane osiągnięcia dzieci, jak również sposoby ich prezentowania. Na zakończenie realizacji programu przeprowadzona zostanie ewaluacja w formie ankiety skierowanej do rodziców. Zasięgnięta będzie także opinia przedstawiciela Komendy Powiatowej Policji na temat współpracy nauczycielki z tą instytucją.
II Cel główny:
Wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
III Cele szczegółowe:
- Dziecko przestrzega określonych zasad dotyczących bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu /w sali, na podwórku, w łazience, podczas zajęć itp./,
- Przestrzega zasad dotyczących niebezpiecznych zabaw /zapałkami i innymi niebezpiecznymi przedmiotami, w niedozwolonych miejscach /,
- Przestrzega zakazu samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci,
- Przestrzega zakazu zrywania nieznanych roślin i grzybów,
- Dba o higienę,
- Zna zasady podstawowe zdrowego odżywiania,
- Zna zasady uczestnictwa w ruchu drogowym,
- Rozumie potrzebę pobytu na świeżym powietrzu,
- Zna sposoby zapobiegania chorobom.
IV Procedury osiągania celów:
- Osiągnięcie zamierzonych celów będzie możliwe dzięki:
- Dobrej organizacji procesu edukacyjnego i zapewnieniu odpowiednich warunków do jego realizacji,
- Tworzeniu sytuacji umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie dbania o własne bezpieczeństwo i zdrowie,
Doborowi atrakcyjnych form i metod pracy opartych na różnorodnej działalności dziecka, np.:
- zabawy,
- obserwacja i pokaz,
- działanie,
- przekaz słowny, literatura dziecięca,
- przykład osobisty nauczycielki /a także zapraszanych gości/,
- zadania stawiane do wykonania,
- aktywność własna dzieci,
- ćwiczenia utrwalające, itp.
- wycieczki,
- spotkania z ekspertami,
- zabawy ruchowe,
- zabawy z piosenką,
- scenki dramowe,
- quiz,
- zagadki,
- gry dydaktyczne,
- zabawy tematyczne,
- organizowanie kącików tematycznych,
- wystawki,
- praca z obrazkiem, i wiele innych.
V Materiał nauczania: (w załączniku)