W ramach naszej witryny używamy plików cookies, aby zapewnić świadczenie usług na najwyższym poziomie. Jeśli będziesz kontynuować, uznamy, że zgadzasz się na korzystanie z plików cookies na naszej stronie. Możesz w każdej chwili dokonać zmiany ustawień dotyczących plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Kliknij po więcej szczegółów. AKCEPTUJĘ

Moje bezpieczeństwo i zdrowie - program profilaktyczny

Moje bezpieczeństwo i zdrowie - program profilaktyczny
Oceń

Rozwój cywilizacji, oprócz dobrodziejstw, niesie ze sobą także wiele zagrożeń. I tak na przykład rozwój motoryzacji powoduje, że coraz bardziej na niebezpieczeństwo narażone jest zdrowie, a nawet życie uczestników ruchu drogowego, głównie zaś dzieci. Problem bezpieczeństwa i zdrowia dziecka powinien stać zawsze na pierwszym miejscu, być bezwzględnym priorytetem w edukacji przedszkolnej.

W tym roku szkolnym postanowiłam wziąć udział w szkoleniu organizowanym przez Kuratorium Oświaty oraz podlaską policję „Bezpieczny przedszkolak” i stać się realizatorką programu, który  nie był dotychczas realizowany w mojej placówce. Uważam, że od najmłodszych lat należy wyposażać dzieci w wiedzę i umiejętności związane z dbaniem o własne zdrowie i bezpieczeństwo, bo przecież kończąc 7 lat staną się one pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, a w drodze ze szkoły do domu może im się przydarzyć wiele przykrych niespodzianek, przed którymi my pedagodzy mamy obowiązek je ostrzec. Realizując program profilaktyczny chciałabym także wpoić dzieciom zasady dbania o zdrowie, podstawowe zasady zdrowego odżywiania, walory pobytu na świeżym powietrzu a także sposoby zapobiegania chorobom.

I Charakterystyka programu:
Program profilaktyczny „Moje bezpieczeństwo zdrowie” jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MENiS  /Rozporządzenie z dnia 26 lutego 2002r / i powstał w oparciu o program wychowania przedszkolnego  „Moje przedszkole” autorstwa Czesława Cyrańskiego i Małgorzaty Kwaśniewskiej  /nr dopuszczenia  DKW-4013-3/01 /. Program posiada jasno sprecyzowany cel ogólny i cele szczegółowe, które będą osiągane poprzez odpowiednio dobrane metody i formy pracy z dzieckiem, a także dzięki doborowi treści nauczania oraz  stworzeniu optymalnych  warunków do ich realizacji. W programie ujęte są także przewidywane osiągnięcia dzieci, jak również sposoby ich prezentowania. Na zakończenie realizacji programu przeprowadzona zostanie ewaluacja w formie ankiety skierowanej do rodziców. Zasięgnięta będzie także opinia przedstawiciela Komendy Powiatowej Policji  na temat współpracy  nauczycielki z tą instytucją.

II Cel główny:
Wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.

III Cele szczegółowe:

  • Dziecko przestrzega określonych zasad dotyczących bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu /w sali, na podwórku, w łazience, podczas zajęć itp./,
  • Przestrzega zasad dotyczących niebezpiecznych zabaw /zapałkami i innymi niebezpiecznymi przedmiotami, w niedozwolonych miejscach /,
  • Przestrzega zakazu samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci,
  • Przestrzega zakazu zrywania nieznanych roślin i grzybów,
  • Dba o higienę,
  • Zna zasady podstawowe zdrowego odżywiania,
  • Zna zasady uczestnictwa w ruchu drogowym,
  • Rozumie potrzebę pobytu na świeżym powietrzu,
  • Zna sposoby zapobiegania chorobom.

IV Procedury osiągania celów:

  • Osiągnięcie zamierzonych celów będzie możliwe dzięki:
  • Dobrej organizacji procesu edukacyjnego i zapewnieniu odpowiednich warunków do jego realizacji,
  • Tworzeniu sytuacji umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie dbania o własne bezpieczeństwo i zdrowie,

Doborowi atrakcyjnych form i metod pracy opartych na różnorodnej działalności dziecka, np.:

  • zabawy,
  • obserwacja i pokaz,
  • działanie,
  • przekaz słowny, literatura dziecięca,
  • przykład osobisty nauczycielki /a także zapraszanych gości/,
  • zadania stawiane do wykonania,
  • aktywność własna dzieci,
  • ćwiczenia utrwalające, itp.
  • wycieczki,
  • spotkania z ekspertami,
  • zabawy ruchowe,
  • zabawy z piosenką,
  • scenki dramowe,
  • quiz,
  • zagadki,
  • gry dydaktyczne,
  • zabawy tematyczne,
  • organizowanie kącików tematycznych,
  • wystawki,
  • praca z obrazkiem, i wiele innych.

V Materiał nauczania: (w załączniku)

Twoje uwagi i pomysły

Tagi