Scenariusz - U gospodarza na podwórku

Scenariusz - U gospodarza na podwórku
5.0
4 oceny
Oceń

„U gospodarza na podwórku”- zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza Hanny Łochockiej  „Na podwórku koło bramy.

Cele główne zajęć:

  • poznanie wybranych zwierząt hodowlanych w gospodarstwie rolnym,
  • poznanie korzyści, jakie człowiek czerpie z hodowli zwierząt,
  • kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
  • doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych,
  • zgodne współdziałanie w grupie;

 

Metody:


poszukujące, podające, problemowe, praktycznego działania, ekspresyjne,


Formy pracy:


- grupowa,
- indywidualna.


Środki dydaktyczne:


Ilustracja wiejskiego podwórka, rysunki zwierząt, ilustracje lub przedmioty (jajko, mleko, pióro, włóczka, pasek, wędlina), kartoniki z nazwami zwierząt, płyta CD z nagranymi odgłosami zwierząt, piosenka ”Daj mi rękę”, tekst wiersza „Na podwórku koło bramy” Hanny Łochockiej, pudełko.


Przebieg zajęć:


1. Powitanie: „Cześć daj mi rękę”
2. Zabawa słuchowa „Czyj to głos?” Rozpoznawanie głosów zwierząt z wiejskiego podwórka. Nazywanie ich i odszukiwanie na ilustracji.
3. Dzielenie wybranych nazw zwierząt na sylaby;
4. Zabawa ruchowa „Kaczuszka”. Powtarzanie za nauczycielem określonych czynności.
5. Wysłuchanie wiersza Hanny Łochockiej „Na podwórku koło bramy”.
6. Rozmowa na temat wiersza. Udzielanie odpowiedzi na pytania nauczyciela:
- kto brał udział w rozmowie? (krowa, owca, świnka, koń/kobyła)
- kim były te zwierzęta? (mamami)
- jak nazywały się ich dzieci? (cielątko, jagniątko, prosiątko, źrebiątko).
7. „Gospodarz” – zabawa ruchowa utrwalająca orientację w przestrzeni. (Gospodarz mówi – po mojej prawej stronie ustawią się np. owieczki, po lewej ustawią się kurki, za gospodarzem ustawią się kaczuszki, przed gospodarzem ustawią się krówki, później następuje zmiana gospodarza. Rozpoczyna nauczyciel jako gospodarz).
8. Zabawa dydaktyczna „Tajemnicze pudełko” – wyciąganie z pudełka i nazywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, wskazywanie zwierzęcia, od którego ten produkt pochodzi. (jajko, mleko, kłębek wełny, pióro, skóra, mięso).
9. „Burza mózgów” – co można zrobić lub do czego wykorzystać produkty otrzymane od zwierząt.
10. Ewaluacja: gospodarz smutny/ wesoły

„Na podwórku koło bramy” - Hanna Łochocka

Na podwórku koło bramy
wiodą spory cztery mamy.
Każda woła, że jej dziecię
najładniejsze jest na świecie.
Mówi krowa: cielątko!
Mówi owca: jagniątko!
Mówi świnka: prosiątko!
A kobyłka: źrebiątko!
Lecz tymczasem dziatek czwórka
już wymknęła się z podwórka
i na łączce sobie hasa
w lewo, w prawo, hej hopsasa!
Podskakuje cielątko,
a tuż za nim jagniątko,
podryguje prosiaczek,
biega w kółko źrebaczek.
A z pobliskiej biegł zagrody
hałaśliwy kundel młody
i ogonem raźnie machał,
poszczekując: hau, hau, hau, hau.
Oj, umyka cielątko,
oj, umyka jagniątko,
oj, umyka źrebaczek,
a na końcu prosiaczek.

 

Opracowała:

 

Mariola Rutkowska



Twoje uwagi i pomysły

Tagi